Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den blomstertid nu kommer, bör ej sjungas enligt DO
          Farbror Blå
          Inlägg 14-06-2006, 14:42
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Kanske dismrimineringsombudsmannen skulle kunna ta de svenskfödda i beaktande (cirka 88% av Sveriges befolkning) och sluta diskriminera dom?

I sverige är vi så himla noga med att inte diskriminera NÅGON grupp i något sammanhang, så att vi istället diskriminerar ALLA ANDRA

Får man säja "min fru" utan att diskriminera homosexuella?

Får man säja "solbränd" utan att diskriminera afrikaner?

Får man säja "blekfis" utan att diskriminera nordbor?

Ska vi prata svenska för att inte diskriminera de som kommit till Sverige nyligen?

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 14-06-2006, 15:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag måste säga att den här tråden har tagit många konstiga vändningar... Jag kan ha fel men jag uppfattade det så att DO först och främst var kritisk mot att skolavslutningar inte hålls på någon religiöst neutral plats. Jag tror inte att detta enbart handlar om någon anpassning till mångkulturen. Det är så att såvida man inte går i en konfessionell friskola så ska skolan vara religiöst neutral. Sverige är dessutom ett ganska sekulärt land där en ganska liten del anser sig vara troende även om de flesta är med i kyrkan av födsel och ohejdad vana som en kvarleva efter kollektivanslutningen som först upphörde för några årsedan.

Jag kan inte se det som en eftergift mot invandrare om man slutar fira skolavslutning i kyrkan jag ser det som ett konsekvent genomförande av skolplanen. Vill man besöka kyrkan så går det alldeles utmärk inom ramen för religionskunskap men man bör inte förlägga obligatoriska samlingar där om de inte fyller något syfte.

På hemma plan har vi haft den här debatten i flera år tyvärr. Det började med att en församlingspräst förbjöd barnen att sjunga "Idas sommarvisa" på grund av att den var för hädisk. Sedan följde en annan församling och förbjöd Per Gessles "Sommartider" pga dess sexuella anspelningar. Resultatet av att förlägga skolavslutningar till kyrkan blir ofrånkomligen att skolans program måste godkännas av det lokala religiösa väktarrådet och därmed så blir det en religiös kontroll över skolans verksamhet, vilket jag vänder mig emot.

Samtidigt så varken vill eller kan jag kräva att prästerna ska "anpassa" sig och sitt budskap för att skolbarnen ska få sjunga och spela vad de vill på sina avslutningar. Jag som inte ens är medlem har ingen rätt eller möjlighet att sätta mig över andras tjänsteutövande och berätta för dem hur de ska sköta sitt jobb. Men för att slippa konfliker kring vad som får eller inte får sägas inom kyrkans väggar så blir det bra mkt enklare för alla om man helt klipper den kontakten. Jag tycker at skolan i så stor utsträckning som möjligt ska sköta sina angelägenheter själva och kyrkan sitt. Sen är det upp till varje ensklid individ att själv avgöra vad man gör på sin fritid, det intresserar jag mig inte för.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Diabolique
          Inlägg 14-06-2006, 15:50
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (ullislerum @ 14-06-2006, 15:35)
          Likadant som att ni vill att skolan inte ska tänka så trångsynt om skolavslutningar och bara ha dom i kyrkor, kan ni väl försöka vara öppna för hur människor tänker i fråga om vad som passar in i den här tråden och inte.. wub.gif

Ja, jag menade med mitt inlägg att det är upp till var och en att avgöra om man tycker att det är ett problem som är tätt knutet till flyktingar och invandrare eller inte.

Jag tycker inte att det har det minsta med saken att göra. Därav "Det hör inte hit"-komentaren.

Mina minnen från skolavslutningarna i kyrkan är jättefina, men jag tycker inte att det är rätt för det.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Diabolique
          Inlägg 14-06-2006, 15:59
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (Leocarpus @ 14-06-2006, 16:10)
          Jag måste säga att den här tråden har tagit många konstiga vändningar... Jag kan ha fel men jag uppfattade det så att DO först och främst var kritisk mot att skolavslutningar inte hålls på någon religiöst neutral plats. Jag tror inte att detta enbart handlar om någon anpassning till mångkulturen. Det är så att såvida man inte går i en konfessionell friskola så ska skolan vara religiöst neutral. Sverige är dessutom ett ganska sekulärt land där en ganska liten del anser sig vara troende även om de flesta är med i kyrkan av födsel och ohejdad vana som en kvarleva efter kollektivanslutningen som först upphörde för några årsedan.

Jag kan inte se det som en eftergift mot invandrare om man slutar fira skolavslutning i kyrkan jag ser det som ett konsekvent genomförande av skolplanen. Vill man besöka kyrkan så går det alldeles utmärk inom ramen för religionskunskap men man bör inte förlägga obligatoriska samlingar där om de inte fyller något syfte.

På hemma plan har vi haft den här debatten i flera år tyvärr. Det började med att en församlingspräst förbjöd barnen att sjunga "Idas sommarvisa" på grund av att den var för hädisk. Sedan följde en annan församling och förbjöd Per Gessles "Sommartider" pga dess sexuella anspelningar. Resultatet av att förlägga skolavslutningar till kyrkan blir ofrånkomligen att skolans program måste godkännas av det lokala religiösa väktarrådet och därmed så blir det en religiös kontroll över skolans verksamhet, vilket jag vänder mig emot.

Samtidigt så varken vill eller kan jag kräva att prästerna ska "anpassa" sig och sitt budskap för att skolbarnen ska få sjunga och spela vad de vill på sina avslutningar. Jag som inte ens är medlem har ingen rätt eller möjlighet att sätta mig över andras tjänsteutövande och berätta för dem hur de ska sköta sitt jobb. Men för att slippa konfliker kring vad som får eller inte får sägas inom kyrkans väggar så blir det bra mkt enklare för alla om man helt klipper den kontakten. Jag tycker at skolan i så stor utsträckning som möjligt ska sköta sina angelägenheter själva och kyrkan sitt. Sen är det upp till varje ensklid individ att själv avgöra vad man gör på sin fritid, det intresserar jag mig inte för.

Varför är alla andra bättre på att utrycka sig perfekt...
          *håller med men är grön av avund*

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-06-2006, 16:15
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Kan man inte hyra in sig i kyrkan utan präst? rolleyes.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ullislerum
          Inlägg 14-06-2006, 18:07
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 538
          Medlem nr: 7 535

CITAT (Stintan43 @ 14-06-2006, 17:15)
          Kan man inte hyra in sig i kyrkan utan präst? rolleyes.gif

? varför ska man då vara i kyrkan..? Är det för lokalen eller kanske akustiken? Jag tror nog att man inte ska sätta sig över dom som jobbar där..
          Fin lokal och bra akustik kan man ju hitta på andra ställen.. Antingen köper man konceptet eller inte.

Jag har inte sagt något i denna tråd om ifall jag tycker det är rätt eller fel med skolavsl. i kyrkan. Mig är det fullständigt likgiltigt var man har den faktiskt. Är det i kyrkan tycker jag att det är trevligt. Men mina barn går på en skola där man har avslutningen på skolgården. Funkar hur bra som helst det också. (om det inte ösregnar)

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 14-06-2006, 21:21
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Snöflinga @ 13-06-2006, 19:22)
          Enligt diskrimineringsombudsmannen bör ej "den blomstertid..." sjungas på avslutningar ... ej heller bör de förläggas till kyrkan eftersom vi lever i ett mångetniskt samhälle där vissa grupper kan ta illa upp och därigenom bli dikriminerade... Skolavslutningar skall därför vara neutrala  :o

Vilket trams  :wacko:  Skall på skolavslutning i morgon och då vill jag verkligen höra barnaröster stämma opp "den blomstertid.."   rolleyes.gif

Jag såg och hörde DO i nyhetsmorgon... hon borde byta jobb till ett
          där hon har något meningsfullt att göra... ser ut som hon nu sitter ensam
          på ett fint kontor och försöker komma på "något bra" att gå ut med. blink.gif sad.gif mad.gif

Rena rama svamlet att ens komma på tanken att slopa en så fin gammal tradition. mad.gif
          Om det mot förmodan finns invandrare eller andra som inte känner sig bekväma med våra traditioner
          så kan de låta bli att delta. Svårare än så är det inte.

Men... som oftast så är det vuxna svenskar som förfasar sig över att man sjunger en psalm, har avslutning i kyrkan mm mm mm.
          Samma personer skriker högt och kräver att små tjejer ska få bära slöja i skolan
          eftersom vi har religionsfrihet i vårt land och muslimerna bär slöja.

Det är dags att vi börjar slå vakt om våra traditioner. Annars.... innan vi vet ordet av så är de borta... förbjudna.

På "våran" skola sjungs alltid Den blomstertid på både Svenska och Finska... eftersom den här delen av landet är tvåspråkigt.
          Och så klart sjungs också alltid Idas sommarvisa. wub.gif

Citera
          MrNorth
          Inlägg 15-06-2006, 10:28
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Först o främst

CITAT
          I och med att vi är ett mångkulturellt samhälle innebär det ju inte att vi skall avsäga oss våra rötter och traditioner det vore ju absurt  Självklart skall vi visa respekt för andra kulturer och religoner men inte genom att utplåna våra egna ...

bra sagt!

Sen undrar jag om det har framkommit i debatten vem det är som har klagat på detta med att skolavslutningar firas i skolan? För jag har svårt att tro att denne DO sitter och tycker saker helt på egen hand?

Denna debatten har handlat om allt från präster, föräldrar till muslimer och andra... men finns det nån fakta i ämnet över huvud taget?
          Jag håller med om att vi bör värna om våra traditioner och även om man är ateist så hur farligt är det egentligen för någon att gå på en timmes skolavslutning i kyrkan, sjunga några sånger? Det dör man knappast av?

Jag är långt ifrån kristen men jag går ibland på sinnesromässor just för att slappna av, träffa folk o prata. Det är inget "farligt" med att gå in i en kyrka, men de som skall driva saker till sin spets totalvägrar att bara gå in där... varör då kan man undra?wacko.gif

Och om man tar alla i grundskolan, jag har svårt att tro att dessa skulle ha nåt att invända mot att sitta i kyrkan under skolavslutningen. Det är väl snarare deras föräldrar som misstycker.

Det är bra att ha en DO men då skall väl denne syssla med viktigare frågor än skolavslutningar och glassar.

Henrik - som stolt säger finska pinnar o negerbollar... och käkar nogger

Citera
          Pirum
          Inlägg 15-06-2006, 10:54
          Länk hit: #49

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ok, det kanske inte är så farligt att sätta foten i en kyrka om man är ateist.
          Eller troende på något annat.
          Men, om vi nu leker med tanken att barn i exempelvis Malmö från och med nästa år ska ha avslutningen i en moské, eftersom de flesta barn i många stadsdelar är muslimer, ska då även svenne-barn (i brist på bättre ord, ordet "svensk" är ju helt urvattnat idag) ha avslutningen i moskén?

Nej, bättre att se till att skolan är icke-religiös. Inte anti-religiös, men icke-religiös.

Vad gäller "Den blomstertid nu kommer..." så kan man välja att se inledningen som nära nog icke-religiös, om den sjungs ur sitt sammanhang. Dvs inte från psalmbok och inte i kyrkan. Sen kan man såklart hävda att författaren var kristen, men, med det argumentet kan man väl lägga på nästan allting i vår historia.

Noterade att min formulering "mest icke-religiös" gav upphov till viss munterhet, tacktack smile.gif

För övrigt har jag själv sjungit "Du gamla du fria..." ibland, men speciellt efter EU-inträdet ser jag det som rätt meningslöst :/ Men det är ju jag det.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Reserv
          Inlägg 15-06-2006, 10:59
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Pirum @ 15-06-2006, 11:54)
          Men, om vi nu leker med tanken att barn i exempelvis Malmö från och med nästa år ska ha avslutningen i en moské, eftersom de flesta barn i många stadsdelar är muslimer, ska då även svenne-barn (i brist på bättre ord, ordet "svensk" är ju helt urvattnat idag) ha avslutningen i moskén?

Jag skulle förmodligen inte gå på den avslutningen näe, men om jag flyttade till ett muslimskt land och det tillhörde vanligheten att fira skolavslutningen i moskén så skulle jag se det som en självklarhet.

Citera
          Hannele
          Inlägg 15-06-2006, 11:05
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Pirum @ 15-06-2006, 11:54)
          Men, om vi nu leker med tanken att barn i exempelvis Malmö från och med nästa år ska ha avslutningen i en moské, eftersom de flesta barn i många stadsdelar är muslimer

Har aldrig varit på förslag, man vill ju neutralisera avslutningar,
          bara hälften av "svenska" barn är inte ens konfirmerade.

JAg har inget emot att besöka en moské, men jag är kvinna...
          Munkkloster har jag beökt, huvudet täckt med sjal.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Pirum
          Inlägg 15-06-2006, 11:28
          Länk hit: #52

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Kan ju inflika att jag själv är fascinerad av historia, myter, legender, sagor, och gärna besöker kyrkor bara för att de är fina eller fridfulla; har tyvärr inte haft möjlighet att besöka pyramider, synagogor, moskéer, eller andra tempel. Ja, om man inte räknar hällristningar etc som religiösa, de är iaf fina. smile.gif

Lite av min poäng med allt raljerande är att om vi nu tycker att DO är dum i huvudet (eller inte), så kan ju de som vill verka för att vi ändrar våra lagar i god demokratisk ordning. Besluta att det SKA sjungas "Den blomstertid nu kommer..." då det är en sång som det tillhör svensk allmänbildning att kunna och sjunga och ge den status av officiell skolsång. Besluta att det SKA avslutas i kyrka, eftersom det är en tradition som av diverse skäl bör vidmakthållas. Eller besluta att skolledningen avslutar var de vill (skolgård, kyrka, moské, Smögens brygga, spelar ingen roll). Som det är nu så har vi ju en luddig formulering om att skolan ska vara religionsneutral samt att den ändå vilar på kristna värderingar. Eller nåt annat tramseri.

--------------------
          zon2.5

Citera
          colamor
          Inlägg 15-06-2006, 12:31
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 1 439

wacko.gif Lite lätt konfunderad blir jag nog av detta.
          Vad jag kommer ihåg hade vi inte skolavslutning i kyrkan när jag var barn. Kanske bara för att man växte upp i Stockholm. Men mina barn har skolavslutning i kyrkan och det stör inte mig. Och det trots att jag inte är kristen. Tycker att det är en bra sak och gör en fin början på lovet... Mina barn är som alla andra barn i skolan och jag skulle inte vilja ta ifrån dom denna möjlighet..

Carola

--------------------
          Häderna i jorden = lycka i sinnet

Citera
          MrNorth
          Inlägg 16-06-2006, 06:42
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Vi hade bara avslutning i kyrkan i 3an och 6an, alla andra avslutningar hade vi i "lövsalen", en härlig bokdunge mellan två flyglar av skolan.

CITAT

Svar ja, om jag hade bott i exempelvis Iran eller annat muslimskt land. Ett rungande Nej om det är Sverige (ett protestantiskt land) det gällde. Man får ta seden dit man kommer. Jag skulle inte få för mig att försöka ändra ett lands traditionen enkom för mig. Speciellt inte om jag är här av fri vilja, vilket jag hoppas de flesta muslimer i sverige är. Nä, nån måtta får det vara.

Enda undantaget jag kan tänka mig är om jag går i en religiös (muslimsk)friskola. Då kan det väl vara vettigt att fira skolavslutningen i moskeén om så önskas.

MVH
          Henrik

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-06-2006, 07:54
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (MrNorth @ 16-06-2006, 07:42)
          Svar ja, om jag hade bott i exempelvis Iran eller annat muslimskt land. Ett rungande Nej om det är Sverige (ett protestantiskt land) det gällde. Man får ta seden dit man kommer.

Struntprat, västerlänningar, missionärer, kolonimakter här alltid ändrat på världen!
          Svenska Sjömanskyrka finns väl i de flesta länder.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Reserv
          Inlägg 16-06-2006, 08:03
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 08:54)
          Svar ja, om jag hade bott i exempelvis Iran eller annat muslimskt land. Ett rungande Nej om det är Sverige (ett protestantiskt land) det gällde. Man får ta seden dit man kommer.

Struntprat, västerlänningar, missionärer, kolonimakter här alltid ändrat på världen!

Men det är väl ändå ingen som tvingar urinnevånarna i dom länderna att gå just dit heller unsure.gif

Citera
          Månskensbonden
          Inlägg 16-06-2006, 08:07
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 6 499

CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 08:54)

Jovisst, om man nu är FÖR korståg och invasioner och kulturimperialism så... blink.gif

(Svenska Sjömanskyrkan är för övrigt ett dåligt exempel, eftersom dom primärt etablerade sig för att finnas till hands för de redan kristna svenska sjöman (och andra) som reste i främmande kulturer/religioner. -Och den hade inte egentligen har något framträdande missionerande syfte.)

--------------------
          Zon 5, i hjärtat av Dalarna.

"Avsluta alltid vad du har påbörj "

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-06-2006, 08:09
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Månskensbonden @ 16-06-2006, 09:07)
          (Svenska Sjömanskyrkan är för övrigt ett dåligt exempel, eftersom dom primärt etablerade sig för att finnas till hands för de redan kristna svenska sjöman (och andra) som reste i främmande kulturer/religioner. -Och den hade inte egentligen har något framträdande missionerande syfte.)

Då kunde väl sjömännen gå och be i moskè?
          Och ta seden dit de kommer..

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Reserv
          Inlägg 16-06-2006, 08:11
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:09)

Och jag som trodde att det här handlade om skolavslutningar blink.gif

Citera
          Månskensbonden
          Inlägg 16-06-2006, 08:13
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 6 499

CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:09)

Javisst, om dom nu vill det! Problemet med DITT resonemang är ju att du vill förbjuda muslimerna i detta tänkta land att gå till sin moské när deras skola slutar, av "hänsyn" till de kristna svenska sjömännen...

--------------------
          Zon 5, i hjärtat av Dalarna.

"Avsluta alltid vad du har påbörj "

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 18:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon