Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dör trädet om jag planterar det för djupt?
          Gröngölingen
          Inlägg 16-05-2003, 20:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 422

Hej,
          Jag har några träd som står i ett igentorkat dike på min tomt. Jag skulle vilja fylla igen diket med jord för att kunna plantera buskar på platsen. Min fråga är om träden (mest tallar) dör/far illa om jag fyller på med jord så att cirka en meter av stammen hamnar under jord.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Cilla
          Inlägg 16-05-2003, 21:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det tar tid innan du ser effekten, men rötrisken kommer som ett snigelbrev på posten och tallarna riskerar att bli rötskadade och därmed farliga.

Det finns alternativ. Visserligen är det aldrig bra att ändra nivåer över trädens rötter (det handlar inte endast om stammarna), men om det är lös jord som inte packas samman, och särskilt om det inte sker över hela rotkronan utan där du vill plantera buskarna, kan det gå utan problem.

Plantera buskarna på mjuka kullar. Sådana kan man göra vida, breda, som en liten kulle i skogen, så att det inte ser ut som en buske planterad på en jordhög. Du kan stabilisera jorden med torvblock, som smälter in i markvegetationen snabbt men ändå stabiliserar en tid.

Om du måste lägga så mycket som 1 meter jord i samma nivå över hela området - bygg skydd för tallarnas stammar. Ca 50 cm från den bygger du upp skydd med t ex natursten (som en cirkulär mur). Se till att murarna är stabila så att de inte faller in mot stammarna.

Att ändra marknivåer över trädens rötter är aldrig helt okomplicerat. Tyvärr visar sig effekterna ofta långt senare. Men det kan också gå bra om man ser till att jorden är luftig, grus- eller lecablandad t ex och om man inte gör det över stora rotytor.

--------------------

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 16-05-2003, 23:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Det kan gå fort också för träden att dö. En granne till mina föräldrars sommarställe höjde upp marken (som var ganska vattensjuk) någon meter med grus för att få det torrare, de uppvuxna tallar som stod där (och som inte fick något skydd för stammarna enl Cillas förslag el dyl) dog efter ganska kort tid, ett par år tror jag.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-05-2003, 10:51
          Länk hit: #4

Medlem

Ja det är sant Susanne, det kan gå fort. Tyvärr tar det ofta ganska lång tid och de som gjort markhöjningen har hunnit flytta och tror att det har gått bra!

Observera att det inte endast är jord mot stammen som är problemet för träden vid markhöjningar. Det är att marknivån över rötterna får en annan syresättning, näringsbalans, vattenförsörjning också. De flesta träd tar upp merparten näring och syre någon decimeter till en halvmeter under jordytan. Hamnar rötterna plötsligt på dubbla markdjupet blir förhållandena för rotandning och näringsupptagning helt annorlunda.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 17-05-2003, 13:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Det här har vi ju berört tidigare här på Odla. jag har två gånger hjöjt marken runt träd.
          Ena gången ställde vi halvringar av betong runt trädet, så stammen stod bar som förut. Rötterna kom mkt djupare.

Andra gången så lade vi på matjord/lera på marken så vi fick en ny nivå. uppskattningsvis höjde vi marken ca en ½ m.

På båda dessa platser lever träden i alldels utmärkt.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-05-2003, 13:56
          Länk hit: #6

Medlem

Träd i stadsmiljöer får ofta markniån höjd eller sänkt någon gång i sina liv också. Ibland klarar de inte detta ens i fem år, medan andra kan leva vidare i 20 och 30 år till med det. Särskilt om de kan bilda nya finrötter som kommer högre upp i jordlagren, eller om rötterna de har kan fortsätta att växa uppåt. Rotsystemen på träd som fått marknivån höjd ser ofta speciella ut med nyskapade finrötter nära stammen och rötter som börjar växa uppåt.

Dock är det alltid till nackdel för träden att få kraftigt mer jord över rötterna, och de blir känsligare för andra påfrestningar, sjukdomar, rotröta mm. Man får betrakta det som mer eller mindre livsförkortande.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon