Hej!
Vi skaffade hus förra sommaren men hann inte ägna oss åt trädgården eftersom det var hyfsat mycket att göra inne oxå.

Det tråkiga/svåra med vår tomt är att framför huset finns en jättestor platt fyrkantig gräsmatta. Minst 500 kvm. Det enda planterade är ett äppelträd i ena hörnet. Det är ett typiskt 50-tals villaområde vi bor i. Så ni kan se det framför er..
Hela vintern plöjde jag trädgårdstidningar och gjorde olika ritningar. Många fick kasseras då de innebar för mycket jobb och för mycket pengar. Ingen av dom var heller riktigt bra enligt min åsikt. Jag har så himla svårt med rumsindelning!
Lite gräsmatta vill jag ha kvar kanske max 200 kvm. Men resten vill jag fylla ut med hallonland, fruktträd, bäsbuskar, rabatter, buskar och andra träd.
Men jag vet inte hur jag ska gå till väga.. Det här med ritningar var nog för abstrakt för mig men jag har jättesvårt att komma på något på plats ute i trädgården också. Det finns liksom inget att utgå ifrån.
Det jag har tänkt nu är att jag börjar i kanterna och jobbar mig in mot mitten. Vilket väl ger en ganska traditionell och trist trädgård?
Jag skulle vilja komma på någon plan för att få upp stommen i trädgården. Så jag har något att utgå ifrån sen. Höga häckar runt om (utom mot huset såklart

) är planerat. Sen blev det stopp.
Nån som har några förslag på hur jag ska tänka?