Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > FAQ i forumets delar, är det någon mer än jag som vill ha det?
          FAQ i forumets delar
          FAQ i forumets delar
          Absolut! Det skulle underlätta för oss alla! [ 38 ] ** [62.30%]
          Kanske, det beror på vad majoriteten här tycker. [ 2 ] ** [3.28%]
          Nej, det är underhållande med tjatiga frågor. [ 13 ] ** [21.31%]
          Nej, det är roligt att sega sig igenom alla trådar. [ 8 ] ** [13.11%]
          Totalt antal röster: 85
          Gäster kan inte rösta 
          Berith
          Inlägg 18-06-2006, 09:08
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (pejori @ 18-06-2006, 09:42)
          DÅ min vän, då startar man en ny tråd och struntar i forumpoliser, som talar om var svaret finns. (i en tre år gammal tråd) laugh.gif  :lol:
          för det finns alltid en vänlig själ här, som svarar på frågan och någon som letar upp, och skriver svaret i den gamla tråden. rolleyes.gif  :rolleyes:  :lol:

Är man forumpolis om man talar om var svaret finns?

Det är väldigt synd att en del inte vill ta tillvara på kunskapen som finns i gamla trådar. Också!! Alla tips och råd och erfarenheter som bytts under dom få år som det här forumet funnits är guld värda.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Åsa E
          Inlägg 18-06-2006, 20:04
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

CITAT
          Är man forumpolis om man talar om var svaret finns?

Nej då.
          Ett bra sätt om man vill hänvisa till en gammal tråd är att lägga in en länk till den gamla tråden. Det blir enkelt att följa, tycker jag. Däremot blir jag trött om någon skriver: "Sök på dessa orden..." Då brukar jag inte läsa vidare.

Men det allra bästa är de som orkar skriva utförliga svar om och om igen! Ni är bäst!!! wub.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 18-06-2006, 20:15
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Berith @ 18-06-2006, 10:08)
          Det är väldigt synd att en del inte vill ta tillvara på kunskapen som finns i gamla trådar. Också!! Alla tips och råd och erfarenheter som bytts under dom få år som det här forumet funnits är guld värda.

det var nog därför jag sa att jag gillar att gräva i gamla trådar tidigare i denna tråden rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
          det är INTE samma sak, som att starta en tråd och någon annar skriver ett svar, i en tre år gammal tråd, som letats upp.... rolleyes.gif rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-06-2006, 20:40
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Sådana här frågenbanker har en tendens att antingen vara så grunda att man överhuvudtaget inte vet vad trädgård och växter är om man skall ha ett utbyte.

Eller så blir frågorna så många att de ändå är svåra att överblicka och det blir ett himla grävande om man skall hitta vad man söker. VIsserligen är de flesta av oss vana att gräva, men med spade förstås.

En sak som gör just ett fora levande är kommunikationen. FAQ ger mera ett intryck av att läs själv, stör oss inte.
          OCh jag kan tänka mig kommentarerna. Har sett dom förut. Ifall någon nubliven medlem dristar sig till att fråga. De har kanske inte hittat just det de söker eller så stämmer det inte in precis. Ska de då mötas av ovänliga kommentarer om att de skall söks i FAQ först och lär dig använda sökfunktionen.

Jag föredrar faktiskt att man som idag är fri att ställa en fråga och får att vänligt svar, så att den nye medlemmen inte känner dig avvisad.

Saker och ting utvecklas nog en del också. Det gär att antalet frågor med tiden kommer att bli väldigt stort och svåröverskådligt och en del saker ganska inaktuella. Vem har funktionen av att rensa i FAQ. Det ligger ju en massa jobb bakom sånt?

FAQ tror jag skulle göra att folk kommunicerar mindre och forat blir ett dött bibliotek.

Och för övrigt vem är kunnig och aktad nog att svara i ett FAQ bibliotek.
          Redan som det är nu så kan man bli åthutad med att det är bara verkligt kunniga som skall svara på trädgårdsfrågor.

Ett FAQ förutsätter att någon person lägger ner väldigt mycket arbetstid och vem skulle göra det, vi får vara tacksamma att Ingemar lägger ner så mycket tid på oss som han gör.

Sedan undrar jag om inte det rätta stället att ställa frågan på är inne på trädgårdsforat.

Vi på småprat skall väl inte få hålla oss till någon FAQ-mall. Ordet är väl fritt här, än så länge i alla fall. tongue.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 18-06-2006, 21:42
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

så sant Bettson wub.gif wub.gif
          utan frågor inget forum, så enkelt är det wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Berith
          Inlägg 19-06-2006, 07:10
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Bettson @ 18-06-2006, 21:40)
          --- En sak som gör just ett fora levande är kommunikationen. FAQ ger mera ett intryck av att läs själv, stör oss inte.

