|
Ska muslimer i Sverige ha egna lagar? |
|
|
|
28-04-2006, 19:32
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Visst har ni hört om att det finns muslimer i Sverige som , på fullaste allvar, vill ha egna lagar?
Kan man ta sådana uttalanden på allvar?
Har också förstått att det bland muslimerna själva råder delade meningar men hörde nyss en muslimsk kvinna sitta i TV och tycka att det var bra.
Jag tycker inte det verkar bra.
Vad tycker ni?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
28-04-2006, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
hmm... jag läste om det i tidningen (metro) i morse... det var inte så mycket skrivet så jag är ju inte så väldigt insatt. Men jag tycker nog att alla som bor i sverige bör följa samma lagar.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
28-04-2006, 19:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Mycket märkligt! Så korkat så jag utgår från att det är ett skämt.
|
|
|
|
|
28-04-2006, 19:48
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Tycker också det är korkat, många muslimer har ju flytt från sina länder just p.g.a lagarna.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
28-04-2006, 20:28
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Tyvärr så är det inget skämt, men det verkar ändå som om det är väldigt många av muslimerna själva som tycker att de ska leva efter de regler som gäller i sverige.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
28-04-2006, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Hon som idag i TV uttalade sitt stöd för förslaget och som dessutom tycks kandidera till riksdagen för centern är gift med flanen som kom med förslaget. Tja, passar inte svenska lagar så är det väl bara att flytta.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-04-2006, 20:36
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
I Sverige ska samma Svenska lagar gälla för alla oavsett var man kommer ifrån eller har för religion.
De som vill lyda under muslimska lagar föreslår jag att de återvänder till sina muslimskt styrda hemländer.
|
|
|
|
|
28-04-2006, 20:49
|
Medlem
Antal inlägg: 892
Medlem nr: 6 799

|
--------------------
hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.
|
|
|
|
|
28-04-2006, 20:53
|

Medlem

|
Jag ställer mig mellan Ruda och Agneta, och svarar båda på samma gång. Självklart ska våra svenska lagar gälla alla som kommer hit. Men då måste de ju få schansen att få reda på vad som gäller, redan när de passerar gränsen. På nåt sätt skulle jag önska att de fick skriva på nån sorts formulär direkt. Men den schansen får de inte,vad jag vet. Det är ju inte meningen att de ska få reda på vilka regler som gäller, när de redan varit här i 3-5 år Jag tycker att de ska ha allting med sig från första början. Annars har de inte ens de rätta möjligheterna.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
28-04-2006, 20:54
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Felix matte @ 28-04-2006, 22:36) I Sverige ska samma Svenska lagar gälla för alla oavsett var man kommer ifrån eller har för religion.
De som vill lyda under muslimska lagar föreslår jag att de återvänder till sina muslimskt styrda hemländer. Exakt.
|
|
|
|
|
28-04-2006, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Naturligtvis så skall alla lyda under samma lagar...som framarbetas av folket i detta landet...när det blir tillräckligt många muslimer här så kommer det att prägla lagarna också..naturligtvis... Men det skall inte vara någon skillnad folk emellan...och förhoppningsvis så klarar vi av att hålla undan för inflytande som påverkar kvinnornas ställning i samhället negativt...som t.ex förslaget att en imam skall godkänna skilsmässor..där är man ute på hal is..
--------------------
|
|
|
|
|
28-04-2006, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
NEJ de ska leva efter våra lager, tror inte att jag kan leva efter svensk lag om jag flyttar till deras länder.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
28-04-2006, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Jag hörde det på tv i morse och tänkte,nu har det gått för långt,vi är väl inget islamsk land,passar inte våra lagar så får de som vill ändra på de flytta till ett islamsk land.Som tur går inte Sverige med på det.Jag förstår inte vad dessa människor tänker sig,tror inte att en svensk grupp i ett annat land skulle begära att lagar ändras till deras fördel.Jag blev faktiskt upprört över så mycket fräckhet. Som tur är det väl en liten grupp fanatiker som tänker så,de skulle inte få vistas i Sverige.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
28-04-2006, 21:19
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Sveriges lagar skall gälla alla. Det skall inte tas hänsyn till religion, kön, sexuell läggning, etiskt utsprung eller annat.
Alla är jämlika.
Jag tycker inte heller att det skall vara fritt att utöva sin religion på arbetstid tex.
Varför, jo vi har religionsfrihet och det innebär att man får utöva vilken religion som helst, men man bör göra det på sin fritid.
Arbeta måsta vi alla göra. Därför skall arbetsplatsen vara neutral och alla skall behandlas lika. Det spelar ingen roll vilken nationalitet, vilken etnisk bakgrund man har, inte vilken religion eller vad som helst. Arbetsplatsen skall vara neutral och alla skall behandlas lika.
Söker man ett yrke som kräver uniform så får man rätta sig efter det. Det skall enligt min åsikt alla göra. Ett uniformskrav känner man till när man söker yrket och då får man rätta sig efter det. Annar väljer man ett annat yrke. Vi har ju faktisk valfrihet i det här landet.
Lika självklart är det att det inte skall förekomma diskriminering. Likhet inför lagen är en självklarhet i en demokrati. Då måste all medborgare lyda under samma lag.
Nu uttrycker jag klart och tydligt att jag är för frihet, demokrati och jämlikhet och att den skall gälla alla medborgare. Frihet innebär att man har ett ansvar att ge och ta och komma överenns med andra. Att respektera andra människor, för att man själv skall bli respekterad.
Fast det skulle inte förvåna mig om någon kallar mig smygrasist.
|
|
|
|
|
28-04-2006, 21:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (Bettson @ 28-04-2006, 23:19) Sveriges lagar skall gälla alla. Det skall inte tas hänsyn till religion, kön, sexuell läggning, etiskt utsprung eller annat.
Alla är jämlika.
Jag tycker inte heller att det skall vara fritt att utöva sin religion på arbetstid tex.
Varför, jo vi har religionsfrihet och det innebär att man får utöva vilken religion som helst, men man bör göra det på sin fritid.
Arbeta måsta vi alla göra. Därför skall arbetsplatsen vara neutral och alla skall behandlas lika. Det spelar ingen roll vilken nationalitet, vilken etnisk bakgrund man har, inte vilken religion eller vad som helst. Arbetsplatsen skall vara neutral och alla skall behandlas lika.
Söker man ett yrke som kräver uniform så får man rätta sig efter det. Det skall enligt min åsikt alla göra. Ett uniformskrav känner man till när man söker yrket och då får man rätta sig efter det. Annar väljer man ett annat yrke. Vi har ju faktisk valfrihet i det här landet.
Lika självklart är det att det inte skall förekomma diskriminering. Likhet inför lagen är en självklarhet i en demokrati. Då måste all medborgare lyda under samma lag.
Nu uttrycker jag klart och tydligt att jag är för frihet, demokrati och jämlikhet och att den skall gälla alla medborgare. Frihet innebär att man har ett ansvar att ge och ta och komma överenns med andra. Att respektera andra människor, för att man själv skall bli respekterad.
Fast det skulle inte förvåna mig om någon kallar mig smygrasist. Bra skrivit Bettson.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
28-04-2006, 21:23
|

Medlem

|
CITAT (Inga från Närke @ 28-04-2006, 22:08) NEJ de ska leva efter våra lager, tror inte att jag kan leva efter svensk lag om jag flyttar till deras länder. Att alla i samma land ska leva efter samma lagar är väl så själskrivet så att vi inte ens behöver ha det som disskussionsunderlag. Men för att alla ska ha möjlighet att leva efter de lagar vi har, så gäller det att alla också har kunskap om lagarna. Eller hur? Och då är det faktiskt upp till oss att informera våra nya medborgare om vad som gäller
--------------------
|
|
|
|
|
28-04-2006, 21:31
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Evgeni @ 28-04-2006, 22:23) CITAT (Inga från Närke @ 28-04-2006, 22:08) NEJ de ska leva efter våra lager, tror inte att jag kan leva efter svensk lag om jag flyttar till deras länder. Att alla i samma land ska leva efter samma lagar är väl så själskrivet så att vi inte ens behöver ha det som disskussionsunderlag. Men för att alla ska ha möjlighet att leva efter de lagar vi har, så gäller det att alla också har kunskap om lagarna. Eller hur? Och då är det faktiskt upp till oss att informera våra nya medborgare om vad som gäller  Jag tror visst att de blir informerade, men så klart kan väl ingen översätta hela Svea Rikes Lag till alla hundratals språk. Sedan bör det ju vara i allas deras intresse att lära sig så mycket som möjligt om det nya hemlandet och dess lagar och villkor. Man måste faktiskt bjuda till lite själv också när man hamnar i främmande land oansett det är frivilligt eller tvunget. Nu visar det sig ju också att det inte är någon större massa som önskar ha muslimstyre... mest troligt är det bara några st muslimska män som inte orkar med att se att kvinnorna också börjar "ta för sig" och ha egna åsikter.
|
|
|
|
|
28-04-2006, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Egna lagar? De hade egna lagar i sitt hemland, där dög de inte tydligen. Ska de då dra hit eländet också? Nej tack, alla lyder under Svea Rikes lagar, annars kan de gott flytta.
Nu får det faktiskt vara slut på dumheterna, det finns gränser för vad jag tycker är okej.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-04-2006, 22:22
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 28-04-2006, 22:53) Egna lagar? De hade egna lagar i sitt hemland, där dög de inte tydligen. Ska de då dra hit eländet också? Nej tack, alla lyder under Svea Rikes lagar, annars kan de gott flytta.
Nu får det faktiskt vara slut på dumheterna, det finns gränser för vad jag tycker är okej. Du, om nån, borde väl veta vad våra flyktingar vet när de kommmer hit ....eller vad de inte vet Och nej , Agneta, de blir inte alls informerade om våra lagar det första de blir  . Vad de blir informerade om, är vilka rättigheter der har, inte vilka skyldigheter...... Det bore väl vara i alla utlänningars intresse , inte bara muslimers,att finna sig till rätta i ett nytt samhälle. Det finns hur mycket som helst att skriva, men det har jag varken ork eller lust med just nu
--------------------
|
|
|
|
|
28-04-2006, 22:28
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Egna lagar, tja.
Om de är medborgare här så har de ju alla möjligheter och rättigheter att försöka ändra på våra gemensamma lagar.
Finns ju inget som säger att muslimer ska ha egna lagar. Men man kan neutralisera helgdagarna exempelvis. Ge alla medborgare 25 dagar att ta ut helt fritt kanske. Då kan en del ta ut på jul, andra på ramadan, några på hannukah, och några kan åka på suparresa till Kanarieöarna i april.
Om folk vill ha invandring, och det vill väl de flesta, så får vi ju ta en del konsekvenser av det. Ta bort julspel från offentliga skolorna exempelvis, i den mån det fortfarande finns. De som vill ha julspel kan ha det i frivilliga söndagsskolan (där jag själv gick som barn).
Visst ska invandrarna anpassa sig mer till Sverige, än Sverige till invandrarna. Men att inte BÅDA sidor ska anpassa sig är naivt. Då är det rakare att man säger nej till massinvandring, och bara tillåter att andelen invandrare i befolkningen hålls konstant runt 10% exempelvis. (Som i USA, typ, där har de ju haft ganska liten (legal) invandring sett till hela folkmängden)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|