Jag har märkt att det är mycket lättare att rensa kirskålen om jorden är lucker. Vi har rabarber i en liten ruta precis bredvid den värsta invasionen av kirskål och parksallat, men det är väldigt lätt att rensa bort dem och få med det mesta av rötterna så att de håller sig borta ett tag också eftersom rabarbern står i väldigt fluffig och fin jord.
Våra hallon står däremot i ganska styv jord (deras egna rötter och rotskott bidrar inte direkt till att göra jorden lättbearbetad...) och där får jag nästan inte upp några kirskålsrötter alls när jag rensar. Rensar man bort bladen kommer de tillbaka på två veckor, och så ofta har jag inte tid att rensa så många meter hallonhäck

I år ska jag köra med två olika bekämpningsmetoder: plocka och konkurrera. Bergenia och ormbunkar tycks vara ganska bra marktäckare, så när vi var tvungna att flytta på båda i höstas satte jag dem i "kirskålslandet". Nu får kirskål, parksallat och bergenia slåss om utrymmet, så får vi se vem som vinner

Eftersom jag hejar på bergenian ska jag fuska lite och hjälpa den på traven så mycket jag orkar

men jag ska inte lägga allt för stor energi på det.