Medlem
Antal inlägg: 33
Medlem nr: 3 180
Morron alla blomsterdiggare.......
Har i dagarna varit på handelsträdgården och köpt på mej lite trevliga blommor, "penningblomster" buskros samt svartöga.
Vad jag nu skulle vilja veta (som jag självklart kunde ha frågat på handelsträdgården men inte gjorde ) är lite om svartögan.
Köpte en vit och en orange (vackra ) är de 1;åriga eller fleråriga (perenna) om de är 1;åriga ....förökar de sig själva genom frökapslar eller? Hur ska jag bäst sköta dom och hur bör jag plantera dom? Kan jag sätta de mot en spalje och de växer sig upp eller sätta dom i amplar ?
Ska tillägga att zonen jag bor i har jag ingen koll på men jag bor i härliga Värmland.
Många ? här men vad ska man göra.... jag vänder mej till de bästa så klar och hoppas med iver att ni kan ge mej svar.
Kram kram
--------------------
Isis - zon 3/4
"Om du vill göra en sång lite mera gnolig, kan du lägga till några tiddelipom."(-Nalle Puh)
"Om du vattnar den och den dör, då är det en planta. Om du drar upp den och den kommer tillbaka så är det ogräs."(-Gallagher)
"De som sår med tårar skall skörda med jubel."(-Bibeln)
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Svartögan är en ettårig klätterväxt så en spalje brukar funka bra går både att odla i stor kruka och i rabatten. Frostkänslig tål inga minusgrader. Vattnas och gödslas under sommaren som de flesta andra ettåriga sommarblommor.
De får frökapslar ifall man inte nyper bort gamla blommor annars kan man köpa fröpåsar, sorterade förger kostar lite mer, men blandade färger svartöga i fröpåse tar ex. Impecta bara 11kr för. Brukar förkultiveras inomhus runt mars-april.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006
Svartöga går att övervintra på fönsterbrädan. Har själv inte gjort det men har läst om det. Man tar in den före första frosten. Klipper ner den till 10 cm över jord. Den brukar vila från blomning nov-feb. I slutet av feb brukar blommorna komma. Plantera ut i maj/juni. Jag ska prova detta i år så får vi se. mvh Irene
Medlem
Antal inlägg: 337
Medlem nr: 5 783
Jag övervintrade min från förra året, ljust och svalt, klippte ner den nån gång i februari (tror jag det var) och nu är den riktigt stor och blommar för fullt Det går bra att ta skott också. Gjorde det och den blomman har nu min dotter