Man kanske inte kan lasta katten, men när tamdjur kommer lösa i en natur de inte självmant valt så har ägaren ett visst ansvar. Visst, det finns nordiska katter, exempelvis lodjuren, men när kissemissen kommer lös så kan många fåglar stryka med. Speciellt vintertid när man matar fåglarna och alla samlas på ett ställe, och speciellt i holkar man spikat upp i lättlklättrade träd. Ok, man kan ju tycka att det är ett konstlat beteende att mata fåglar, men det bör införas ett ägaransvar för katter liknande det som finns för hundar.
Kan för övrigt inflika att vi haft 3 katter när jag växte upp, och de var fantastiskt trevliga. Jag är absolut ingen katthatare. Även om många av dagens katter kan sägas nöjesjaga (de får ju mat hemma) så är det inget jag vill förhindra genom att exv klippa klorna på dem.
I Australien är det många som tycker att alla katter ska avlivas, eller åtminstone steriliseras, den inhemska djurpopulationen är ju inte alls anpassad till den konstgjort invandrade katten.
Tycker själv det är osmakligt när katter leker med bytet. Förstår att det finns en träningsaspekt i det hela, men det är ändå inget jag anser vara sympatiskt. Ett dåligt inslag i katternas kultur. Jag har aldrig nånsin uppmuntrat katten att lägga saker på trappen, jag har ofta försökt se sur ut och sen kastat eller sparkat bort musen. Om detta sårar kattens ego struntar jag i.
En katt har många liv på sitt samvete varje år, vilket ju är bra om man tycker illa om skadedjur som möss och råttor, men de flesta fåglar är ju att se som nyttodjur.
Veganer med katt är för övrigt rätt kul; en människa kan äta 1 gris under ett helt år om man är lite sparsam, men katten dräper djur på ett plågsamt sätt i stort set varje dag (om det är en utekatt). Kombinationen vegan + katt är alltså värre än kombinationen köttätare + grillkorv.
(Vet att många veganer är emot att man håller husdjur såklart, blant vegetarianer är det väl mer flytande åsikter)