Tycker att det skulle vara roligt att diskutera olika läkeväxter med dessa egenskaper. Vilka tycker ni är bäst? Hur till reder ni dem, thé, salva, piller tinktur?
Själv så odlar jag (förstås) enchinea, den vanliga röda. (Har även sått "Green Wizzard", hoppas at de tar sig, även ögat & själen ska ha sitt. En annan sort jag hett önskar mig är nya, fyllda "Razzma-gfnnnn-vad-heter-den-nu-igen-väldigt-fin-är-den-ivf...

) Jag skördar rötterna på hösten, tvättar dem, skär dem i mindre bitar & låter dem torka på hushållspapper. Sedan använder jag dem i mina "förkylningsthéblandningar, gärna tillsammans med ngn mentholrik mynta("rensar gångarna" & piggar upp), vanligt svart thé (som oxå sägs vara virushämmande) torkade fläderbär (febernedsättande) & dyl. En annan blandning är med många värmande kryddor, kanel, nejlikor, kardemumma. Även här svart thé & dessutom torkade citrusfrukter, C-vitaminmängden är nog inte ansenlig i sammanhanget, dessutom så eliminerar det vanliga svarta, de små "minerna" effektivt, men smakmässigt & färgmässigt piggar det upp.
Jag är väldigt nyfiken på rosenrot, "nordens ginseng". Ngn som odlar & brukar? Effekt? Biverningar?
Likaså hålrot skulle det vara spännande att veta mer om.
...& rysk ginseng "fattigmansginseng", vad är det för ngt?
Odlar ni kanske ytterligare ngn spännade växt med de egenskaper som efterfrågas?