Lite tankar och funderingar;
- Var igår på Åkraberg och bara gick runt och njöt - handlade inte mycket, men det som slog mig var vilken vettig prisnivå dom har trots att dom har en ovanligt hög nivå på det dom säljer. Trevliga sticklingar för 5:-/st, perenner för 19:-/st som på vanliga Garden Centers ligger minst en prisklass högre för samma art. - Idag var jag på Plantagen och även på ett Garden Center i Göteborg och då är frågan när man t ex tittade på 100-125 cm Brabant-thuja som såg ut att vara jämbördiga i både utförande, storlek och skick, men Plantagen tog 149 spänn och G-C 375...å så var det på rosor, klematis, fruktträd, prydnadsbuskar, jag skrev faktiskt upp en del av vanliga växtpriser på Plantagen för att för skoj skull jämföra eftersom jag åkte direkt till G-C efteråt. Att det skulle skilja visste jag ju, men jag trodde att prisskillnaden skulle vara direrkt hänförbar till den synliga kvalitén?
Kan verkligen Plantagen konkurrera så hårt med likartade växter - eller var ligger haken? Ok - det är inte mycket man kan fråga om och spännande varianter kan man glömma - men om man t ex skall grundplantera en tomt eller sätta en 20 meters Thujahäck?
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|