Hej
Jag syftade på ett program liknande engelskans "Garden designer". Alltså ett program där man kan slå upp alla växter, buskar, träd mm i ett register. Där skulle man kunna hitta information om kötselråd, växtzon, färg, blommningstid mm. Det skulle även kunna finnas tex en bild på varje växt med i det registret.
Sedan skulle alla växter, buskar och träd vara avbildade som ikoner. Som i "Garden designer", där är alla växterna som finns med i registret och andra saker som hus, garage, bänkar, olika underlag, olika fordon mm. avbildade som ikoner. Dessa används sedan genom att man placerar ut dem på en från början tom gräsplan. En finness som även finns i det programmet är att man kan växla dag/natt och årstider. På det viset ser man hur det skulle se ut på natten med lampor eller hur trädgården ser ut igenom alla de fyra årstiderna.
Anledningen till att jag efterlyser ett svenskt är den att det dels är lättare att förstå språket. Men det är framförallt för att de inte har samma växtzoner och till stor del så har de därför inte heller samma växter. Det var många arter i deras register som jag inte kände igen, därför skulle det vara toppen med ett register som är byggt utifrån svenskt klimat och växter som vi odlar i Sverige.
Det skulle vara ett program som man kan använda när man planerar en helt ny trädgård, bara en ny rabatt eller varför inte när man vill designa sin egen drömträdgård. Låta fantasin flöda!
Vilken adress har SPCS till sin hemsida?
MvH