Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Persika lockar, men jag är nybörjare
          Karamell
          Inlägg 21-06-2006, 20:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 6 247

När jag söker på "persika" läser jag diverse avancerade inlägg om ympning och okulering (vad det nu är för något) och inser att ni spelar i en annan division än mig. Nåja, jag kastar ändå ut frågan: Om man bor i zon 1, snudd på 0, så kan man väl ha ett persikoträd på friland längs en södervägg?

Vilka sorter är bra?

Ska jag spaljera det?

Kan ni rekommendera någon bra återförsäljare i nordvästra Skåne?

Tacksam för alla råd ni har till en entusiastisk nybörjare rolleyes.gif

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 21-06-2006, 22:59
          Länk hit: #2

Gäster

Jo vi har alla börjat någonstans med allt här i livet.
          Använd sökfunktionen och sök på forumet så hittar du det du söker.
          Sök även på krussjuka, en hemsk sjukdom som alla tycks få.
          Gå inte på att sorten Frost inte får krussjuka.

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-06-2006, 00:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om det inte blåser behöver du inte ens ha persikan mot en vägg, du kan ha det fristående också i den zon du bor.
          Spaljera mot en södervägg kan också gå bra, men ju mindre man måste beskära ett träd desto bättre är det, särskilt sådana som är lite zonknäckare osm persikan oavsett sort är.
          Spaljerar man persika har man det ofta som ett "halvträd", dvs man styr inte förgreningen så hårt genom beskärning utan binder in grenar och låter en del växa ut också. Väggen blir mer som vindskyddare än som ett plank som trädet får växa tvådimensionellt på.

Se till att trädet inte hamnar för nära huset, där blir det ofta alltför torrt. Är det snustorrt redan kring huset är det bättre att välja ett annat planteringsställe, eller göra enkelt bevattningssystem som funkar också när man är på semester.

Och spaljering mot södervägg innebär ofta också att man måste vårskugga persika så att det inte slår ut innan riskerna för frost är borta. Persika reagerar mer på ljusmängd än på värme när de slår ut knopp och blom, och sker det för tidigt kan de frysa inne eller blomma innan minsta bi eller humla är vaken. Det går att penselpollinera men det är ju mer bökigt än att låta insekterna göra det i en tid när de vaknat.

--------------------

Citera
          Regina
          Inlägg 22-06-2006, 08:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 1 661

Jag är också rätt så ny och bor i zon 1. För två år sedan köpte vi en Frost som står väster om en ligusterhäck med en enorm gran bakom. Den har troligen krussjuka men hittills har det fungerat att ta bort de angripna bladen. Förra året fick vi fyra persikor, en ramlade ner rätt så tidigt, en blev angripen av något men två blev de godaste persikor vi någonsin ätit.

Både förra året och i år har vi lekt bin med hjälp av penslar. I år finns det många blivande frukter på den.

Blomningen har varit fantastisk båda åren. Fullt med rosa blommer. Odlingsvärd bara för det.

I år har vi stora förväntningar.

Citera
          pionpassion
          Inlägg 22-06-2006, 19:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 8 018

Hej!

pratade med vår lokala äppelodlare om persika. när han tog över sin äppelodling så fanns det även persikoträd.
          Han sa att det kom mångder med frukt det första året (för honom) men han sa att det inte var någon ide för honom att ha persikoträd då äppelplockarna åt upp alla innan han själv han plocka av dem smile.gif
          sen sa han att de är svåra att sköta.

--------------------
          Bor knappt 2 mil norr om Jönköping mot Gränna.
          Äääälskar min trädgård på knappt 1000 kvadrat.[COLOR=purple]

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-06-2006, 19:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

i broby där jag bor har där funnits ett gammalt persikoträd . men jag vet inte alls var eller hur eller vilket läge det växte i men jag tror dom har sågat ner det eller att dte dog av nån sjukdom mer vet jag inte det var för min tid .
          så nu ju jag bor ju på andra sidan så det bårde väl funka skule jag tro men jag vet inte just var dom säljer sånna prova på välaplantor det ligger ju i helsingborg

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-06-2006, 21:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Numer finns även här ett Persikoträd på friland -Persikan Moscow velvet smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-06-2006, 21:19
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (kerstin z5-6 @ 22-06-2006, 22:05)
          Numer finns även här ett Persikoträd på friland -Persikan Moscow velvet smile.gif

fast dne vanliga persikan är väl med rätt så härdig , den funkar väl även i zon3-4

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 24-06-2006, 22:27
          Länk hit: #9

Gäster

Hur har ni det med krussjukan i år?

Citera
          jegi
          Inlägg 24-06-2006, 22:42
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Jag har klarat mig från den helt såväl i år som i fjol. I år ser det dessutom ut som jag skulle få ett tjugotal persikor. Det rör sig om Frost som jag haft i två år.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Karamell
          Inlägg 28-06-2006, 18:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 6 247

Tack alla. Jag började med att göra en sökning, men de diskussionerna jag hittade var så avancerade. Nu har jag fått svar på mina frågor och jag antecknar och funderar kring hur vi ska göra. Det hade varit häftigt med egna persikor. Och jag får ha dem ifred - jag är den enda i familjen som tål dem *ler*

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 18:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon