CITAT (mulle @ 20-06-2006, 11:21)
CITAT (Svante @ zon 1,20-06-2006, 11:16)
Jag säger som Berith: Det är väldigt intressant att trots att ingen i den här tråden har anklagat någon för att komma med dumma frågor är det ändå flera stycken som tycker det är väldigt viktigt att försvara rätten att ställa dem.
Varför?
Det kanske inte skrivs ut i klartext att en fråga är dum. Men det finns svar som är formulerade så avvisande att det klart framgår vad skribenten egentligen tycker.
Det är synd, anser jag.
Mulle
Precis som mulle skriver känner man sig ibland avvisad vilket inte är så kul precis. Ingen ska behöva känna sig dum för att ställa en fråga bara för att det finns andra som tycker frågan har ett självklart svar eller att frågan ställts förut.
Åtminstone har inte jag trott att Diabolique menat att sätta stopp för kommunikation. Men att det lätt kan bli ännu fler olustiga påpekanden när det finns ytterligare ett ställe att hänvisa till (FAQ). Detta är mina personliga farhågor eftersom det tydligen är så väldigt svårt för en del att låta bli att skriva inlägg som inte är så värst vänliga.
Endast frågeställaren kan avgöra om svaret är tydligt nog och jag hävdar fortfarande att alla svar inte finns i gamla trådar eller i en FAQ, så har man inget annat svar att komma med än en mer eller mindre otrevlig hänvisning
så är min mening att man ska låta bli att svara.
Alla älskar inte att söka i gamla trådar så det får inte vara så att det känns
som ett krav att man gjort det innan man ställer sin fråga.
Det är väl ganska självklart att den som varit med från start på Odla känner igen en massa frågor sen förr och vet att det svarats på dom men det är inte lika självklart att gamla svar är relevanta för en ny frågeställare.
Så kunde vi bara slippa dessa tråkiga hänvisningar och påpekanden så har jag inte heller något emot FAQ på vissa områden även om jag tror att det skulle vara näst intill omöjligt att hålla det uppdaterat på ett sånt här forum där forumansvariga ändå har fullt upp.