CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2006, 15:56)
Jag kan tala om igen varför jag inte gillar friströvande katter, det är inte gnagarna som är problemet. Det finns 3-4 katter i området. I vintras matade jag som vanligt fåglarna. Jag hade talgoxe, blåmes, pilfink, grönfink, steglits vid fröautomaten bara för att nämna några. Sen när flyttfåglarna återvände hörde jag lövsångare, rödhake, bofink mm sjunga i närheten. Vad finns nu? Möjligen blåmes i en av mina holkar men jag har inte sett dom på ett tag. För övrigt syns och hörs bara kajor och skator. Nån enstaka gång sveper en trast förbi. Tyst vår alltså. Men det är inte biocider längre som Rachel Carson skrev om utan det är dom förbannade fyrfota mordmaskinerna som varit framme. Det är nog dags att plocka bort dom. Grannen på landet har ett litet armborst. Det kan jag nog på låna. VARJE KATTÄGARE SOM LÅTER SIN KATT SPRINGA FRITT ÄR EN MEDHJÄLPARE TILL FÅGELMASSAKRER.
Känner att jag måste blåsa liv i den här debatten igen efter dagens händelse. Hörde ett förfärligt tjatter från trädet där talgoxarna håller till med sina nykläckta ungar. Min första tanke var katten, men det visade sig dessbättre vara fel för på taket till holken, med mesarna upprört flygande runt ikring, satt nämligen ekorren. Vi ska nog inte glömma bort den fågelmarodören och skylla allt bara på katten.