Jag har läst och sett på alltför mycket rymdopera på senaste tiden, så min fantasi löper väldigt lätt i de banorna just nu. Startar därför halvt på lek och halvt på allvar en tråd där deltagarna får välja ut vilka kulturväxter ni vill ha med er den dag mänskligheten slutgiltigt lämnar jorden för att söka sig andra boplatser i universum, på samma sätt som amerikafararna tog med sig växtfrön hemifrån.
Utrymmet i rymdskeppets kryotankar är begränsat, så det blir inte mera än fem arter per person. Om det finns extremt bra skäl kan man öka antalet till tio.
Vi leker att det finns ett annat solsystem på relativt bekvämt avstånd (fast så långt bort att man inte gör resan oftare än en gång per livstid), och att tekniknissarna redan varit där och terraformerat, alltså fixat till gravitation, atmosfär, biosfär och så vidare så att de närmar sig jordens. Det finns en grund för civilisation, nu gäller det bara att ta med sig det nödvändigaste för er i plantväg om ingen annan kommit att tänka på det. Det är inte nödvändigt att begränsa sig till en enda klimatzon, och det är fullt tillåtet att byta plantor med andra kolonister om det behövs.
Mina fem bidrag till den nya civilisationen kommer att vara quinoa, lin (bomull blir för jobbigt att rensa och spinna, fast eftersom jag med de andra valen ser ut att hamna i närheten av ekvatorn får jag kanske byta med nån som tänkt bosätta sig längre norrut), kaffe, tomat och någon art av Capsicum annuum, som jag hoppas att vi kan vidareförädla sedan. Resten sparar jag tills jag fått se vad ni andra tar med er i kappsäckarna.
|