Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > kirskål, gräva upp eller rycka?
          soulfire
          Inlägg 17-05-2006, 17:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 7 106

Jag hör nu att det nog blir Round-up för mig!

När vi köpte huset så hade trädgården varit övergiven i 12 år... Kirskålen var som en manshög djungel. så fort vi började slåss tillbaka så kom massor av intressanta saker fram som kejsarkronor, digitalis, dubbla påskliljor. Eftersom vi precis har grävt brunn och avlopp så finns det stora stelia -snyft men dock ogräsfria områden. Så nu känner jag att kirskålen som är kvar ska få sig en omgång wink.gif
          Jag vill se vad resten av trädgården döljer!

--------------------
          toktomt på österlen zon 1 och 2

Citera
          nybyggare
          Inlägg 17-05-2006, 18:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 2 248

Har bara haft lite kirskål i vår nya trädgård (vi hade mängder där vi bodde förut). Jag har testat att rycka bort allt grönt, och det funkar. Förra våren gjorde jag detta 3-4 ggr och sedan höll kirskålen sig borta. Kom tillbaka i år med några futtiga blad, så samma behandling gäller nu. Inte så värst jobbigt, men det är nog rätt att göra ett ordentligt grovjobb, så det överhuvudtaget går att hålla efter eländet sedan.

Kirskål går att äta!!! (sägs det!) Som sallad eller som spenat! wacko.gif wacko.gif

"If you can't beat it, eat it!"

--------------------
          //Karin -zon 2
          "Grönt är skönt!"

Citera
          Bessie
          Inlägg 17-05-2006, 19:03
          Länk hit: #23

Gäster

Späd kirskål är inte så dumt. Jag testade i grönsaks- och nudelsoppa i stället för färska korianderblad.

Citera
          Tesla
          Inlägg 27-05-2006, 22:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 7 740

Jag har kirskål under bärbuskarna, så Roundup är inget alternativ. I flera år har jag legat på knä och rivit o slitit bort dem. Sen tänkte jag försöka mota ut dem med andra lättspridda växter, och satte dit några plantor av praktlysing och lupin. Lupinerna förlorade mot kirskålen (!) men praktlysingen har brett ut sig, och där har kirskålen fått ge sig.
          Betr bärbuskarna så är de inte jätteviktiga, det är 1 rödvinbärsbuske samt en del trädgårdshallon. Det har kommit hallon trots kirskålen, men jag är verkligen så trött på att kräla under buskarna varje år.
          I en annan tråd såg jag ett tips om att köra med trimmer regelbundet, det ska jag pröva. (Gräva är svårt pga bärbuskarnas rötter)

Citera
          guns
          Inlägg 28-05-2006, 20:44
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 3 218

Det är andra året nu jag kör med att rycka bort all kirskål ur rabatterna. Visst har det blivit mycket mindre, men så har jag hållit på nu varenda dag och plockat och plockat, undrar vem som vinner wink.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag

Citera
          noora
          Inlägg 29-05-2006, 11:09
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag har märkt att det är mycket lättare att rensa kirskålen om jorden är lucker. Vi har rabarber i en liten ruta precis bredvid den värsta invasionen av kirskål och parksallat, men det är väldigt lätt att rensa bort dem och få med det mesta av rötterna så att de håller sig borta ett tag också eftersom rabarbern står i väldigt fluffig och fin jord.

Våra hallon står däremot i ganska styv jord (deras egna rötter och rotskott bidrar inte direkt till att göra jorden lättbearbetad...) och där får jag nästan inte upp några kirskålsrötter alls när jag rensar. Rensar man bort bladen kommer de tillbaka på två veckor, och så ofta har jag inte tid att rensa så många meter hallonhäck sad.gif

I år ska jag köra med två olika bekämpningsmetoder: plocka och konkurrera. Bergenia och ormbunkar tycks vara ganska bra marktäckare, så när vi var tvungna att flytta på båda i höstas satte jag dem i "kirskålslandet". Nu får kirskål, parksallat och bergenia slåss om utrymmet, så får vi se vem som vinner smile.gif Eftersom jag hejar på bergenian ska jag fuska lite och hjälpa den på traven så mycket jag orkar rolleyes.gif men jag ska inte lägga allt för stor energi på det.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          mulle
          Inlägg 29-05-2006, 11:52
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

CITAT (Tesla @ 27-05-2006, 23:14)
          Jag har kirskål under bärbuskarna, så Roundup är inget alternativ. I flera år har jag legat på knä och rivit o slitit bort dem. Sen tänkte jag försöka mota ut dem med andra lättspridda växter, och satte dit några plantor av praktlysing och lupin. Lupinerna förlorade mot kirskålen (!) men praktlysingen har brett ut sig, och där har kirskålen fått ge sig.
          Betr bärbuskarna så är de inte jätteviktiga, det är 1 rödvinbärsbuske samt en del trädgårdshallon. Det har kommit hallon trots kirskålen, men jag är verkligen så trött på att kräla under buskarna varje år.
          I en annan tråd såg jag ett tips om att köra med trimmer regelbundet, det ska jag pröva. (Gräva är svårt pga bärbuskarnas rötter)

Jag håller ogräsfritt under bärbuskarna med ett tjockt lager gräsklipp, det funkar jättebra!
          Mulle

Citera
          Karrolina
          Inlägg 29-05-2006, 14:56
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Jag har hört att den lilla späda växten myskmadra ska kunna konkurrera ut kirskål uta´n att bli ett ogräs själv. Då ska man visst rensa bort så mycket som möjligt av kirsen och plantera myskmadran.

Har ingen aning om om det funkar men jag har hört det från flera håll. Det har jag visserligen gjort om salt i bladrosetten på maskrosor och det var totalt verkningslöst hos mig! Men det kanske är någon med experimentslusta som kan prova? Själv kör jag med trimmern! smile.gif

Citera
          silas
          Inlägg 29-05-2006, 19:12
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 1 536

yes yes, jag kör med myskmadra nu. har planterat två plantor myskmadra (hade inte råd med fler....) i slänten och rycker bort alla kirskålsblad som kommer i närheten. men myskmadran har bara stått där nån vecka, så det är lite tidigt att sia om reslutatet ännu...

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 16:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon