Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Försvaret har ingen respekt för värnpliktiga, Men vi anhäöriga är inte värnpliktiga
          Bettson
          Inlägg 28-04-2006, 09:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Yngsta sonen ligger i lumpen. Helt plötsligt i och med det så förvandlas vår almenacka till något väldigt osäkert. Och oron skall vi bara inte prata om.

Det militära trodde jag var ordning och reda, superplanering, regler osv.

Sedan sonen ryckte in har jag lärt mig att ordning och reda bara gäller de värnpliktiga.

Tex när är de lediga nästa gång och väntas hem. Vi får se, är oftast svaret.

Planering, tjohejsan. Utbildingen skulle kunna vara mycket effektivare enligt sonen, mycket går åt till väntan pga dålig planering.

Regler, gäller bara de värnpliktiga. Befälen kan bryta mot hur mycket regler som helst.

Jag vet tex inte när sonen kommer hem nästa gång. När han ringer och vill bli hämtad osv. De får inte ringa hem ens en gång på ledig tid. Om vi vet att han kommer hem en viss dag och tid så kanske det lika ofta inte stämmer.

Det innebär att vi anhöriga inte vågar stänga av våra mobiler, vi passar telefonen för han kan ringa när som helst. Eller så har han tagit sista tåget som inte går ända hem för att överhuvudtaget komma hem, ofta för att regementespenalisten hållt kvar dom för någon skitsak så att de missar de flesta kommunikationer.

Inte kan jag lita på att han får träffa doktor om han är sjuk, befälen kan lika gärna bestämma sig för att alla den dagen är simulanter, och nästa och nästa.....

Fys-övningarna körs så hårt att den värnpliktige kräks för att sedan få fortsätta i samma tempo.

Att ligga i sängen när man är sjuk är inte att tänka på. Marcher med full utrustning trots feber har förekommit. Ligga neröverhuvudtaget får de endast göra när nattlampan är släckt.

Att de tar risker och vårdslösar med den fysiska hälsan står klart. Mest orolig är jag för vad som händer med den psykiska.

Allt är hot om repressalier hela tiden. Nu jävlar måste ni skärpa er annars vidtar vi åtgärder. På de värnpliktigas timme varje vecka så kommer dock kommentaren denna vecka har ni skött er bra. Men det är när högre befäl är med.

Den förtrendevalde ljuger varje vecka när han får frågan om vissa otillåtna bestraffningar har förekommit. Han vågar förmodligen inte annat.

Värst av allt är att sonen är myndig så jag har ingen talan. De värnpliktiga vågar inte protestera för att inte få det värre. Så var det slutar vet jag inte.

Nu är det storhelg snart och vi undrar om vi får fira den hela familjen, Vem vet................

sad.gif sad.gif

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 09:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

vad lumpar han som då???
          dom flesta jag har hört från tycker det är halvslappt att lumpa

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-04-2006, 09:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

ja var är han ? Det är inte alls sådär på alla regementen ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-04-2006, 09:29
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 10:13)
          vad lumpar han som då???
          dom flesta jag har hört från tycker det är halvslappt att lumpa

Tro du jag törs säga det!

Sonen omfattas av värnplikt. Värnplikt innebär att han är skyldig att vara där. Jag kan inte precis flytta på honom som man flyttar en unge på dagis.
          Efter vad som förekommer där och att man lagligen är maktlös så känns det som att jag skulle riskera hans både fysiksa och psykiska hälsa. Man förmår inget mot övermakten.

Det är ett av Sveriges mest ökända regementen som sätter en ära i att vara ökända också.

Dom påstår att de utbildar de bästa soldaterna.

Frågan är bara vad man kan göra ?

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 09:45
          Länk hit: #5

Medlem

han måste vara nånting då om han kom in
          domflesta kommer inte in
          han måste varit kärnfrisk och träna på fritiden typ för att komma in

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-04-2006, 09:50
          Länk hit: #6

Medlem

Nej han är inte helt fysisk OK. Han skulle göra en utbilding som var klassad D. Pliktverket hade missat att den nya utbildiningen var klassad A fysiskt.

A = jägarutbildning, men detta är inte jägare.

Händer det flera grejor så åker jag banne mig direkt till ÖB och slår näven i bordet.

mad.gif mad.gif mad.gif

Citera
          Gloriana
          Inlägg 28-04-2006, 09:51
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

Gå högre upp! Det finns befäl som har det övergripande ansvaret. De riskerar mycket om detta kommer ut. Ofta tar sig underbefäl en hel del friheter som de bör få svara för. Oftast är det inte sanktionerat av högre befäl. Det finns någon värnpliktsorganisation som jag har glömt vad den heter men det är de värnpliktigas egna och de vet säkerligen vad som bör göras.

Det du beskriver är INTE något som de flesta officerare gillar. I alla fall inte enligt min pappa som var överste och chef både här och där. Han säger att stridstupparna är de sämsta soldaterna för de tänker inte. Fast han tycker ju också att soldater ska lyda i och för sig......(jag är inte någon vän av det militära även om jag så klart älskar min pappa).

Jag förstår om du är jätteorolig, min son är än så länge bara 13 och om han ska göra lumpen eller inte vet jag så klart inte. Men vad vill din son? Vill han komma därifrån? Innan du gör något måste du veta det och även om han fattar ett beslut som får ditt hjärta att brista så måste du respektera det. Och det är dessutom han som måste handla. (Ibland, men bara ibland, önskar jag att mina barn inte blir vuxna så jag kan skydda dem för alltid).

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          Hannele
          Inlägg 28-04-2006, 09:55
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Bettson @ 28-04-2006, 10:10)
          Tex när är de lediga nästa gång och väntas hem. Vi får se, är oftast svaret.

Planering, tjohejsan. Utbildingen skulle kunna vara mycket effektivare enligt sonen, mycket går åt till väntan pga dålig planering.

Så har det väl alltid varit? Mycket väntan och ändrade planer?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-04-2006, 09:55
          Länk hit: #9

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Pressas fysiskt när man har feber är såklart inte bra, det kan man agera mot. I övrigt är det nog inte mycket att göra, en del utbildningar är mycket hårdare än andra tyvärr. En del kan till och med åka hem till föräldrarna varje kväll och sova i sin egen säng.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Rapchic
          Inlägg 28-04-2006, 09:56
          Länk hit: #10

Medlem

kontigt min pojkvän som idrottar..
          är överviktig pga muskler och har en puls på 40-45
          fick inte lumpa.. han kom bara till sjukundersökningen och direkt han sa eksem
          fick han inte pröva mer

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-04-2006, 09:58
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Gloriana @ 28-04-2006, 10:51)
          Gå högre upp! Det finns befäl som har det övergripande ansvaret. De riskerar mycket om detta kommer ut. Ofta tar sig underbefäl en hel del friheter som de bör få svara för. Oftast är det inte sanktionerat av högre befäl. Det finns någon värnpliktsorganisation som jag har glömt vad den heter men det är de värnpliktigas egna och de vet säkerligen vad som bör göras.

Det du beskriver är INTE något som de flesta officerare gillar. I alla fall inte enligt min pappa som var överste och chef både här och där. Han säger att stridstupparna är de sämsta soldaterna för de tänker inte. Fast han tycker ju också att soldater ska lyda i och för sig......(jag är inte någon vän av det militära även om jag så klart älskar min pappa).

Jag förstår om du är jätteorolig, min son är än så länge bara 13 och om han ska göra lumpen eller inte vet jag så klart inte. Men vad vill din son? Vill han komma därifrån? Innan du gör något måste du veta det och även om han fattar ett beslut som får ditt hjärta att brista så måste du respektera det. Och det är dessutom han som måste handla. (Ibland, men bara ibland, önskar jag att mina barn inte blir vuxna så jag kan skydda dem för alltid).

Vad säger du om att med 39 grader feber vara tvungen att bära en packning som väger 43kg i flera mil.Sådant kan man få hjärtmuskelinflammation av vad jag vet.

Eller att bli sjuk i fält och be att få träffa doktor. Först uteblir skjutsen. Dagen därpå få svaret, bit ihop. Tredje dagen få skjuts till sjukan och komma fram en kvart efter att den stängde, med flit förmodligen. FJärde dagen går sonen till högre befäl och påpekar att han skule blivit skjutsad till käkare för tre dagar sedan och att han har RÄTTIGHETER. Först då får han träffa läkare.

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-04-2006, 10:25
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Låter mer som ett fängelse än lumpen wink.gif så där var det definitivt inte när jag låg i lumpen, men det beror nog på om han har befäl som njuter av att plåga wink.gif på min tid kunde man byta ställe om man var missnöjd, finns inte den möjligheten längre? Det var många som bytte, av olika orsaker.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Gloriana
          Inlägg 28-04-2006, 10:26
          Länk hit: #13

Medlem

Skriv en anmälan till ansvarig HÖGSTE chef om detta. Sådana anmälningar måste förmodligen diarieföras och då kan man inte bara "glömma bort" den. Även om utbildningen verkar vara av den hårdare arten så får sådan medicinska risker (och de är som du påpekar rätt rejäla) inte tas.

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-04-2006, 10:35
          Länk hit: #14

Medlem

Eller snaskeriet med simträning.

Papperkorgar sätt ut vid bassängkanten. En värpliktig håller liv-vakt ifall någon svimmar. Denne sköter äver papperskorgarna.

De måste simma i högt tempo. De får inte sakta av hur trötta de än blir.

Behöver de kräkas så får de simma till bassängkanten för att kräkas i papperkorgarna. Sedan fortsätta i samma hårda tempo. Antingen tills magen är tom och de inte kräks mera. Eller tills tiden för fys-passet är slut eller tills de svimmar i bassängen.

Jag kan tillägga att alla kräks under fyspassen.

För mig är detta inte konditionsträning. Det är griseri. mad.gif

Jag kan inte tänka mig att man får bättre kontition för att man tränar "över gränsen".

Det känns mera som att det är ett sätt att bryta ner folk psykiskt. sad.gif

Citera
          Gloriana
          Inlägg 28-04-2006, 10:41
          Länk hit: #15

Medlem

Det är avsett för att bryta ner folk psykiskt. En lydig soldat är en bra soldat! Givetvis är detta inte något som jag tycker är bra, jag tycker det är idiotiskt, men jägarförbanden funkar oftast på detta sätt. Men som ngn skrev, man kan faktiskt ansöka om förflyttning.

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-04-2006, 10:43
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Gloriana @ 28-04-2006, 11:41)
          Det är avsett för att bryta ner folk psykiskt. En lydig soldat är en bra soldat! Givetvis är detta inte något som jag tycker är bra, jag tycker det är idiotiskt, men jägarförbanden funkar oftast på detta sätt. Men som ngn skrev, man kan faktiskt ansöka om förflyttning.

Nej du får inte ansäöka om förflyttning
          Antingen fullfölja eller avbryta.

OCh hur ser det ut i ens CV

Avbruten värnplikt. Det är avsevärt sämre än att inte ha gjort någon.

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-04-2006, 10:51
          Länk hit: #17

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Det handlar om att bryta ned och få fogliga soldater, men också soldater som inte får panik eller apati i krissituationer. Har man varit så trött att man spytt förut så kanske man tacklar det bättre när man i kriget återigen måste ta ut sig till max. Nu när alltfler svenskar ska åka på FN- och Nato-uppdrag och skjuta på folk som har otillåten syn på världen så är det rimligt att de tränas hårt. Det finns stor risk för att de hamnar i konflikt.

Vill tillägga att de flesta som gör värnplikten såklart inte (i dagsläget iaf) gör skarp tjänst utrikes, men det är ändå det som försvaret måste utgå ifrån: att alla som gör värnplikten kan hamna utrikes under utländskt kommando, då gäller det att de tränats rätt. Och såvitt jag begriper efter kompisar som varit FN-soldater så är svenskarna bland de bäst förberedda, skrämmande nog.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-04-2006, 10:52
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Gloriana @ 28-04-2006, 11:41)

Fast det här är inte ett jägarförband.

Men fänrikarna de har har tidigare utbildat jägare. Sonen har träffat sådana som går jägarutbildning och de behöver inte köra så hårt som dessa grabbar. Jägarna har dessutom sökt till jägarutbildning och fystränat ett helt år innan inryckning.

Jag tror mera på att fänrikarna har blivit ratade på jägarutbildningarna just för att de skrider över gränsen och att deras nya ledning inte är medveten eller helt enkelt blundar och låter fänrikarna dom hållas.

Att det är en psykisk grej att tvinga de värnpliktiga att träna till de kräks och att det skulle vara sanktionerat gör mig ännu oroligare.

Eftersom fänrikarna är ena riktiga jack-ass så har de förmodligen inte kunskapen att veta hur långt man kan driva den psykiska terrorn innan någon kollapsar och får psykiska men för hela livet. Ärr som inte syns

Visst går systemet ut på att först bryta ner och sedan bygga upp.

Men halva tiden har snart gått och man har inte byggt upp något ännu.

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-04-2006, 10:57
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Så var det absolut inte när sonen gjorde sin värnplikt
          Tycker det låter helsjukt och borde anmälas. mad.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-04-2006, 11:05
          Länk hit: #20

Medlem

Det är tur för en viss fänrik ********* att jag är civiliserad och att jag har impulskontroll.

För egentligen så skulle jag vilja .......... Ja järnvägars, jag måste nog självcensurera mig för annars blir jag avstängd.

Men det finns några av hans mest privata delar jag skulle vilja ta hand om så det känns.

Sonen vill fullfölja sin värnplikt för hjärntvätten säger att det bara är losers som skickas hem.

Men han blir tystare och tystare för var helg vi träffar honom. Han hade liksom sett fram emot att grundutbildningen skulle ta slut för då sa alal att det skulle bli bättre. Men allt är som förut.

Det jag är orolig för att att han skall få en depression

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon