Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 7 183
Hej!
Köpte en förgätmigej (Myosotis - står det bara) i plastkruka på Botaniska Trädgården igår. Blir nu plötsligt vankelmodig. Kan jag plantera ut den i rabatten med en gång, eller vad? Det är väl lite tidigt för förgätmigejen.
Har använt sökfunktionen men hittar inget svar. Tackar för tips!
Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411
När du köpte den, stog den utomhus då? Eller inne i ett växthus? Stog den inne bör du nog vänja den vid utelivet först... lite i tagen och öka på varje dag. Stog den ute bör du kunna sätta ut den på en gång. Här har i alla fall förgätmigej kommit en bra bit på väg.
Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 7 183
Tack sweet! Att du såg ens. Den här frågan skulle kanske ha varit under Förkultivering eller "Dumma frågor".
Jo den stod ute, inte i ett växthus. Men det är ju Botaniska så de tar säkert hand om plantorna på annat okänt sätt (under ickesäljtid).
Vänjer den älskliga förgätmigejen (det är faktiskt tre plantor) i kalla sovrumsfönstret så länge då.
Men - för att absolut avslöja min idioti: DÅ jag planterar ut den - snart typ - ska det vara I krukan då?, eller ska jag ta ut den ur krukan? Undrar också för att jag köpte en planta (perennblomma) förra sommaren som till synes stendog då jag planterade ut den i rabatten, men nu i vår ser jag att den håller på at komma igen. Glad! Vill ju så gärna att förgätmigejen blommar och frösår och förökar sig - redan med början denna sommar.