Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> goliatpoppel som häck, eller andra förslag?
          emmasofie
          Inlägg 28-06-2006, 12:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 6 392

Hej!
          Jag har kikat runt lite här och försökt hitta info om goliatpoppeln, det jag har kunnat läsa mej till är att den är otroligt törstig och att den inte ska planteras för nära vattenledningar mm.

Då undrar jag, hur nära är nära och vad händer om man planterar goliatpoppeln på ganska torr mark?

Någon som kan ge andra tips på häckväxt, ska vara friväxande. Mer "trädliknande" och helst inte blomning. Lövfällande. Soligt och ganska torrt på mager jord.

Tacksam för alla tips!
          mvh emma

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Big Gardener
          Inlägg 28-06-2006, 14:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Jag skulle nog säga att det finns bättre friväxande häckväxter än goliatpoppel, Populus x candensis 'Robusta'. Goliatpoppeln är framför allt ett MYCKET stort och kraftigväxande träd. I Malmö hade jag en utanför min lägenhet som var närmare 40 meter hög och då var den ändå kraftigt beskuren i minst två omgångar.

Om du planterar goliatpoppeln på torr mark kommer den framför allt ha vissa svårigheter att etablera sig om du inte stödbevattnar den rikligt. Initialt är både poppel och pil ganska vattenkrävande och har svårt att klara sig i torr mark med gräskonkurrens. Som uppväxt träd har den större möjlighet att klara sig på torrare mark men har kraftiga rötter som söker sig många nya vägar i jakt på fukt. Att plantera något träd av släktet Populus i torr mark nära avloppsledningar, husgrunder och liknande fuktansamlande struktur är sällan någon bra idé.

Nu vet jag inte var i landet du bor eller hur hög-bred häck du tänkt dig. Soligt och torrt med mager jord är inte särskilt bra ståndort för något träd och det kan kräva ett ganska mycket etableringsskötsel för lyckat resultat. Berätta gärna mer!

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Karrolina
          Inlägg 28-06-2006, 18:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Angående hur långt från vattenledning kan jag minnas att jag på flera ställen har sett siffran 30 m.

/Karolina

Citera
          KURT
          Inlägg 29-06-2006, 07:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns ju många andra träd att välja på. Men ofta måste man anpassa sig efter omgivningarna. Alla träd passar helt enkelt inte i alla omgivningar. Det finns också många andra sorters popplar, t ex pyramidpoppel (bli ca 15 m hög), den passar bra i ståtliga offenliga planteringar. Så har man t ex en herrgård, så skulle det passa utmärkt med en rad pyramidpoppel.

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 29-06-2006, 09:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

CITAT (Karrolina @ 28-06-2006, 19:38)
          Angående hur långt från vattenledning kan jag minnas att jag på flera ställen har sett siffran 30 m.

/Karolina

Det är en mycket grov siffra och jag skulle inte våga att säga någon bestämt antal meter som gäller. Var har du hört en sådan siffra? Jag har sett rotskott från poppel upp mot femtio meter från trädet och hört exempel på ännu längre sträckor som rötter kan söka sig.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-06-2006, 09:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Vad som är normalt och inte går inte riktigt att tala om det trädrötter, men 40 meter från en knäckepil har jag sett rotskott (som kom upp i en grusad fotbollsplan). Poppel kan säkert vara ännu bättre på att skicka upp rotskott. Solna Stad tog häromåret ned hela Råsundavägens stora popplar (ca 3 km poppelrad) då de stod precis ovanför en huvudavloppsledning som man rotbeskar varje år.

Men det är stor skillnad på olika sorters popplar och pilar. Generellt gäller att de som är mindre eller hålls mindre också får mycket mindre rotsystem förstås. Att de som Birger skriver är törstiga är helt klart.

Jag satte balsampoppeln 'Kakamahaka' för ett par vårar sedan. Törstigare träd får man leta efter, och efter ett par veckors underbevattning gav de upp.

--------------------

Citera
          emmasofie
          Inlägg 05-07-2006, 10:42
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 6 392

hej igen och tack för svar!
          Jag bor i sörmland. Tomten är en skogstomt med mestadels gran och ek. Häcken kan få växa ganska fritt, det finns mao gott om plats för den.

Jag inser att jag nog få ge upp Goliatpoppeln, någon som har några andra förslag på häckväxt. Helst ingen eller diskret blomning, gärna fina höstfärger och så minst 3-4 meter hög.

Tack på förhand!
          /Emma

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-07-2006, 09:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

JAg skulle föreslå friväxande häggmispel, om du inte tycker att blomningen är för "påträngande". Själv tycker jag den är ganska diskret, och höstfärgerna är ju fantastiska.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 16:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon