Jag var på handelsträdgårdsutflykt i måndags. För två år sedan var jag på "Bona handelsträdgård" (mellan Askersund och Motala) precis efter midsommar och köpte bl.a. fina och billiga hängpetunior i amplar. Efter att ha misslyckats med mina egna petunior i år tänkte jag att det var dags att lämna Örebro för en utflykt till Bona igen, en tur på ca 9 mil. På vägen tänkte jag passa på att titta in till andra handelsträdgårdar. Det finns många handelsträdgårdar längs vägen. Jag blev besviken för på de flesta ställen fanns det inte så mycket kvar och inte var det speciellt billig heller.
Men så kom jag till "Hemma Trädgård" vid Åsbro. Där fanns det fantastiska blommor. Jag är så förtjust i "blomman för dagen" och har odlat många olika sorter i år. Jag kunde inte motstå att köpa en planta med lite annorlunda flikiga blad. Petunior köpte jag också och flera jättestora amplar med petunior (för 100 kr). Ni som bor i närheten eller har vägarna förbi Åsbro rekommenderar jag verkligen ett besök där.
I Bona fanns det inte mycket kvar, men det gjorde inte så mycket. Nästa år ska jag nog inte åka lika långt, för nu har jag hittat ett nytt favoritställe.
Har ni några favorithandelsträdgårdar?
|