OCh jag kan tänka mig kommentarerna. Har sett dom förut. Ifall någon nubliven medlem dristar sig till att fråga. De har kanske inte hittat just det de söker eller så stämmer det inte in precis. Ska de då mötas av ovänliga kommentarer om att de skall söks i FAQ först och lär dig använda sökfunktionen.

Jag föredrar faktiskt att man som idag är fri att ställa en fråga och får att vänligt svar, så att den nye medlemmen inte känner dig avvisad. ---

Håller med till alla procent! Speciellt "FAQ ger mera ett intryck av att läs själv, stör oss inte."

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Berith
          Inlägg 19-06-2006, 07:14
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (pejori @ 18-06-2006, 21:15)

det var nog därför jag sa att jag gillar att gräva i gamla trådar tidigare i denna tråden rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
          det är INTE samma sak, som att starta en tråd och någon annar skriver ett svar, i en tre år gammal tråd, som letats upp.... rolleyes.gif rolleyes.gif

Och jag förstår inte - ska/kan/bör/får man inte fortsätta skriva i en gammal tråd?

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-06-2006, 07:33
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Berith @ 19-06-2006, 08:14)
          CITAT (pejori @ 18-06-2006, 21:15)

Och jag förstår inte - ska/kan/bör/får man inte fortsätta skriva i en gammal tråd?

Det måtte väl ändå va´lättare at svara enkelt på en fråga istället för att leta sig bak till sidan 439 för att ge svaret i en gammal tråd som redan är full av annat än det som frågades om. Om frågan vart uppe alldeles nyligt så kan man juh kanske svara på frågan och även hänvisa till ytterligare svar på sidan 1-5 t.ex. Jag googlar hellre än att får ett svar i en tråd som är tre år gammal huh.gif det är precis lika personligt svar jag hittar där. Och du, jag hittar också svar på typ sidan 439 om jag söker, men om jag frågar i en egen tråd så förväntar jag mig ett personligt svar istället för att nån öppnar den sidan jag redan läst. wub.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 19-06-2006, 07:50
          Länk hit: #89

Medlem

Aaah nu förstår jag! Det där med tre år gamla trådar alltså. Ni var inte med för tre år sen och då räknas inte dom.

Letade just upp en sån där gammal mossig tråd med en fråga som jag undrat över i mer än tre år - Krolliljeförökning! - och förhoppningsvis får jag svar.

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-06-2006, 08:07
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Berith @ 19-06-2006, 08:50)
          Ni var inte med för tre år sen och då räknas inte dom.

Det där är dina egna ord, ingen annans. Självklart så är det juh inte bara nya kunnskaper som räknas, men det där med att återuppväcka en tre år gammal tråd istället för att ta sig tid att ge ett personligt svar. Jag skrev juh det att jag själv söker och hittar svar på flera år gammla sidor, om du förringar den kunnskapen som gavs då får stå för dig, jag värdesätter den ja, men vill hellst ha personliga svar om jag startar en tråd och frågar om nåt. Men det är juh jag det, andra kanske tycker att det är skit samma vart svaren kommer ifrån. rolleyes.gif

Citera
          Diabolique
          Inlägg 19-06-2006, 10:37
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (helios @ 17-06-2006, 01:10)
          Hur orkar du hålla på? Det framgår väl med all tydlighet att i princip ingen är intresserad av nån FAQ om pallkragar.
          Jag börjar tro att du driver med oss på forumet. Håller du på med någon egen liten märklig undersökning, månntro?

Jag orkar faktiskt inte hålla på mer just nu.
          Jo, jag är intressrad av FAQ när det gäller pallkragar.
          Inte för att jag själv skulle ha någon nytta av det längre, utan för de som kommer nya till forumet.

När jag orkar "hålla på" så ska jag sammanställa FAQ om just pallkragar.
          Sedan får ni klaga hur mycket ni vill på mitt förslag. Eventuellt kan jag tillkalla de högre makterna då också. smile.gif

Jag tänkte även punkt för punkt ta upp varför just den fråga och svaret kan vara viktig att ha med. med utgångspunt från tidigare trådar i pallkrageklubben.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2006, 10:41
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Reserv @ 19-06-2006, 09:07)
          CITAT (Berith @ 19-06-2006, 08:50)
          Ni var inte med för tre år sen och då räknas inte dom.

Det där är dina egna ord, ingen annans. Självklart så är det juh inte bara nya kunnskaper som räknas, men det där med att återuppväcka en tre år gammal tråd istället för att ta sig tid att ge ett personligt svar. Jag skrev juh det att jag själv söker och hittar svar på flera år gammla sidor, om du förringar den kunnskapen som gavs då får stå för dig, jag värdesätter den ja, men vill hellst ha personliga svar om jag startar en tråd och frågar om nåt. Men det är juh jag det, andra kanske tycker att det är skit samma vart svaren kommer ifrån. rolleyes.gif

Håller helt med Reserv. Utan frågor och svar blir det inget forum och det är inte alls säkert att en gammal tråd ger ett relevant svar på frågan man ställer. Har man inget svar att ge kan man vara tyst tycker jag istället för
          att hänvisa till gamla trådar för det låter väldigt otrevligt och ingen vet
          om frågeställaren redan har sökt bakåt och inte funnit svar. Den som vill
          söka kan finna mycket fakta i gamla trådar men man måste kunna få ställa
          frågor utan att någon ideligen viftar med pekpinnen.

Tur att det finns vänliga kunniga människor här som med glädje fortsätter
          att dela med sej av sin kunskap wub.gif wub.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Diabolique
          Inlägg 19-06-2006, 10:47
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (hellen99 @ 16-06-2006, 19:42)
          Jag tycker att du ska föra det vidare, annars blir ju de som röstat ganska fundersamma och undrar om det fanns något som helst allvar i din fråga, men det kanske det inte var?
          Du kan väl knappast ha trott att ALLA skulle vara för?! huh.gif
          Men som det ser ut i omröstningen så är de flesta för FAQ och då borde du ju informera Göran och Ingmar om det! Eller ??????? huh.gif

Ja, jag ska nog informera dem framöver, om de nu inte själva ser tråden.

Jo, faktiskt så trodde jag att alla skulle vara för...
          Argumenten emot känns väldigt svaga enligt min mening, och det trodde jag att alla skulle inse.

De som uttryckt sig negativt har mest gjort det för att de själva inte tycker sig behöva det. Då behöver de ju inte läsa FAQ, och skulle således inte behöva påverkas det minsta av att andra får den tillgången. Alltså ett argument av ren missunsamhet.

Att använda de snorkiga människorna som argument emot (att de skulle säga "kolla i FAQ" till alla nya), är ett dåligt argument eftersom det inte är FAQ det är fel på utan just snorkigheten hos en del medlemmar som redan finns. Det är som att säga att vi ska ta bort sökfunktionen eftersom snorkiga människor kan skriva "Sök istället för att fråga"...

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Berith
          Inlägg 19-06-2006, 11:06
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 11:41)
          Utan frågor och svar blir det inget forum och det är inte alls säkert att en gammal tråd ger ett relevant svar på frågan man ställer. Har man inget svar att ge kan man vara tyst tycker jag istället för
          att hänvisa till gamla trådar för det låter väldigt otrevligt och ingen vet
          om frågeställaren redan har sökt bakåt och inte funnit svar. Den som vill
          söka kan finna mycket fakta i gamla trådar men man måste kunna få ställa
          frågor utan att någon ideligen viftar med pekpinnen.

Jag tror faktiskt ni missförstår när det hänvisas till tidigare trådar. Det är ju som att bli hänvisad till t.ex. en uppslagsbok och envist säga Neej! jag läser inte gamla böcker. Sååå otrevlig människa!

Och jag tror inte att detta bara gäller mej, men när jag läser om nån speciell växt eller insekt eller företeelse som diskuteras i nån tråd så lägger jag den infon och tråden på minnet. Nästa år när frågan ev återkommer (här hos mej eller hos nån annan) vet jag att jag läst det och söker efter tråden igen för att fräscha upp kunskapen.

Självklart ska det skapas nya trådar också!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2006, 11:32
          Länk hit: #95

Medlem

Nej då det kan inte missförstås men det låter som om somliga tror sig veta
          att man inte ens försökt att söka. Tror knappt någon kan undgå att se att det finns en uppsjö av gamla trådar att leta i.Dessutom finns det väl ingen regel här på forumet som säger att man måste göra det innan man ställer en fråga.

Som tur är finns det människor som med glädje gärna gång på gång svarar på likartade frågor därför att dom förstår vikten av kommunikation
          och personligt svar. En hänvisning som dessutom ofta inte är särskilt vänligt skriven är inget svar utan en pekpinne. Och tyvärr finns det ett
          litet gäng här som tydligen inte kan låta bli att ideligen gå in och tillrättavisa vilket är mycket trist.

--------------------

Citera
          mulle
          Inlägg 19-06-2006, 11:55
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 11:41)
          Tur att det finns vänliga kunniga  människor här som med glädje fortsätter
          att dela med sej av sin kunskap  :wub:  :wub:

Jaaa! En eloge till dem!
          wub.gif

Jag tycker att det viktigaste är att hålla kvar forumets livsglädje, en kraft i sig. Därför är det självklart att man ska få ställa frågor utan att behöva oroa sig för att frågan är gammal.

Däremot tycker jag att vi kunde försöka vara så tydliga som möjligt i rubrikerna. Så att man vet vad tråden handlar om.
          Då skulle det också bli lättare att söka.
          Nu söker jag hellre först på Odlas "frågor och svar" innan jag letar här i forumet.

Mulle

Citera
          Berith
          Inlägg 19-06-2006, 11:56
          Länk hit: #97

Medlem

Ursäkta, men jag är helt borta här. Vem har sagt att man inte får ställa nya frågor eller skapa nya trådar? Länka gärna till det inlägget för jag hittar det inte hur jag än letar.

"Och tyvärr finns det ett litet gäng här som tydligen inte kan låta bli att ideligen gå in och tillrättavisa vilket är mycket trist." Japp, det här med hackandet på att hänvisa till "gamla" trådar är så trist.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 19-06-2006, 11:59
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (mulle @ 19-06-2006, 12:55)
          Jag tycker att det viktigaste är att hålla kvar forumets livsglädje, en kraft i sig. Därför är det självklart att man ska få ställa frågor utan att behöva oroa sig för att frågan är gammal.

Håller med!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2006, 13:42
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Berith @ 19-06-2006, 12:56)
          Ursäkta, men jag är helt borta här. Vem har sagt att man inte får ställa nya frågor eller skapa nya trådar? Länka gärna till det inlägget för jag hittar det inte hur jag än letar.

"Och tyvärr finns det ett litet gäng här som tydligen inte kan låta bli att ideligen gå in och tillrättavisa vilket är mycket trist." Japp, det här med hackandet på att hänvisa till "gamla" trådar är så trist.

Ingen har såvitt jag vet sagt det men om man kommer ny och ställer en fråga så blir man ibland bemött som om man är dum som frågar om något som har besvarats tidigare. Det kan ju bero på hur man formulerar sin hänvisning till tidigare trådar möjligen. Jag har själv läst och kollat på det här forumet under drygt ett år innan jag blev medlem och därefter har jag inte sagt ett ord förrän ganska nyligen men jag har under den tiden sett att ett ganska stort antal nya medlemar fått ett inte så lite bryskt
          mottagande av någon outgrundlig anledning. Det kan ju väldigt lätt bli så att en nykomling inte känner sig välkommen. Tror inte jag är ensam om att ha funderat länge på om man verkligen vågar ställa en för somliga "dum" fråga.

Berith du vet mycket väl vad jag menade eller så vill du inte förstå. Jag har inget emot att man länkar till en gammal tråd på ett vänligt sätt men gör man det så att frågeställaren känner sig dum och ovälkommen så är det inte bra för forumet. Många frågor är dumma i den kunniges ögon men inte för den som frågar.

Jag skulle önska att mina egna barn ville komma hit och ställa sina nybörjarfrågor eller vad dom nu undrar om utan att känna sig dumma för att dom inte läst en massa gammla inlägg och eftersom jag vet att det finns människor här som är villiga att svara på deras frågor så rekommenderar jag forumet till dom eftersom det finns en stor kunskapsbank.

Ingen är tvingad att svara på någons frågor och ibland känns det bara som att kunde inte det svaret fått vara osagt.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 19-06-2006, 14:24
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 19-06-2006, 14:42)
          Berith du vet mycket väl vad jag menade eller så vill du inte förstå. Jag har inget emot att man länkar till en gammal tråd på ett vänligt sätt men gör man det så att frågeställaren känner sig dum och ovälkommen så är det inte bra för forumet. Många frågor är dumma i den kunniges ögon men inte för den som frågar.

Ingen har skrivit det men ändå är det flera som har läst det...

Sökte på ordet dum och fick napp på 104 sidor. Läste inte alla sidorna men hittade en hel del roliga, intressanta och tänkvärda trådar bland dom. Sökte också på ordet ovälkommen och fick upp 9 trådar.

Släpper det här nu, vi har kommit en bit från ämnet i rubriken.

--------------------

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 16:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon