Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har ni mellan kragarna?, Själv har jag ogräs ;-)
          Kat
          Inlägg 28-06-2006, 21:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Man trampar söner barken, så det måste bättras på efter hand. Annars är bark väldigt beständigt mot förmultning. Det brukar vara det sista som är kvar av en stock.

Citera
          tiso001
          Inlägg 29-06-2006, 09:31
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 270

CITAT (Frida H @ 28-06-2006, 22:31)
          CITAT (tiso001 @ 27-06-2006, 17:03)
          grus - blev helt enkelt för dyrt tyckte jag.
          Jag körde istället med täckbark, det gick visserligen åt 30 säckar, men med Bauhauspriser på 5 st för 89:- så blev kostnaden ändå överkomlig. Och faktum är att både jag och grannarna tycker det blev bra
          smile.gif

Inte är det väl så dyrt med grus. Det dyra är väl transporten om man inte kan hämta själv. Däremot är det väl lättare att hantera barken, det blir så tungt att kärra grus. Har själv haft funderingar hur jag ska göra, lat som jag är. Lägger man bara på grus så trampas det väl så småningom ner i jorden (mina kragar har jag bara ställt i det gamla landet) men vad händer med bark? har du lagt nån duk under? förmultnar det så småningom? hur trivs mördarsniglarna, gömmer de sig i barken?

Själva gruskostnaden är väl överkomlig kanske, men fortfarande bra mycket dyrare än motsvarande mängd täckbark. Som du påpekar är transporten det riktigt dyra och de mängder jag skulle behövt är omöjliga att transportera själv (det är ju 16 pallkragar, så det blir några gångar att fylla....). Att bara lägga grus direkt på marken innebär, enligt de jag pratat med, att man trampar ned gruset och måste bättra på med mer grus med jämna mellanrum.

Barken måste man iofs också bättra på allt eftersom, men min erfarenhet av täckbark i andra sammanhang är att den förmultnar långsamt, och att bättra på med några säckar täckbark då och då känns överkomligt i jämförelse med att bättra på med nytt grus.

Har inte lagt någon duk under, jag räknar med att barken hyggligt effektivt stoppar ogräset och att barken inte trampas ned i jorden på samma sätt som grus.

Mördarsniglar har vi lite grann på andra delar av tomten, men ännu inga alls bland pallkragarna...det kan vara ren inbillning (eller fromma förhoppningar), men jag inbillar mig att sniglarna inte riktigt gillar att krypa omkring på täckbark....eller så har de kanske bara inte hittat dit ännu bara... smile.gif

Jag kanske också ska påpeka att trädgårdslandet gjordes i ordning i våras och att barken bara ligger sedan en dryg månad tillbaka, så än så läge är det rätt mycket obekräftade teorier från min sida...vi får väl se om jag är lika positiv om ett-två år rolleyes.gif

Men just nu fröjdas jag åt ett välordnat och prydligt trädgårdsland där faktiskt allt vi sått växer så det knakar, allt från amerikanska blåbär och jordgubbar till alla möjliga salladssorter och svartrot wub.gif Det enda som går trögt är potatisen, men det KAN bero på att vi satt dem upp och ned sad.gif biggrin.gif Men även här har blasten börjat titta upp....

Citera
          Zinna
          Inlägg 24-07-2006, 13:32
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 6 316

CITAT (mulle @ 19-06-2006, 14:10)
          Jag har lagt kragarna direkt på en kulle vanlig mylla med sidor av småstensbelagd lera.
          Mellan stenarna gror fröogräset ganska lätt ( i synnerhet gräslök!) men jag brukar ånga bort det ett par gånger per säsong.

Mulle

Ånga bort ogräs? Det låter inte så arbetskrävande (= passar mig sleep.gif ). HUR gör du då?

--------------------
          "Naturen känner inga ogräs"

Citera
          mulle
          Inlägg 25-07-2006, 10:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag har Fiskars ångapparat men jag skulle nog inte köpa en ny om den nuvarande gick sönder.
          Fördelarna är att du kan stå rak och att du kan rikta din bekämpning, d.v.s. du kommer åt också smala hörn utan att skada växterna runt omkring.
          Dessutom hör du bara ett puttrande, kokande ljud - i övrigt är den tyst. (Jag avskyr alla gräsklippare och trimmers som för ett helsikes oväsen).
          Nackdelarna är att den visserligen är effektiv mot de spröda fröogräsplantorna men rotogräset är tillbaka efter några veckor.
          Det är också ett långsamt sätt att bekämpa eftersom du bara ångar ett litet område i gången.
          Mulle

Citera
          Bitta98
          Inlägg 25-07-2006, 19:57
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 5 036

Så sär mitt pallkrageland ut. Det är inte riktigt klart ännu, men börjar se en ände på det.

Citera
          linvik
          Inlägg 12-08-2006, 22:36
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 6 919

Jag la tidningspapper halvvägs under och runtom pallkragarna och betongplattor på det. Men nog tusan har maskrosorna och gräset trängt sig upp mellan.

Men med mitt beskedliga lilla pallkrageland tycker jag det är ganska överkomligt!

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 14-08-2006, 10:58
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Har 3 pallkragar på "längden" utan mellanrum. Dessa är flankerade av två hemsnickrade lådor där vi har rosor(gula). Väv under lådorna.

-Gurka(2 sorter) blev det jätte mycket av. Framför allt västeråsgurkan!
          -Tomater blev det också mycket av.
          -Ruccola, gräslök, persilja, dill, morötter.

Potatisen har vi bakom huset men dessa har vi inte börjat äta av ännu.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          yingko
          Inlägg 01-12-2025, 08:09
          Länk hit: #28

Gäster

фант227BettbehaÑтихBonuБаркТороMediXVIIOracOndaRondтактлÑгу
          XVIIнаÑÑ‚AssaПушкAzzaСезаÑтолМихаШараFiskTescKitcÑертСтукLeno
          GlenМороNeutРокоПиÑамедиTaftWorlGuccPaleEmotMoodКривИллюTean
          IsaaPushVavoПроÑ9257RideÑертOmsashinMartRichSaluGardBookJuli
          ÐвÑÑ‚VashFELICessNikiПолиWindвузоШуÑÑ‚PhazTimoIntrHaydповеAlex
          ТюлиZoneБалаМоÑкфианZoneLionWarhЦветZoneZoneпереZoneEHINпоÑÑ‚
          ZoneZoneЯхиеphazИллюпоÑтГуÑеуказанглProsXVIIфакуHandПовопере
          БредСталÐикоСухиСодеAngeArtuPhilTaleЦветXVIIпати1980CQZ-цвет
          StevZigmChanMIDIÑборПолоКочуChicÐртиCK15КитаРоÑÑElitBarrКреп
          ÑредTentPsycтекÑСÐ80инÑтакад1416GargKateZeppgreaJeweкубиDeLo
          ChouChouChoiGaryкримПронЛитРконтЛитРЛитРHawkWhenКолыСтраГрем
          ЧандEdgaразнЧагиXVIIExecОрлоПрÑн1241inovРуÑÑГолуТарпМатвWorl
          GoodТолкотдывозрÑтоималыинтеХорÑПавлJohnJaneÐефенбйкJerrвовр
          ИльиавтоВлаÑЖилиБеÑеПерыШалаXVIIЗабеКороCQZ-CQZ-CQZ-товаБара
          BirdSittвывоVampГурьочерЧернКозыПреоавтоtuchkasÐикиOZON

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-03-2026, 08:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon