Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > FAQ i forumets delar, är det någon mer än jag som vill ha det?
          FAQ i forumets delar
          FAQ i forumets delar
          Absolut! Det skulle underlätta för oss alla! [ 38 ] ** [62.30%]
          Kanske, det beror på vad majoriteten här tycker. [ 2 ] ** [3.28%]
          Nej, det är underhållande med tjatiga frågor. [ 13 ] ** [21.31%]
          Nej, det är roligt att sega sig igenom alla trådar. [ 8 ] ** [13.11%]
          Totalt antal röster: 85
          Gäster kan inte rösta 
          Diabolique
          Inlägg 10-06-2006, 00:15
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Jag tycker att Ingemar har gjort en jättebra sak när han satte in en liten text överst i "Träd, buskar och häckar"!

Kolla in den här:
          Ingemars text

Denna text står alltid överst, och man störs inte av den, för har man läst den en gång så behöver mn ju aldrig gå in och läsa den igen. Men som ny/gäst på forumet så läser man den! smile.gif

Om man hade en FAQ om till exempel potatis så skulle den kunna avslutas med exakt samma text och uppmaning, samt kanske ett glatt "Lycka till" som avslut.

Är det någon som stör sig på Ingemars låsta tråd?
          Eller är det fler än jag som tycker att samma tråd kunde inleda fler delar i forumet?
          Just den avdelningen är jag väääldigt sällan inne på. Det tog nog ett år eller så innan jag kollade den.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-06-2006, 09:13
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 00:30)
          CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 20:50)
          CITAT (Stintan43 @ 09-06-2006, 20:29)
          Jag tror att dom flesta går direkt till forumet och loggar in utan att tänka på att det finns en massa information på Odlas första sida. T.ex. finns en ruta "Aktiviteter". Under den finns massor med frågor och svar om alla möjliga ämnen.

Ja, första sidan är toppen! smile.gif

Ja, det kan jag tänka mig. biggrin.gif

Jag har faktiskt inte tittat efter så noga på de sidorna.
          Det är i forumet jag aktivt söker svar om det är något jag undrar.
          Mest av gammal vana, och så vet jag att det finns så mycket värdefulla kunskaper och tankar samlade här. wub.gif

Min tanke var bara att det kunde vara bra att sammanfatta lite av de vanligaste frågorna i de ämnen där det skulle kunna tänkas relevant. (Pallkragar var just det som gjorde att tanken väcktes). FAQ behöver ju inte vara det bästa sättet att göra det.

Resten av odlas hemsida ska jag kolla upp så fort jag har tid. smile.gif

Jag kan fila lite på ett exempel på hur infon (med motivering), när det gäller just pallkragar så får ni se hur det skulle kunna se ut. Nu vet jag allt som jag för tillfället behöver veta som ny på området, men det skadar ju inte om man kan göra just den informationen som man vill ha som ny mer lättillgänglig.

Men snälla, kolla in "frågor och svar" under "aktiviteter" på första sidan innan ni börjar skriva om sånt som det kanske finns uppgift om där redan.

Det verkar ju lite konstigt om du inte kan ta dig tid att först kolla vad som finns på forumet redan. wacko.gif rolleyes.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 10-06-2006, 09:20
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Whiskuchi @ 09-06-2006, 15:59)
          Jag har aldrig lyckats få någon träff på den avancerade sökningen. Inte nån gång. Skriver jag tex "album and trådar" så borde jag få denna tråden som träff, men icke. Får bara
          "Följande är fel:
          Vi fann inget som matchar din sökning"
          Då söker jag ändå i alla avdelningar, sen starten och nyare.

*grrr*

För mig tog det också lång tid att förstå hur man använder 'avancerad sökning'. rolleyes.gif
          Det räcker inte att bara skriva in två sökord och AND, man måste också ändra i 'rullmenyn' så att texten i rutan ändras frön 'enkel' till 'avancerad' sökning.

Idén med FAQ är bra, men vem kan göra jobbet, och kommer alla att kunna enas om en text?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-06-2006, 10:04
          Länk hit: #44

Medlem

Med risk för att verka tjatig sleep.gif

Eftersom FAQ betyder "frågor och svar" så finns det ju redan en sån funktion på forumet wink.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 10-06-2006, 10:07
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Stintan43 @ 10-06-2006, 11:04)
          Med risk för att verka tjatig  sleep.gif

Eftersom FAQ betyder "frågor och svar" så finns det ju redan en sån funktion på forumet  wink.gif

Med risk för att låta petig...
          Ja - En sån funktion finns på Odlas förstasida - under knappen Aktiviteter - men inte här på forumet... sleep.gif

Vi är många som går in direkt på forumet - utan att först passera förstasidan... smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-06-2006, 10:38
          Länk hit: #46

Medlem

Själv har jag den som öppningssida innan jag går in här men om det är såå svårt för många att titta där så kanske det vore idé att kolla med Ingemar om det är möjligt att flytta just "frågor och svar" hit in på lämplig plats. Dock är min personliga åsikt att jag tycker det är lite slött att inte ens kolla vad som redan finns innan man gapar efter nytt.

Jag vet inte om det är en annan typ av frågor och svar trådskaparen önskar men om man inte ens bemödar sig med att ta del av den information som redan finns så blir åtminstone jag ganska fundersam.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-06-2006, 16:06
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 00:30)
          CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 20:50)
          Ja,  första sidan är toppen!  :)
          Ja, det kan jag tänka mig. biggrin.gif

Jag har faktiskt inte tittat efter så noga på de sidorna.

Kollå då Frågor & Svar på första sidan, kanske det du söker finns redan här? unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Diabolique
          Inlägg 10-06-2006, 17:50
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Hannele @ 10-06-2006, 17:06)
          Kollå då Frågor & Svar  på första sidan, kanske det du söker finns redan här?  :unsure:

Ja, Frågor & svar är jättebra.
          Det man som ny inom området söker kan mycket väl finnas där.
          MEN det är svar på alla möjliga frågor inom alla möjliga ämnen, vilket iof är nyttigt och superbra. Meningen med FAQ är däremot just att man sammanfattar enbart de allra vanligaste frågorna inom ett specifikt ämne i direkt anslutning till diskussionerna om just det ämnet diskussionen handlar om. Det är för att slippa söka i ett register på alla Frågor & svar på en annan del av hemsidan än forumet, samt för att slippa leta igenom trådarna när det gäller det mest grundläggande inom ämnet.

En kort basinformation helt enkelt. Som altså skulle ligga precis som Ingemars text (som jag tidigare hänvisat till) överst i avdelningarna i forumen. Kanske skulle man kunna använda Ingemars text som avslutning på en FAQ, det tycker jag skulle vara en god idé. smile.gif

Jag förstår inte varför den texten bara finns under avdelningen om träd och buskar. Det är väl inte bara där man har upplevt att samma fråga återkommer iderligen av de nykomna själarna?

Är det någon som är emot Ingemars text, och som inte tycker att den skulle kunna läggas i de andra delarna?

Ett litet "Lycka till" i slutet skulle göra den mycket trevligare, men det är väl inte så svårt att ändra?

En FAQ skulle inte behöva vara längre än detta inlägg och skulle vara så grundläggande att den kanske aldrig skulle behöva uppdateras (Ungefär som Ingemars inlägg).

Det jag söker är en FAQ. Och det finns inte under Frågor och svar.

--------------------
          /Hanna

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-06-2006, 18:03
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nej varför det ?
          Nya frågeställare är nya vänner - de som varit här några år har alla sett mina rosor -, mina rabatter osv osv -
          Frågor är väl roligt??
          Forum är väl till för kommunikation -inte en databas ?
          Om gamla trådar med nya frågor tycker jag INTE , om flera år gamla trådar tycker jag ännu sämre
          Ett forum lever på grund av sina trådar -stoppar man in en fråga om petunia i en tråd om frösådd av Lingon kan de lätt missas blink.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-06-2006, 18:06
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 18:50)
          Ja, Frågor & svar är jättebra.
          Det man som ny inom området söker kan mycket väl finnas där.
          MEN det är svar på alla möjliga frågor inom alla möjliga ämnen, vilket iof är nyttigt och superbra. Meningen med FAQ är däremot just att man sammanfattar enbart de allra vanligaste frågorna inom ett specifikt ämne i direkt anslutning till diskussionerna om just det ämnet diskussionen handlar om. Det är för att slippa söka i ett register på alla Frågor & svar på en annan del av hemsidan än forumet, samt för att slippa leta igenom trådarna när det gäller det mest grundläggande inom ämnet.

Alla Nya Frågor & Svar.

Alla Frågor & Svar, alfabetisk ordning, med information om hur många som ställt frågan.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Diabolique
          Inlägg 10-06-2006, 18:14
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Hannele @ 10-06-2006, 19:06)

Alla Nya Frågor & Svar.

Alla Frågor & Svar, alfabetisk ordning, med information om hur många som ställt frågan.

Ja, men det är vid en FAQ helt ointressant hur många som ställt frågan.
          En FAQ finns till för att färre ska behöva ställa frågan.
          Dessutom ska den vara i direkt anslutning till forumet där de diskuteras (precis som ingemars inlägg)...

Varför känns det som om jag upprepar mig?
          Och vi ältar samma saker om och om igen...

Förstår du nu vad en FAQ är och vad meningen är med det?

--------------------
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 10-06-2006, 18:22
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-06-2006, 19:03)
          Nej varför det ?
          Nya frågeställare är nya vänner - de som varit här några år har alla sett mina rosor -, mina rabatter osv osv -
          Frågor är väl roligt??
          Forum är väl till för kommunikation -inte en databas ?

Om du läser igenom alla inlägg i denna tråd så ser du att en FAQ inte är till för att färre människor ska ställa frågor, utan för att öka förutsättningarna för nya och mer djupgående frågor. Detta genom att tillhandahålla lättillgänglig info i ämnet om det allra mest grundläggande.

Jag skulle tro att denna info skulle väcka intresse och ge ett litet hum, så att man genast kan gå in i diskussionen i stället för att behöva plugga på eller ställa frågor om det allra mest basala.

Nya frågor är roligt ja. Just därför är en FAQ bra.
          Nya frågeställare är nya vänner, ja! Just därför är FAQ en fantastisk tillgång för våra nya vänner!

Jo, som det är nu så har vissa avdelningar blivit just en databas som man hänvisas till att söka i, istället för att ställa samma frågor som redan ställts.
          Med en FAQ skulle de inte bli en "databas på samma sätt, utan mycket mer effektivt.

Hittills så har alla argument mot FAQ som tagits upp baserats på sådant som egentligen är just fördelen med FAQ.
          Mycket tråkigt tycker jag, att jag inte lyckas göra mig förstådd. sad.gif

--------------------
          /Hanna

Citera
          hellen99
          Inlägg 10-06-2006, 21:53
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 191
          Medlem nr: 7 675

Jo då du gör dig förstådd för de flesta av oss, titta bara på rösterna! smile.gif

--------------------
          user posted image
          Var nyfiken annars får du inget veta!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-06-2006, 22:03
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Du har gjort dig förstådd från första stund , en del av de andra växtrelaterade forum jag deltar i har FAQ- jag gillar det lika lite för det .
          Om man är nybörjare på trädgård är allt nytt -de djupgående frågorna kommer ju ändå , senare .
          Att bara hänvisas till FAQ eller att få rådet att söka är inte roligt när man är ny på ett forum , snarare hämmar det kommunikationen
          Vill man bara svara på mer djupgående frågor kan man ju lätt välja de trådarna
          Jag ger fö ytterst sällan rådet att söka i en annan tråd -utan försöker svara efter förmåga.
          Däremot tycker jag att hur man startar upp album, och liknande tekniska förklaringar kunder finnas under test tex
          men inget växtrelaterat -då kan man läsa en bok i stället -eller såråden på baksidan av fröpåsen -generella och därav -ofta felaktiga ...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-06-2006, 22:27
          Länk hit: #55

Medlem

Tack Kerstin, du är en pärla!

Det är precis det du säger som jag ville ha sagt tidigare.
          Inga frågor är för dumma för att ställas när man är nybörjare.
          Ingen kan allt men tillsammans kan vi mycket.
          Och det är roligt att dela med sig av det man kan.
          wub.gif wub.gif

--------------------

Citera
          Diabolique
          Inlägg 11-06-2006, 00:59
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT
          Om man är nybörjare på trädgård är allt nytt -de djupgående frågorna kommer ju ändå , senare .
          Ja, men när allt är nytt så är det väldigt praktiskt att ha de vanligaste frågorna och svaren nära till hands. Nu är väl inte du nybörjare och då har just du kanske ingen glädje av FAQ. Min fråga är bara varför man inte kan unna andra det. Är FAQ ett störande moment för dig i de andra forumen?

Tycker du att Ingemars info under Träd och buskar ska plockas bort, eller gör du som de flesta: läser det en gång och sedan inte ens tänker på att det är där, eftersom man redan vet vad som står?
          Ingemars meddelande är till för nya deltagare och stör inte forumet i övrigt, precis om en FAQ. Ett hjälpmedel.

CITAT
          Att bara hänvisas till FAQ eller att få rådet att söka är inte roligt när man är ny på ett forum , snarare hämmar det kommunikationen

Kan du tala om för mig vem som har påstått att man bara skulle hänvisa alla till FAQ eller sökning om man inför en FAQ?
          Jag är starkt emot att nya som det nu är kan få höra att de ska "lära sig att söka innan de frågar". Däremot skulle färre bli hänvisade till det om det fanns FAQ. Ännu ett argumenten FÖR FAQ som är helt felvridet...

CITAT
          Däremot tycker jag att hur man startar upp album, och liknande tekniska förklaringar kunder finnas under test tex
          men inget växtrelaterat -då kan man läsa en bok i stället -eller såråden på baksidan av fröpåsen -generella och därav -ofta felaktiga ...

Ja, jag är också för en FAQ eller liknande under testdelen av forumet.
          Jag kan iof det mesta om det, men störs inte alls av att informationen blir lättillgänglig för andra.
          Men om man vill lära sig hur tekniska saker fungerar kan man väl precis som du säger läsa en bok? smile.gif *lite smått ironisk*
          Nej, lika för alla... FAQ kan behövas i de tekniska delarna för att underlätta för de som inte kan dem, och i vissa andra delar av forumet också ifall någon datanörd hittar hit som inte kan något om växter. Rätt ska vara rätt.

Läsa en bok funkar inte heller alltid.
          Det är så olika råd från bok till bok, att man lika gärna kunde nöjt sig med att läsa på fröpåsen i alla fall. Ett forum är så mycket mer!
          Massor av olika erfarenheter, råd och tips.

--------------------
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 11-06-2006, 01:01
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 10-06-2006, 23:27)
          Inga frågor är för dumma för att ställas när man är nybörjare.
          Ingen kan allt men tillsammans kan vi mycket.
          Och det är roligt att dela med sig av det man kan.
          wub.gif wub.gif

Precis så tycker jag också! wub.gif
          Just därför kan vi väl dela med oss lite effektivare av det mest basala genom att ha en FAQ?

--------------------
          /Hanna

Citera
          Berith
          Inlägg 11-06-2006, 08:38
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Diabolique @ 11-06-2006, 01:59)
          Läsa en bok funkar inte heller alltid.
          Det är så olika råd från bok till bok, att man lika gärna kunde nöjt sig med att läsa på fröpåsen i alla fall. Ett forum är så mycket mer!
          Massor av olika erfarenheter, råd och tips.

Men... säger du inte emot dej själv lite nu? Om vi nu tar pallkrageodling som ett exempel, så finns det nog lika många sätt att odla i pallkrage som det finns odlare. Jag odlar tex jordgubbar i pallkrage och jag tror inte att andra jordgubbspallkrageodlare (!) gör på samma sätt, använder samma slags underlag tex, eller samma slags jord. Och om jag förstår dej rätt så vill du ha typ:

1. Ta en pallkrage.
          2. Ställ den på ett ogräshindrande underlag (se FAQ i avd. för Ogräs).
          3. Fyll kragen med jord. (se FAQ i avd. för Jord).
          osv....

-----Är det någon som är emot Ingemars text, och som inte tycker att den skulle kunna läggas i de andra delarna?----

Det var väl önskemål från Birger som gjorde att Ingemar la in den texten. Men ska jag vara riktigt ärlig så känns det som en liten (men ändock) pekpinne.

Och nu är det nog svårt att plocka bort den.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Tapio
          Inlägg 11-06-2006, 09:42
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Berith @ 11-06-2006, 09:38)
          1. Ta en pallkrage.
          2. Ställ den på ett ogräshindrande underlag (se FAQ i avd. för Ogräs).
          3. Fyll kragen med jord. (se FAQ i avd. för Jord).
          osv....

Halaj!

Näe, sådär har inte jag gjort. Om man sätter något ogräshindrande i botten så kommer ju inte maskarna till. Om man har kompostjord i kragen så vill man att maskarna skall ha fritt inlopp för det som kanske inte är riktigt nedbrutet.

Vad jag vill illustrera med detta inlägg är att det är svårt att ge entydiga, alltigenomgällande svar på trädgårdsfrågor precis som du säger.

Vilka svar man än har i en FAQ så finns det_alltid_utrymme till ifrågasättande och invändningar/tillägg.

//T

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-06-2006, 09:47
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-06-2006, 23:03)
          då kan man läsa en bok i stället -eller såråden på baksidan av fröpåsen -generella och därav -ofta felaktiga ...

laugh.gif

Jag läste en bok om barnuppfostran, följde instruktionerna och fick perfekta felfria sjukdomsfria barn. biggrin.gif tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-01-2026, 07:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon