Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > inte brunnen hästskit, hjälp mig!!
          Tesa
          Inlägg 11-05-2006, 12:46
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Lite skit rensar magen...

Tror att vi alldeles för rädda för lite skit och blir sjuka pga av vårt immunförsvar inte är tillräckligt vältränat...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Gurkan
          Inlägg 11-05-2006, 13:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Mitt får sig iaf. en del träning sen jag flyttade ut på landet ... tror också att det är nyttigare med lite jord i magen än avgaser i lungorna hur som helst.

Å som sagt, 500 människor dör i trafiken varje år men jag känner inte NÅN som är rädd för att åka bil.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          katah
          Inlägg 11-05-2006, 20:41
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

kan ni ändå förstå min rädsla när vi faktiskt har levd med RÄDSLAN en hel sommar!

Barnet fick bakterien och åkte iväg hela familjen över helgen när vi kommer hem på söndag och öppnar TV:n är det första vi hör att, någon hade dött/ blivit allvarligt sjuk och sjukhuspersonalen konstaterar att de har inte mediciner för detta. Vi fick vänta ett helt dygn innan vi fick kontakt med smittskyddssköterskan på sjukhuset och fick veta att vi inte döööör innom en vecka!
          Samtidigt berättade släktingarna från Finland att någon hade dött där pga. bakterien EHEC och massa människor hade blivit riktigt sjuka.

Personalen på sjukhuset visste inget vettigt om bakterien, och vi fick lämna hur många bajsprover som helst under den sommaren. och den oron går inte att beskriva... sad.gif

Jag är inte hysterisk, men EHEC vill jag inte vara med något mer!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-05-2006, 23:10
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jovisst förstår jag din oro
          -kör påskogödsel du smile.gif den är bra

Enterohemorragisk E. coli (EHEC)
          EHEC som orsak till blodig diarré är känd sedan 1977, och toxinet kunde påvisas 1982. Sjukdomen är spridd över hela världen och flera stora utbrott har rapporterats. Sjukdomen är en zoonos, d.v.s. en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa. Benämningen av sjukdomen varierar och kan förvirra begreppen, enterohemorragisk E. coli (EHEC) används ofta i Sverige. I många länder används en annan klassifikation, som t.ex. verotoxinproducerande E. coli (VTEC) eller shigatoxinproducerande E. coli (STEC). VTEC används för att benämna sjukdomen bland djur i Sverige.
          Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
          Sjukdomen har främst associerats till en blödande grovtarmsinflammation (hemorragisk kolit). I sjukdomsbilden kan dock ingå såväl oblodiga som blodiga diarréer, sönderfall av de röda blodkropparna och njursvikt (hemolytiskt-uremiskt syndrom – HUS)
          Antibiotikabehandling har ingen effekt mot HUS.

man kan inte förklara något enkelt utan att förkorta detsamma -när man förkortar, faller fakta naturligtvis bort -ett faktum jag står inför varje dag i mitt arbete -jag vidhåller dock att mot ehec hjälper inga antibiotika -medan det har effekt mot vanliga e coli infektioner .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gurkan
          Inlägg 12-05-2006, 00:02
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Förlåt katah, det var inte meningen att låta ironisk mot dig. Det var bara en allmän kommentar/jämförelse om hur det mänskliga psyket värderar olika risker ibland ...

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          SaraS
          Inlägg 12-05-2006, 13:39
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 317
          Medlem nr: 5 540

Nu ska vi ju dessutom hålla isär Katahs fråga om färsk dynga kontra vanlig jord och brunnen skit. Det finns MASSOR med bakterier i jorden också, men det går inte att jämföra med vad som finns i färsk, olagrad gödsel, vilket vi pratade om här.

Det är idioti att säga "lite skit rensar magen" och "jag har minsann aldrig varit sjuk". (skulle någon hävda att cigaretter är ofarligt bara för att inte ALLA dör av att röka?) Matförgiftningar och påverkan av bakterier är relativt vanllig även i vårt land. även om man inte alltid behöver hospitaliseras. För 75-100 år sedan dog det rätt många här i landet av just "utsot", i allmänhet orsakade av just de matförgiftningar vi pratar om. (inte bara ehec, utan även salmonella, tuberkulos med flera) Hygienen blev sedan bättre och även medvetandet, plus att vi fick antibiotika.

För den sakens skull finns det ingen orsak att inte vara försiktig, även om man inte ska vara nojig i onödan.

Citera
          Tesa
          Inlägg 12-05-2006, 16:06
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Det var inte alls meningen att på nåt sätt inte ta din rädsla på allvar katah...jag vet själv hur det var när man levde med hotet från mul- och klövsjukan...och då var man inte ens rädd för egen del direkt utan mest för djurens..
          Och "lite skit rensar magen" var mest menat som ett skämt i vad som var en lite "off topic" diskussion..
          Men jag hävdar ändå att man inte kan gå omkring att vara rädd för allt..själv jobbar jag med mjölkkor och "äter" skit varenda dag eftersom det finns i miljön runt mig överallt..och skulle jag oroa mig för t.ex EHEC så skulle jag inte våga jobba..men så är det väl så också att jag enligt forskare som bonde har en bättre immunitet eftersom jag utsätts för "lite skit" jämt..
          Jag oroar mig då mer för att sätta mig i bilen och köra på E6 än att använda färsk gödsel i grönsakslandet...
          Och att kalla det "idioti" att säga en del saker tycker jag är...hmmm...onödigt provocerande, kanske..och så kanske man ska läsa saker i rätt sammanhang om man ska kommentera det.....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          yingko
          Inlägg 30-11-2025, 13:32
          Länk hit: #28

Gäster

здеÑ347.1пробFiguчитаДмитChanКонкТараПаткCortинÑтоказVerkonli
          FeelImanTescWind1920ZoneфабюПогоЯÑтрBirdРожнBRIXJameOZONPass
          SixpÐлекÐлекLookкнигофорПарфЭльÑWintLawrЧижоSandEricFligДобр
          ЛуньЧернZoneКудзÐикаPaolруÑÑCotoTraiCircAdioГороÑтраSylvБори
          XVIIТогоXIIIGeorОÑинПоÑпотноBoroКоропроиОвчиÐовиJameкнигRosi
          ЗолоГейдоконClicHoweGeraОклаZoneZoneLewisoutфашиИзюмElisMiss
          AlteStarДьÑкземлLifePeacКоннБироЛÑмуBestJazzТатьИндрВозоÐови
          подрNeveZoneПовоиÑкуДжалPhilГаниGreeСолоКоÑтгалоDHChRitmклей
          XVIIКитаПроиEndlSonyBeadPockоблаhiddOlmeMist0112SUBA1,2кSTAR
          декаобраUndeКитаDecoÑзыкрабокубитекÑÑзыкСолоSony1439NercTefa
          BoscCafeqMonPoweЛитРЛитР0457XVIIЛитРВидеFrenWelcTakeЭйкеXVII
          СморXVIIунивпокрРозеÑоврКабаОрлоCarlDolb(ШкоEverналоживоMidn
          PeteСемаСергзанÑwwwrфантÑзыкдопоМалюполуJohnДомиСкобСкулавто
          Полу58-6ВолкИванБаркХролDaviСмиротпрГригRitmRitmRitmModeДмит
          КартВороNameродиTimeЯковБезуÐикиДенишколtuchkasPeteClos

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 07:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon