Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > FAQ i forumets delar, är det någon mer än jag som vill ha det?
          FAQ i forumets delar
          FAQ i forumets delar
          Absolut! Det skulle underlätta för oss alla! [ 38 ] ** [62.30%]
          Kanske, det beror på vad majoriteten här tycker. [ 2 ] ** [3.28%]
          Nej, det är underhållande med tjatiga frågor. [ 13 ] ** [21.31%]
          Nej, det är roligt att sega sig igenom alla trådar. [ 8 ] ** [13.11%]
          Totalt antal röster: 85
          Gäster kan inte rösta 
          *Stintan*
          Inlägg 09-06-2006, 16:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Själv tycker jag det är oerhört tråkigt att det så ofta påpekas att man ska söka när man ställer en fråga. Visst jag förstår att många som varit här länge kan tycka det är jobbigt när samma fråga dyker upp igen och igen
          men vill man ha nya medlemmar på ett forum så måste ju dessa få ställa frågor även sådana som varit uppe förut. Det kanske finns nya rön, nya ideer, nya människor som kan bidra oxå. Det kanske inte alls står i en gammal tråd det jag vill ha svar på. Den som inte orkar svara behöver ju inte gå in bara för att agera pekpinne. Och precis som sas tidigare så
          är det ofta förvirrande när gamla trådar tas upp på nytt. Jag är tveksam till om det behövs FAQ för jag tycker de olika rubrikerna säger väl om vad det handlar om just där. Är man tveksam så är det ju bara att gå in och kolla lite så ser man ju. sleep.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 09-06-2006, 16:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Röstade också FÖR ... verkar vara en bra id'e rolleyes.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2006, 17:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

jag röstade nej smile.gif smile.gif
          älskar att rota i gamla trådar och ägnar många timmar med att söka på olika ord i forumet rolleyes.gif rolleyes.gif
          oj oj vad man lär sig om allt och alla rolleyes.gif laugh.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-06-2006, 17:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 17:43)
          Själv tycker jag det är oerhört tråkigt att det så ofta påpekas att man ska söka när man ställer en fråga.

Men ibland kan det kännas lite ledsamt, när samma fråga varit upp alldeles nyss
          och vederbördande inte orkar ens läsa de rubriker, som syns... wacko.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-06-2006, 17:35
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 16:59)
          Man måste väl inte kunna söka?
          Det är precis "Lär dig söka istället" som jag tycker är onödigt och otrevligt att få höra som ny

Tja, kanske, men man kanske inte ska ändra på ett forum, innan man lärt sej det grundläggande?
          Du kan ju allt om FAQ..

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-06-2006, 17:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

FAQ är ett bra komplement till ett forum, de flesta brukar ha sticky threads (trådar som aldrig försvinner ner i listan) med den funktionen. De innehåller vanliga frågor och svar, tips om olika bra sätt att använda sökfunktionen på osv samt vem man ska kontakta om man har frågor. Fast det är ju på forum där det finns aktiva forumvärdar/moderatorer som deltar i diskussionerna, det finns så vitt jag vet inte här. Fast det finns gott om andra kunniga som kan hjälpa till, så det jämnar ut sig biggrin.gif

Jag är helt klart FÖR en FAQ, fast min fråga är:

Vem ska skriva den? Ingmar eller Göran? Har inte de att göra som det är?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 18:13
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (pejori @ 09-06-2006, 18:08)
          jag röstade nej smile.gif smile.gif
          älskar att rota i gamla trådar och ägnar många timmar med att söka på olika ord i forumet rolleyes.gif rolleyes.gif
          oj oj vad man lär sig om allt och alla rolleyes.gif laugh.gif wub.gif

I så fall så röstade du nej av en ganska dum anledning tycker jag. Om det bara var därför.

Jag älskar också att rota i gamla trådar, men det hindrar ju inte att man kan ha en FAQ. Som det är nu så är man faktiskt TVINGAD att rota i gamla trådar om man vill veta de mest enkla saker. Så skulle det faktiskt inte vara med en FAQ.

Bara för att vi gillar att rota i gamla trådar så behöver vi ju inte motverka lättillgängligheten på den information som mest efterfrågas. Det tycker i alla fall inte jag. Tråkigt att så många verkar tycka det.

Ibland vill även jag hitta svaren på frågorna snabbt, och då kan en FAQ underlätta.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 18:18
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 18:35)
          Tja, kanske, men man kanske inte ska ändra på ett forum, innan man lärt sej det grundläggande?
          Du kan ju allt om FAQ..

Det handlar inte om en ändring i själva forumet, utan om ett litet konstant liggande info-inlägg som är överst i de delar av forumet där det är relevant.

Så som under den tråden om buskar och träd.
          Varför klagar du inte på den "ändringen" också i så fall?

Jag tycker att det är många som verkar kritiska helt utan anledning.
          Vad är ni rädda för?
          Att nya ska känna sig välkomna och lättare sätta sig in i ämnena?

--------------------
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 18:23
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 18:31)
          Men ibland kan det kännas lite ledsamt, när samma fråga varit upp alldeles nyss
          och vederbördande inte orkar ens läsa de rubriker, som syns... wacko.gif

Jag håller med.
          Det är svårt att komma ifrån att vissa är så desperata att få svar på sin fråga att de inte ens tittar efter om någon har frågat innan. Men med en FAQ minskar man i alla fall risken för att de vanligaste frågorna ska behöva upprepas gång på gång. Samtidigt ger man den sökande svar direkt i stället för att han/hon ska tvingas leta upp det själv.

En välkomnande gest samtidigt som det bidrar till att trådarna kan fokusera mer på "finliret".

--------------------
          /Hanna

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2006, 18:27
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 19:13)
          CITAT (pejori @ 09-06-2006, 18:08)
          jag röstade nej smile.gif  :)
          älskar att rota i gamla trådar och ägnar många timmar med att söka på olika ord i forumet rolleyes.gif  :rolleyes:
          oj oj vad man lär sig om allt och alla rolleyes.gif  :lol:  :wub:

I så fall så röstade du nej av en ganska dum anledning tycker jag. Om det bara var därför.

Jag älskar också att rota i gamla trådar, men det hindrar ju inte att man kan ha en FAQ. Som det är nu så är man faktiskt TVINGAD att rota i gamla trådar om man vill veta de mest enkla saker. Så skulle det faktiskt inte vara med en FAQ.

Bara för att vi gillar att rota i gamla trådar så behöver vi ju inte motverka lättillgängligheten på den information som mest efterfrågas. Det tycker i alla fall inte jag. Tråkigt att så många verkar tycka det.

Ibland vill även jag hitta svaren på frågorna snabbt, och då kan en FAQ underlätta.

varför startar du en omröstning, om det enbart går ut på att du har rätt och andra fel?
          JAG röstade inte nej av fel anledning...JAG röstade nej av den anledningen som JAG står för

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 18:35
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (pejori @ 09-06-2006, 19:27)
          varför startar du en omröstning, om det enbart går ut på att du har rätt och andra fel?
          JAG  röstade  inte nej av fel anledning...JAG röstade nej av den anledningen som JAG står för

Nu missförstod du mig.

Jag menar bara att jag tycker att det är fel att missunna andra lättilgänglig info. bara för att man själv älskar att söka i timmar.

Även med en FAQ skulle vi kunna söka hur mycket vi vill, men de som inte vill söka efter det mest grundläggande skulle slippa.

Du har med andra ord inget att förlora på en FAQ, men andra har MYCKET att vinna. Så är detta ditt enda skäl så tycker jag att det är dumt.
          Det är rent elakt och missunsamt.

Jag står för att jag tycker att man är elak när man missunnar andra något som man själv och andra inte förlorar på.

Du röstade helt RÄTT eftersom det är din åsikt.
          Jag råkar bara tycka att den är rätt dum.

--------------------
          /Hanna

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-06-2006, 18:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 16:37)
          Lär dej att söka i stället! Innan du vill ändra på allt.. smile.gif
          Vem skriver orden album & trådar? Vad säger dessa ord? Ingenting! Absolut ingenting... om nånting.

Tack, jag vet hur man söker. Orden album and trådar var något som jag plockade ur denna tråden - ord som jag VET förekommer i samma tråd. Ingen idé att testa sökfunktionen med ord som jag inte vet förekommer samtidigt, eller hur?
          Nu funkade det, denna gången skrev jag and med versaler - ska det verkligen behövas?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-06-2006, 19:16
          Länk hit: #33

Medlem

I vilka ämnen vill du ha FAQ? Vad är det för frågor konkret du vill ska finnas där och vilka svar ( det finns ofta flera svar på samma fråga)? Vem ska bestämma vilka frågor som är vanligast eller leta fram dom och svaren?
          Kan du inte ge några relevanta exempel så vi andra begriper varför det skulle vara såå bra.

Jag använder Odla som en uppslagsbok många gånger men jag ställer också frågor som kanske har varit uppe tidigare men inte gett mig dom svar jag vill ha. Tur att det finns så många duktiga människor här som med
          glädje delar med sig av sina kunskaper. Dialogen kan vara nog så viktig många gånger. Den som suckar över att samma frågor kommer igen får väl hoppa över den då. Undrar hur det skulle se ut här om en fråga bara fick ställas en gång. Ganska tråkigt och dött tror jag men jag kanske har fel.
          Men visst titta efter gör jag så att inte samma fråga finns på några sidor tillbaka åtminstone. Frågor och svar gör att Odla lever. sleep.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-06-2006, 19:29
          Länk hit: #34

Medlem

Skriver samma som i den andra FAQtråden. Jag tror att dom flesta går direkt till forumet och loggar in utan att tänka på att det finns en massa information på Odlas första sida. T.ex. finns en ruta "Aktiviteter". Under den finns massor med frågor och svar om alla möjliga ämnen. Kanske inte så många som har tänkt på det, jag vet inte men jag tycker det är ganska lättöverskådligt och bra. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-06-2006, 19:50
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 20:29)
          Jag tror att dom flesta går direkt till forumet och loggar in utan att tänka på att det finns en massa information på Odlas första sida. T.ex. finns en ruta "Aktiviteter". Under den finns massor med frågor och svar om alla möjliga ämnen.

Ja, första sidan är toppen! smile.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          hellen99
          Inlägg 09-06-2006, 23:23
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 191
          Medlem nr: 7 675

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 18:35)
          CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 16:59)
          Man måste väl inte kunna söka?
          Det är precis "Lär dig söka istället" som jag tycker är onödigt och otrevligt att få höra som ny

Du kan ju allt om FAQ..

Konstigt att alla verkar vara så rädda för att ändra på nåt i detta forum! Det är väl inte farligt med förändringar, det behöver ju inte vara något negativt!
          Se det positiva i förändringar istället, + att det är kul att nya forummedlemmar försöker hitta på nåt nytt! Släpp in dom vetja! tongue.gif

--------------------
          user posted image
          Var nyfiken annars får du inget veta!

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 23:30
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 20:50)
          CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 20:29)
          Jag tror att dom flesta går direkt till forumet och loggar in utan att tänka på att det finns en massa information på Odlas första sida. T.ex. finns en ruta "Aktiviteter". Under den finns massor med frågor och svar om alla möjliga ämnen.

Ja, första sidan är toppen! smile.gif

Ja, det kan jag tänka mig. biggrin.gif

Jag har faktiskt inte tittat efter så noga på de sidorna.
          Det är i forumet jag aktivt söker svar om det är något jag undrar.
          Mest av gammal vana, och så vet jag att det finns så mycket värdefulla kunskaper och tankar samlade här. wub.gif

Min tanke var bara att det kunde vara bra att sammanfatta lite av de vanligaste frågorna i de ämnen där det skulle kunna tänkas relevant. (Pallkragar var just det som gjorde att tanken väcktes). FAQ behöver ju inte vara det bästa sättet att göra det.

Resten av odlas hemsida ska jag kolla upp så fort jag har tid. smile.gif

Jag kan fila lite på ett exempel på hur infon (med motivering), när det gäller just pallkragar så får ni se hur det skulle kunna se ut. Nu vet jag allt som jag för tillfället behöver veta som ny på området, men det skadar ju inte om man kan göra just den informationen som man vill ha som ny mer lättillgänglig.

--------------------
          /Hanna

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-06-2006, 23:35
          Länk hit: #38

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag tycker att en FAQ i olika delar av forumet vore en god idé, som komplement.

En FAQ om potatis kan exv kortfattat beskriva hur man odlar potatis på friland, pallkrage, hink, balkong. Den kan beskriva hur man ska förbereda potatisen (låta den gro), och när man kan skörda den. Den kan beskriva kupning, gödsling och vinterförvaring. Och vara en del i en FAQ i Köksträdgården. En annan del i FAQ kan handla om äpplen, en tredje om rotfrukter. Det enda hindret brukar vara att någon/några måste skriva FAQn smile.gif

En nybörjare (eller veteran!) på forumet kan då snabbt kolla igenom FAQn efter frågor och svar om potatis, och sen kanske inspireras själv att söka vidare.

Svar som "använd sökfunktionen!" eller "läs FAQn!" är såklart oftast väldigt tråkiga och okonstruktiva.

Parentes man inte behöver läsa : I internets tidiga diskussionsforum (usenet) var FAQn ett oumbärligt komplement till alla diskussionsforum/grupper.
          Dagens diskussionsforum på internet är såklart mycket mindre än usenet var, men enskilda forum kan ju vara väl så oöverskådliga som en nyhetsgrupp. Usenet finns fortfarande kvar förresten, men har väl tappat i kvalitet år efter år såklart

--------------------
          zon2.5

Citera
          Diabolique
          Inlägg 09-06-2006, 23:46
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Pirum @ 10-06-2006, 00:35)
          Jag tycker att en FAQ i olika delar av forumet vore en god idé, som komplement.

En FAQ om potatis kan exv kortfattat beskriva hur man odlar potatis på friland, pallkrage, hink, balkong. Den kan beskriva hur man ska förbereda potatisen (låta den gro), och när man kan skörda den. Den kan beskriva kupning, gödsling och vinterförvaring. Och vara en del i en FAQ i Köksträdgården. En annan del i FAQ kan handla om äpplen, en tredje om rotfrukter. Det enda hindret brukar vara att någon/några måste skriva FAQn smile.gif

En nybörjare (eller veteran!) på forumet kan då snabbt kolla igenom FAQn efter frågor och svar om potatis, och sen kanske inspireras själv att söka vidare.

Svar som "använd sökfunktionen!" eller "läs FAQn!" är såklart oftast väldigt tråkiga och okonstruktiva.

Parentes man inte behöver läsa : I internets tidiga diskussionsforum (usenet) var FAQn ett oumbärligt komplement till alla diskussionsforum/grupper.
          Dagens diskussionsforum på internet är såklart mycket mindre än usenet var, men enskilda forum kan ju vara väl så oöverskådliga som en nyhetsgrupp. Usenet finns fortfarande kvar förresten, men har väl tappat i kvalitet år efter år såklart

Det är precis det jag syftar till!
          Du förklarade det bara så mycket enklare och tydligare... rolleyes.gif

Och en FAQ behöver inte vara lång.
          Kan inte du göra en liten FAQ om potatis, bara som exempel?

--------------------
          /Hanna

Citera
          Emma_
          Inlägg 10-06-2006, 00:01
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 509
          Medlem nr: 6 855

Tycker också det verkar vara en bra idé då det ofta ploppar upp frågor som ställts innan. Även om man rekommenderar sökfunktionen så är det inte säkert att vederbörande hittar rätt med den känsliga sökfunktion som finns här.

Och för mig gäller i alla fall att första gången en fråga ställs så skriver jag långt och utförligt, men ju fler gånger den har ställts, ju mindre skriver jag som svar. Man tröttnar ju på att upprepa samma sak om och om igen. wink.gif

Jag är för!

Emma

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon