Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Persika lockar, men jag är nybörjare
          Karamell
          Inlägg 21-06-2006, 20:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 6 247

När jag söker på "persika" läser jag diverse avancerade inlägg om ympning och okulering (vad det nu är för något) och inser att ni spelar i en annan division än mig. Nåja, jag kastar ändå ut frågan: Om man bor i zon 1, snudd på 0, så kan man väl ha ett persikoträd på friland längs en södervägg?

Vilka sorter är bra?

Ska jag spaljera det?

Kan ni rekommendera någon bra återförsäljare i nordvästra Skåne?

Tacksam för alla råd ni har till en entusiastisk nybörjare rolleyes.gif

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 21-06-2006, 22:59
          Länk hit: #2

Gäster

Jo vi har alla börjat någonstans med allt här i livet.
          Använd sökfunktionen och sök på forumet så hittar du det du söker.
          Sök även på krussjuka, en hemsk sjukdom som alla tycks få.
          Gå inte på att sorten Frost inte får krussjuka.

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-06-2006, 00:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om det inte blåser behöver du inte ens ha persikan mot en vägg, du kan ha det fristående också i den zon du bor.
          Spaljera mot en södervägg kan också gå bra, men ju mindre man måste beskära ett träd desto bättre är det, särskilt sådana som är lite zonknäckare osm persikan oavsett sort är.
          Spaljerar man persika har man det ofta som ett "halvträd", dvs man styr inte förgreningen så hårt genom beskärning utan binder in grenar och låter en del växa ut också. Väggen blir mer som vindskyddare än som ett plank som trädet får växa tvådimensionellt på.