Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648
Nu ska eländes blomman bort. Hon är så grön och fin och blommar men kålfjärilen eller ngn liknande lägger ägg och vips så är bladen bara nerver. Nu vill jag ha ett förslag på något högre än 1,5 meter, välmående i lätt fuktighet och i halvskugga.grannar är bla en klematis, två riddarsporrar, hosta, viola mfl
Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579
Skulle gissa att det är spireabladstekeln som käkar upp dina blad. Jag har samma problem, men bryr mig faktiskt inte.
Har två Plymspireror långt ifrån varandra (därför bara den ena som är drabbad), bägge står mitt inne i blandat buskage och där tycker jag om dem. Som solitärer däremot tycker jag inte!
Vad du skall ha istället? Definitivt en buske tycker jag. Gärna med mer än en skönhetsperiod. Däremot vill jag inte föreslå någon specifik. Utgå från vilken färg du vill ha på blommorna och höjden på busken...
--------------------
Bättre sänt än aldrig! Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!
Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.
Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237
Japp! De finns i gamla trädgårdar, men vill man nu ha en plymspirea eller ett honungsblomster (också en sorts plymspirea)--så finns de inte i handelsträdgårdar, numera!