| |
Varför släpa in bytet? |
|
|
|
|
26-05-2006, 22:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 644
Medlem nr: 5 125

|
Vår katt är verkligen hopplös just nu. Var och varannan natt kommer han indragande med råttor genom kattluckan. Är det råttår i år, eller? Nästan varje morgon ser köket ut som en slaktplats med råttblod och annat utsmetat över köksgolvet. Vad är det i kattens beteendemönster som får honom att baxa in råttorna genom luckan när det rimligtvis vore enklare att äta dom ute? Det kan ju inte vara någon instinkt att maten ska släpas hem till ungarna eftersom det är en 14-årig hankatt. Min fasa är att han ska komma in med någon som lever och som kutar och gömmer sig någonstans i huset.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2006, 22:22
|
Medlem
Antal inlägg: 1 046
Medlem nr: 6 984

|
--------------------
Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel. Henry Miller (1891-1980)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2006, 22:31
|

Medlem

|
CITAT (Merlin @ 26-05-2006, 23:22) En mås! Det var inte dåligt. Ja, tanken har slagit mig att han skulle kunna få för sig att hoppa upp i sängen. Så i natt sover jag nog bara med ett öga!
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 563
Medlem nr: 5 607

|
Men usch!Tur att jag inte har nån kattlucka.För då skulle väl grannarnas alla katter komma in oxo, ett tiotal Jag brukar kolla om dom har nåt i munnen när jag släpper in dom på nätterna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
Antal inlägg: 1 046
Medlem nr: 6 984

|
--------------------
Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel. Henry Miller (1891-1980)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2006, 22:35
|

Medlem

|
Faktum är att vi har aldrig haft en främmande katt på besök trots att vi har en vanlig lucka utan speciallås på. Det trodde jag nämligen när vi installerade den att vi skulle få in traktens alla katter. Men dom kanske känner att dom är inne på någon annans revir.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2006, 22:37
|

Medlem

|
CITAT (Merlin @ 26-05-2006, 23:31) Ja, den biten kan jag ju inte klaga på. Det är väl mera vad som står på menyn.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2006, 09:49
|

Medlem
Antal inlägg: 263
Medlem nr: 4 464

|
Visst är det så att de vill ha beröm för att de har släpat hem mat till sin familj. Vår Kajsakatt tar inte så mkt råttor/möss ännu, däremot är hon en hejjare på att fånga spindlar i källaren. Varje kväll springer hon ner och hämtar spindlar till mig. Första gången så förstod jag inte vad det var hon ville. Hon jamade jättemycket och droppade en svart prick på golvet. Helt plötsligt vecklade den svarta pricken ut sig och blev en gigantisk spindel (jag har spindelfobi!). De är den där sorten som har stor kropp och gigantiska köttiga ben  Jag berömmer henne först sedan droppar jag en tidning över bytet (min man får plocka upp resterna sedan  ) Jag kankse ska vara tacksam att det inte är råttor hon släpar upp.....
--------------------
Hälsningar Helen 
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2006, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Kattmamman tar hem byten till sina ungar, först döda och sen halvdöda så ungarna får träna på att döda. Jag har hört att tamkatten gör likadant för att den anser att människorna är ungefär lika jaktskickliga som kattungar och anser att vi bör lära oss. Vet inte om det är sant, men gulligt är det iaf
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 09:36
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Whiskuchi @ 27-05-2006, 12:12) Kattmamman tar hem byten till sina ungar, först döda och sen halvdöda så ungarna får träna på att döda. Jag har hört att tamkatten gör likadant för att den anser att människorna är ungefär lika jaktskickliga som kattungar och anser att vi bör lära oss. Vet inte om det är sant, men gulligt är det iaf  Vad tror du dom döda eller halvdöda stackars bytena tycker? Gulligt? Eftersom katten förväntar sig beröm är det kanske möjligt att stoppa ofoget genom att bestraffa istället. För min del tycker jag möss är sötare än katter och ställer dessutom till med mindre problem. Jag har ännu inte hört talas om en mus som fångat en fågel.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 10:12
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2006, 10:36) CITAT (Whiskuchi @ 27-05-2006, 12:12) Kattmamman tar hem byten till sina ungar, först döda och sen halvdöda så ungarna får träna på att döda. Jag har hört att tamkatten gör likadant för att den anser att människorna är ungefär lika jaktskickliga som kattungar och anser att vi bör lära oss. Vet inte om det är sant, men gulligt är det iaf :wub: Vad tror du dom döda eller halvdöda stackars bytena tycker? Gulligt? Eftersom katten förväntar sig beröm är det kanske möjligt att stoppa ofoget genom att bestraffa istället. För min del tycker jag möss är sötare än katter och ställer dessutom till med mindre problem. Jag har ännu inte hört talas om en mus som fångat en fågel. *suck* Du anstränger dig verkligen va? Vi vet redan att du inte gillar katter, men att mössen ställer till med mindre problem än katter är bara löjligt. Om katten anser att vi är att jämnställa med kattungar i fråga om jaktskicklighet så tycker jag det är gulligt. Visa mig var jag sa att bytena tycker det är gulligt. Och nej - katten kommer troligtvis inte sluta för att den bestraffas, den blir bara förbryllad och undrar varför.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 10:36
|

Medlem

|
Nej, jag anstränger mig inte det minsta. Det kommer automatiskt. Ännu har ingen mus skitit i mitt potatisland, ingen mus har repat lacken på min bil när skulle upp på taket eller repat trädgårdsbordet av samma anledning eller som sagt decimerat fågelbeståndet av ren mordlust. Angående gulligheten så specificerade du inte men jag ser ickegulliga saker i det hela vilket inte framgick av ditt inlägg. Om man inte kan få katten att sluta så spär det på min föreställning om att katter är olärbara. Eller så är mordinstinkten dom övermäktiga.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 10:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
Katten väljer att ta hem bytet för där är det lugn och ro och ingen fiende kan komma och sno bytet. Sen vill den naturligtvis även visa för dig hur himla duktig den är som lyckats döda mördarråttan!
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 11:03
|
Medlem

|
Bestraffa katten för att den tar råttor?  Tja, då kan vi ju lika gärna bestraffa katten för att den är KATT för det ligger i kattens natur att jaga och döda byten. Det fattar väl gossen Ruda? Finns även många hundar som är duktiga på att ta råttor också, ska vi bestraffa dem också? Katter är inte ett dugg "olärbara". De är oerhört kloka djur med stor integritet. Men att försäka lära katten av med instinktiva beteenden går inte och det är fel att ens försöka.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Tezzla, du är klok som en panter. Min katt är mycket noga med att INGEN tar hans byte. Från att vara go & rar förvandlas han till ett vansinnigt morrande lejon, gömmer sig där ingen kan komma åt, sväljer och kommer fram lika gulig som om ingenting har hänt.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 14:56
|

Medlem

|
Jag kan tala om igen varför jag inte gillar friströvande katter, det är inte gnagarna som är problemet. Det finns 3-4 katter i området. I vintras matade jag som vanligt fåglarna. Jag hade talgoxe, blåmes, pilfink, grönfink, steglits vid fröautomaten bara för att nämna några. Sen när flyttfåglarna återvände hörde jag lövsångare, rödhake, bofink mm sjunga i närheten. Vad finns nu? Möjligen blåmes i en av mina holkar men jag har inte sett dom på ett tag. För övrigt syns och hörs bara kajor och skator. Nån enstaka gång sveper en trast förbi. Tyst vår alltså. Men det är inte biocider längre som Rachel Carson skrev om utan det är dom förbannade fyrfota mordmaskinerna som varit framme. Det är nog dags att plocka bort dom. Grannen på landet har ett litet armborst. Det kan jag nog på låna. VARJE KATTÄGARE SOM LÅTER SIN KATT SPRINGA FRITT ÄR EN MEDHJÄLPARE TILL FÅGELMASSAKRER.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 15:15
|
Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 2 110

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2006, 15:56) Jag kan tala om igen varför jag inte gillar friströvande katter, det är inte gnagarna som är problemet. Det finns 3-4 katter i området. I vintras matade jag som vanligt fåglarna. Jag hade talgoxe, blåmes, pilfink, grönfink, steglits vid fröautomaten bara för att nämna några. Sen när flyttfåglarna återvände hörde jag lövsångare, rödhake, bofink mm sjunga i närheten. Vad finns nu? Möjligen blåmes i en av mina holkar men jag har inte sett dom på ett tag. För övrigt syns och hörs bara kajor och skator. Nån enstaka gång sveper en trast förbi. Tyst vår alltså. Men det är inte biocider längre som Rachel Carson skrev om utan det är dom förbannade fyrfota mordmaskinerna som varit framme. Det är nog dags att plocka bort dom. Grannen på landet har ett litet armborst. Det kan jag nog på låna. VARJE KATTÄGARE SOM LÅTER SIN KATT SPRINGA FRITT ÄR EN MEDHJÄLPARE TILL FÅGELMASSAKRER. Jag håller med dig till 100%. Här har också fågelbeståndet minskat avsevärt. Tidigare hade vi fåglar under pannorna på garagetaket men sedan grannkatterna har varit där och rivit ut dessa flera år i rad har de givit upp. Min fasa är den tiden på året när fågelungarna ska ta sina första stapplande flygturer och katterna sitter under och väntar. Huga. Så inte är det konstigt att man inte gillar att katter ska få springa lösa. De är alldeles för många i tätbebyggda områden.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 16:20
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2006, 15:56) Jag kan tala om igen varför jag inte gillar friströvande katter, det är inte gnagarna som är problemet. Det finns 3-4 katter i området. I vintras matade jag som vanligt fåglarna. Jag hade talgoxe, blåmes, pilfink, grönfink, steglits vid fröautomaten bara för att nämna några. Sen när flyttfåglarna återvände hörde jag lövsångare, rödhake, bofink mm sjunga i närheten. Vad finns nu? Möjligen blåmes i en av mina holkar men jag har inte sett dom på ett tag. För övrigt syns och hörs bara kajor och skator. Nån enstaka gång sveper en trast förbi. Tyst vår alltså. Men det är inte biocider längre som Rachel Carson skrev om utan det är dom förbannade fyrfota mordmaskinerna som varit framme. Det är nog dags att plocka bort dom. Grannen på landet har ett litet armborst. Det kan jag nog på låna. VARJE KATTÄGARE SOM LÅTER SIN KATT SPRINGA FRITT ÄR EN MEDHJÄLPARE TILL FÅGELMASSAKRER. Fågelmassaker? Så du menar att det är katterna som sett till att det inte finns varken lövsångare, blåmes, pilfink, grönfink, steglits m.m. på din tomt? Katterna har tagit ALLA fåglar ifrån dig med andra ord?  Tja, själv har jag en hel drös utekatter där jag bor men jag har fortfarande ett överflöd på fåglar som vårkvittrar och mår bra  Kanske de katter som springer runt på min tomt inte är riktiga mördarmaskiner?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2006, 17:00
|

Medlem

|
Larv? Det stämmer bara till viss del, larver och fågelungar kommer båda ur ägg men sen skiljer dom sig. Orsaken till fågelavsaknaden här kan bara vara katter, för det finns inget annat som jagar här. Nån hök kan komma förbi men en hök kan inte så totalt rensa trakten på småfåglar. Sen finns det säkert katter som inte intresserar sig för fåglar eller av annan anledning inte kan fånga fåglar. Men det gäller inte dom här. En granne hade hela tiden förra året ett sjå med att jaga bort katterna från trädet och holken där blåmesarna häckade. Det är dom som kanske häckar hos mig nu. Katterna kan försöka klättra uppför 3 meter vägg. Dessutom såg jag en av katterna sitta uppe på en annan grannes holk. Den hade lirkat ner ena framtassen i holkhålet och viftade runt inne i holken. Vad fan tror du den letade efter? Klas Klättermus eller en flygfisk?
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|