Vad ska jag göra åt skalbaggarna som verkar äta upp min fagertrav varje år? Plantan står rätt soligt och torrt. Skalbaggarna eller vad det nu är, är 2-3 mm långa och något smalare, alltså ovala, svarta med lite ljusare fläck fram och längsgående sträck. När man rör i plantan hoppar de eller möjligen flyger. Varje år angriper de och suger på plantan både på blomknoppar och blad. Den hinner inte blomma. Så brukar jag ge den en dusch gift och så återhämtar den sig och en - två veckor är de där igen. Tidigare år har jag inte sett att de skulle angripa andra växter i närheten men i år verkar det som om de också är på temyntan och nattviolen. Köpte i år ett gift som ska tas upp av växten och som ohyran får i sig när de äter av växten men det verkar inte vara så effektivt. Finns det något annat jag kan göra? Flytta växten är knappast en lösning eftersom temyntan står i en annan solig rabatt men också har drabbats. Resten av rabatterna är skuggigare. Kasta plantan och ha andra växter i stället? Liljebaggar, maskar och löss går att klämma ihjäl, men dessa små rackare hoppar ju bara iväg för att återkomma efter en stund.
|