Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rodnande magnolia?, Dom försöker berätta något.....
          Flyguy
          Inlägg 20-06-2006, 18:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 245

På mina i våras planterade magnolior "Butterflies" börjar bladen anta en rödaktig ton, bara de nyaste bladen och bara på den här sorten. I övrigt ser de friska och välmående ut, bladen vissnar alltså inte utan skimrar bara i rött.
          Jag misstänker att det är något de försöker berätta för mig, något saknas eller något är för mycket. Den ena står i full sol och den andra lite mer skuggad av en stor schersminbuske. Jag har vattnat flitigt med vattenledningsvatten under den sista tidens torka, men det har ju alla magnoliorna fått dos av.
          Kan någon mer erfaren hjälpa mig att tyda tecknen?

Citera
          emmapemma
          Inlägg 21-06-2006, 09:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Min nyplanterade Leonard Messel rodnar också på de nyaste bladen. Tror du inte att det ska vara så på unga blad?

/Emma

Citera
          Flyguy
          Inlägg 21-06-2006, 10:21
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (emmapemma @ 21-06-2006, 10:23)
          Min nyplanterade Leonard Messel rodnar också på de nyaste bladen. Tror du inte att det ska vara så på unga blad?

/Emma

Tanken fanns faktiskt, jag såg även bladrodnad på en "Wadas picture" också. Tiden får väl utvisa om bladen grönar till sig. En vild hassel i närheten hade också röd ton i en del blad.
          Bladen är gröna när de slår ut, men blir sedan röda, nerverna är gröna fortfarande.

Intressant när man inte vet vad som händer! biggrin.gif

/Stefan

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 21-06-2006, 22:41
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Bladen på många typer av magnolior är lätt röda/kopparfärgade när dom slår ut och blir helt gröna senare. Så det är nog inget fel på din magnolia.

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 21-06-2006, 22:55
          Länk hit: #5

Gäster

Hej flyguy.
          Wadas picture!!!!!!!! Har du någon bild eller länk till någon bild.
          Eller är den lik Wadas memory?

Jag är så nyfiken.

Citera
          Flyguy
          Inlägg 22-06-2006, 12:04
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (thomaswahlqvist @ 21-06-2006, 23:55)
          Hej flyguy.
          Wadas picture!!!!!!!! Har du någon bild eller länk till någon bild.
          Eller är den lik Wadas memory?

Jag är så nyfiken.

"Picture", som är en Soulangianavariant liknar inte alls "Memory", som har kobus och pilbladsmagnolia i saven. Än så länge är det bara ett litet träd med grönt (och en aning rött...) bladverk utan blom som växer här. Förhoppningsvis klarar den sig här och kanske får man se de stora blommorna, som visst kan bli närmare tre decimeter vida....
          Bild hittad på nätet: Wada´s picture

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 27-06-2006, 15:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

CITAT
          På mina i våras planterade magnolior "Butterflies" börjar bladen anta en rödaktig ton, bara de nyaste bladen och bara på den här sorten. I övrigt ser de friska och välmående ut, bladen vissnar alltså inte utan skimrar bara i rött.
          Jag misstänker att det är något de försöker berätta för mig, något saknas eller något är för mycket. Den ena står i full sol och den andra lite mer skuggad av en stor schersminbuske. Jag har vattnat flitigt med vattenledningsvatten under den sista tidens torka, men det har ju alla magnoliorna fått dos av.
          Kan någon mer erfaren hjälpa mig att tyda tecknen?

Fick ett mycket intressant e-mail från en magnoliavän som jag citerar här nedan och som förhoppningsvis besvarar frågan:

I går började jag läsa något väldigt intressant (om fotosyntes på Wikipedia) som jag tror kan förklara mycket. Klorofyll är ju det gröna ämna i bladen som bildar energi (ATP, en fosforhaltig förening) från solljuset. Förutom klorofyll bildar dock många växter även andra färgade ämnen i bladen. Ett av dem är karotener. Det finns både i orangeröda former (i morot t.ex.) och gula (gul squash, gul paprika etc). Jag har inte hunnit läsa allt men tydligen är en av karotenets funktioner (i ett blad) att skydda växten från överskott på solenergi!

Många av de magnolior som fått mest purpur är unga fröplantor/sticklingar, som inte har särskilt stora rotsystem. De kan alltså inte ta upp så mycket vatten. Eftersom vatten behövs i mängder till fotosyntesen (6 vattenmolekyler till varje bildad kolhydrat) kan de kanske inte utnyttja all den solenergi som står till buds. Bladen behöver då skydd och karoten bildas. När plantan sedan är äldre och har mycket rötter kan den ta upp den vatten den behöver för att utnyttja solen effektivt, bladen behöver då inget skydd längre, karotenet försvinner och tillväxten skjuter fart.

Min hypotes, än så länge i alla fall.

Citera
          emmapemma
          Inlägg 27-06-2006, 17:56
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

[jiiisas] - vilket spännande liv växterna för! Det hade jag aldrig kunnat gissa!

/Emma

Citera
          Flyguy
          Inlägg 27-06-2006, 22:53
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Jan af Lisö @ 27-06-2006, 16:32)
          Fick ett mycket intressant e-mail från en magnoliavän som jag citerar här nedan och som förhoppningsvis besvarar frågan:

I går började jag läsa något väldigt intressant (om fotosyntes på Wikipedia) som jag tror kan förklara mycket. Klorofyll är ju det gröna ämna i bladen som bildar energi (ATP, en fosforhaltig förening) från solljuset. Förutom klorofyll bildar dock många växter även andra färgade ämnen i bladen. Ett av dem är karotener. Det finns både i orangeröda former (i morot t.ex.) och gula (gul squash, gul paprika etc). Jag har inte hunnit läsa allt men tydligen är en av karotenets funktioner (i ett blad) att skydda växten från överskott på solenergi!

Många av de magnolior som fått mest purpur är unga fröplantor/sticklingar, som inte har särskilt stora rotsystem. De kan alltså inte ta upp så mycket vatten. Eftersom vatten behövs i mängder till fotosyntesen  (6 vattenmolekyler till varje bildad kolhydrat) kan de kanske inte utnyttja all den solenergi som står till buds. Bladen behöver då skydd och karoten bildas. När plantan sedan är äldre och har mycket rötter kan den ta upp den vatten den behöver för att utnyttja solen effektivt, bladen behöver då inget skydd längre, karotenet försvinner och tillväxten skjuter fart.

Min hypotes, än så länge i alla fall.

Det skulle kanske kunna förklara en del!
          "Butterflies", som är mest "drabbad" av röda blad, är nog också den av magnoliorna som växt iväg mest ovan jord och ökat såväl längd som bladmassa odentligt, kanske oproportionerligt mycket jämfört med rottillväxten.
          Intressant, tack!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 16:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon