Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Pelagonerna - ut - in - tappar bladen... :angry:
          stickanp
          Inlägg 08-06-2006, 17:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 1 550

Provade först med att ställa ut pelagonerna (har ett 30-tal - stora och mindre), men här de stod i solen dagtid och i garaget nattetid så blev bladen röda. Detta har någon sagt ska vara "solbränna", så därför bytte jag taktik för ett par dagar sedan och lät dom stå på balkongen (skuggit öst-läge) dygnet runt - men då bleir bladen gula, ja t o m vita längt ut - och börjar ramla av... :-(

Någon som har något tips på hur jag bör göra med mina pelargoner? Vill inte bli utan, nu när jag klarat övervintringen och omplantering. Dom var fina så länge dom fick stå inne...

Ska jag plocka in dom och ha dom inomhus dygnet runt? Men vad händer då när jag sedan tar ut dom, när det sannolikt är än varmare ute dagtid? För det är ju trots allt för blomlådor som jag vill ha dom...

Citera
          rosita
          Inlägg 08-06-2006, 18:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Alla blommor som ska stå ute, måste först avhärdas. Då ställer man ut dem på dagen och in igen på kvällen under 7 - 10 dagar. Ute måste de skyddas mot solen och vinden.
          Jag vet inte hur eller om du kan reparera skadan, men fortsätt med avhärdningen och INTE i sol, ta in dem på natten under en vecka. De blad som är förstörda kan du ta bort. Vattna och pyssla om dem lagom mycket, så ska du se att de hämtar sig! Hade du klippt ner dem innan? Annars kan du göra det efter avhärdningen. Om du hade klippt ner dem finns det kanske inte så många blad kvar som inte är förstörda och då vet jag inte, men jag tror att de kan hämta sig ändå! unsure.gif
          Hoppas på det bästa!

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          stickanp
          Inlägg 08-06-2006, 19:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 1 550

Stort tack rosita!

Nu vet jag betydligt mer hur jag bör göra för att öka chansen för att pelargonerna ska klara den avhärdning som behövs…

Citera
          kristerh
          Inlägg 08-06-2006, 21:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

det är ingen fara, det kommer nya blad även om de skulle förlora alla blad.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 20:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon