Hejsan
Jag ska försöka ställa frågan så detaljerat som möjligt men jag är ny här så jag hoppas ni har överinseende.
Vi har köpt hus i höstas, före inflyttningen fick jag möjlighet att plocka vinbären på trädgårdens 4 buskar. 2 röda och 2 svarta. Sammanlagd skörd maximalt 2-3 dl. Jag är van vid tjocka hängen fyllda av svällande bär så jag blev mycket förvånad när jag såg dessa.
Bären satt nästan ett och ett på hängena och var oftast mycket små. Särskilt de röda buskarna var ynkliga.
Min fråga inför det nya året då jag nu äger trädgården är vad gör man för att få liv i buskarna?
Det är en gammal tomt (70 år) och samtliga buskar torde ha stått här i avsevärt med år men de är mycket taniga och de svarta är dåligt klippta med 2-3 dm långa torra avklippta grenar kvar nedifrån som jag nu börjat bryta bort (de går av av sig själva då de är mycket torra)
En röd och en svart buske står placerade i fritt söderläge mitt på en solig gräsmatta (som är mossfylld om det säger ngt om näringen i jorden). Det är en mycket liten ring med jord tätt kring buskens "fot". Mamma säger att det är dålig jord på tomten men jag kan i vart fall se små högar som av daggmaskar så helt stenhård borde den inte vara,
Den röda busken är mycket tanig, bara några få grenar. Den svarta är något bättre men ser inte ut som en normal stor svällande buske, mer som någonting du just köpt i trädgårdshandeln, då med undantag av de tjocka torra avklippta grenarna. De andra två buskarna står i samma läge men i bakre delen av trädgården, det är en pergola bygd framför som möjligen stjäl lite sol och både bakom och till höger om buskarna på maximalt 2 meters avstånd finns 2 mycket stora och omfångsrika granar som möjligen inverkar på "miljön" Även här är marken (dvs omgivande gräsmatta) mestadels täckt av mossa.
Jag vet endast lite om trädgårdspyssel. Ska jag gräva upp kring buskarna och försöka luckra ned mer jord eller hur går man tillväga? Gösslar?
Jag vill gärna får fart på buskarna och vore tacksam för tips och råd.
|