Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > vad göra i slänt?
          kickifranzen
          Inlägg 27-05-2006, 21:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 7 814

Har en ganska brant slänt ner till våra grannar, ca 1,5 meter bred. Vi har satt häck på vår tomt och de har staket i tomtgränsen. Problemet är vad vi ska göra i slänten där det bara växer en massa ogräs. Har lagt på bark men den bara rasar ner. Några förslag???

Citera
          hellen99
          Inlägg 28-05-2006, 09:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 191
          Medlem nr: 7 675

Hejsan
          Det finns lite av varje man kan göra i en slänt, jag undrar åt vilket vädersträck som slänten befinner sig och vilken fallhöjd den har?

Det man kan tänka sig att plantera är olika sorters nävor som finns i en massa olika färger, sedum växer också bra i slänter, lökväxter gör sig bra i grupper.
          Man kan terassera slänten så rasar inte allt ned om det är stor fallhöjd, man kan använda sig av stenar eller stockar o.s.v.

--------------------
          user posted image
          Var nyfiken annars får du inget veta!

Citera
          linvik
          Inlägg 28-05-2006, 11:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 6 919

Om du inte tar itu med den det här året kan du täcka med tät presenning två säsonger så tar du död på de flesta ogräs.

Annars, gräv upp svålen. Terrasera helst. Sätt markväv över. Gör hål där du planterar växterna. Täck markväven med bark (men då måste du ha terrasserat för annars rasar det ju bara). Du kan mura upp en kant längst ner.

Det finns många buskar som är bra på att täcka stora områden.

Jag gruvar mig över ett liknande släntprojekt, men jag vill ha rosor och perenner!

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 28-05-2006, 19:41
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Vi har också en sådan slänt som jag tycker är jobbig. Som tur är har inte grannen något staket eller så utan jag kan gå på deras gräsmatta och rensa. Men jag är så trött på det och vi funderar och funderar men tyvärr så kostar alla lösningar vi kommer på för mycket pengar.
          Vi hade tanke på att lägga knäcksten med det är 20 m lång och ca 50-60 cm hög så det blir många stenar. Vi har tidigare i början på denna en knäckstensmur ca 6 meter lång, därför skulle det bli enhetligt.
          Nästa tanke var slipers men var få tag i det och de är heller inte billiga.
          Nästa var att gjuta en mur, kräver frostfritt och mycket grävarbete och bygga en form, mycke cement (betong) går det åt, även det dyrt.
          Nästa är torvblock och det har jag inte tagit reda på vad det kommer att kosta för nu får det vänta ett tag till p.g.a. av dräneringen vi ska göra i sommar.
          Se min bild:

Det som förbättrar det hela att tomten blir ca 1 m bredare och man kan vara på sin egen tomt när man rensar och göra en fin rabatt i rätt höjd och inte mot grannens håll. Den är inte kul att rensa mellan alla stenarna.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Immix
          Inlägg 03-06-2006, 08:15
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 244
          Medlem nr: 5 285

Jättefin slänt, Inga! wub.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 03-06-2006, 23:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Immix @ 03-06-2006, 09:15)
          Jättefin slänt, Inga! wub.gif

Tack för det. Men här kommer några mera bilder vad jag har gjort idag.
          Så här såg den ut idag:

I närbild, sviter efter fågelbordet i vinter:

Efter rensningen:

Detta är bara fram till syrenträdet sedan har jag lika mycket kvar tills imorgon att rensa. Är lite mör i armarna nu i kväll.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon