Hej!
Jag undrar om det finns någon som har något tips till mig. I vårt hus har vi en uteveranda och på ena sidan vetter det åt norr. På denna sida brukar jag ha 2 vanliga balkonglådor där jag satt slingerkrasse och luktärter. Tanken var att dessa skulle slingra sig upp och liksom täcka sidan. Det regnar in annars där och det är ju inte så trevligt. Det är dessutom där som det passar att ha ett litet bord och stolar så man kan sitta där och dricka te och äta litet mat.
Nu är det så att slingerkrassen och luktärterna tar jättelång tid innan de börjar att växa upp för spaljen som jag har på denna norra sida. Jag har förodlat men det tar rejält med tid i alla fall.
Nu undrar jag om det är någon av er som har något tips på någon grönväxt med eller utan blommor som växer snabbt och som kan slingra sig i spaljen så att det blir litet täckande funktion så att det inte regnar in så mycket. Man behöver ju kanske inte heller använda balkonglådor utan man kan ju kanske ha krukor ståendes på golvet med någon lämplig växt.
Själva verandan ligger också en bra bit ovanför marken och vi brukar ha litet trädgårdsredskap under den. Dessutom är det stenigt på utsidan så det går inte att sätta någon växt nedanför denna norra balkongsida utan det måste vara något som kan odlas från själva balkongen så att säga.
Jag har läst om nånting som växer snabbt och som heter bokarabinda men det verkar vara en jättestor buske och vet inte om denna skulle kunna odlas i krukor? Eller har ni något annat fiffigt tips ?
/Tacksam för svar
|