| |
|
  |
Vad odlar alla egentligen?, besatt eller måttligt intresserad? |
|
|
|
flaxss
|
26-10-2009, 00:13
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 25-10-2009, 23:58)  Hm...Så gör jag med, men får mycket negativa kommentarer om att "jag låter blommorna ta över" och att det inte är snyggt, bra, trevligt med alla växter som står och skräpar överallt. Brukar svara att "det kan ju inte vara ditt problem, då dom inte står hemma hos dej" Inte populärt kan jag säga.  kanske därför jag inte får besök......
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 00:17
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 00:41
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Jag listar bara alla vetenskapliga namnen som jag just nu har inskrivna i datorn, sen har jag några ytterligare listor, men de tar vi inte nu... Agave americana, Agave bovicornuta, Agave desertii, Agave geminifolia, Agave lechuguilla, Agave meeckelveyana, Agave palmeri, Agave parrasana, Agave parryi, Agave picta, Agave uthensis, Aloe angustifolia, Aloe arborescens, Aloe aristata, Aloe artholopha, Aloe barbadensis, Aloe barberae, Aloe bellatula, Aloe black gem, Aloe brevifolia, Aloe broomii, Aloe broomii v. Tarkensis, Aloe cosmo, Aloe descoingsii, Aloe ferox, Aloe garipensis, Aloe greatheadii, Aloe greatheadii davoyiana, Aloe jacksonii, Aloe juvenna, Aloe maculata, Aloe madecassa, Aloe marlothii, Aloe melanacatha, Aloe parvula, Aloe peglerae, Aloe prinsloii, Aloe rauhii, Aloe reitzii, Aloe sinkatana, Aloe striata, Aloe tomentosa, Aloe turkanensis, Aloe variegata, Aloe wickensii, Aloe wombee, + et femtiotal ALoe som just blivit DNA-bestämda, Crassula ovata 'Gollum', Crassula ovata, Euphorbia trigona, Gasteria baylissiana, Gasteria brachyphylla, Hatiora gaertneri, Haworthia cymbaefolia, Hawortia attenuata, Opuntia basilaris aurea, Opuntia ficus indica, Opuntia fragilis ariampoa, Opuntia fragilis ariampoa multia replata, Opuntia fragilis opiocaysa, Opuntia fragilis v. Parviconopeana, Opuntia microdasys, Opuntia phaecantha, Opuntia polyacantha hyptricina, Opuntia polyacantha v. rufispina, Sanseveria parva, Sanseveria pearsonii, Sanseveria trifasciata, Schlumbergera ssp, Amorphophallus konjac Beaucarnea recurvata, Clivia miniata, Cymbidium ssp, Dendrobium ssp, Dendrocalamus strictus, Dionaea muscipula,Elettaria cardamomum,Ficus elastica, Hoya ssp, Jacaranda mimosifolia, Kigelia africana, Monstera deliciosa, Neomarica northiana, Nepenthes alata, Paphiopedilum callosum 'Jack', Papiophedelium ssp, Phalaenopsis hybrida 'Anthura', Phalaenopsis hybrida 'Ever Spring King', Phalaenopsis hybrida 'Golden Bell Delight', Phalaenopsis mariae x schilleriana, Phalaenopsis stuartiana, Philodendron scandens, Synadenium compactum, Xanthorrhoea australis, Zamiokulkas zamifolia, Ardisia crenata, Brugmansia sanguinea 'Feuerwerk', Camelia japonica 'Santorelli', Citrofortunella microcarpa, Citrus aurantifolia, Citrus limone, Citrus limonia, Citrus myrtifolia, Citrus paradisii, Citrus reticulata, Citrus sinensis, Coffea arabica, Corymbia citriodora, Diospyrus kaki, Eucalyptus globus, Eucalyptus leucoxylon, Ficus carica, Fortunella japonica, Olea europaea, Passiflora alata, Passiflora caerulea, Passiflora edulis, Passiflora quadrangularis, Passiflora suberiosa, Persea americana, Physalis peruviana, Psidium guajava, Trachycarpus fortunei, Lycopersicon esculentum 'Tiny Tim', Epipremnum pictum
Och då har jag säkert missat en massa ändå!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 09:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Bland inomhusväxter krävs det nog tyvärr att man gallrar lite ibland. Ibland så är det små fina växter, eller andra växter som växt sig som bara försvinner in i mängden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 09:18
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 00:41)  Jag listar bara alla vetenskapliga namnen som jag just nu har inskrivna i datorn, sen har jag några ytterligare listor, men de tar vi inte nu... Agave americana, Agave bovicornuta, Agave desertii, Agave geminifolia, Agave lechuguilla, Agave meeckelveyana, Agave palmeri, Agave parrasana, Agave parryi, Agave picta, Agave uthensis, Aloe angustifolia, Aloe arborescens, Aloe aristata, Aloe artholopha, Aloe barbadensis, Aloe barberae, Aloe bellatula, Aloe black gem, Aloe brevifolia, Aloe broomii, Aloe broomii v. Tarkensis, Aloe cosmo, Aloe descoingsii, Aloe ferox, Aloe garipensis, Aloe greatheadii, Aloe greatheadii davoyiana, Aloe jacksonii, Aloe juvenna, Aloe maculata, Aloe madecassa, Aloe marlothii, Aloe melanacatha, Aloe parvula, Aloe peglerae, Aloe prinsloii, Aloe rauhii, Aloe reitzii, Aloe sinkatana, Aloe striata, Aloe tomentosa, Aloe turkanensis, Aloe variegata, Aloe wickensii, Aloe wombee, + et femtiotal ALoe som just blivit DNA-bestämda, Crassula ovata 'Gollum', Crassula ovata, Euphorbia trigona, Gasteria baylissiana, Gasteria brachyphylla, Hatiora gaertneri, Haworthia cymbaefolia, Hawortia attenuata, Opuntia basilaris aurea, Opuntia ficus indica, Opuntia fragilis ariampoa, Opuntia fragilis ariampoa multia replata, Opuntia fragilis opiocaysa, Opuntia fragilis v. Parviconopeana, Opuntia microdasys, Opuntia phaecantha, Opuntia polyacantha hyptricina, Opuntia polyacantha v. rufispina, Sanseveria parva, Sanseveria pearsonii, Sanseveria trifasciata, Schlumbergera ssp, Amorphophallus konjac Beaucarnea recurvata, Clivia miniata, Cymbidium ssp, Dendrobium ssp, Dendrocalamus strictus, Dionaea muscipula,Elettaria cardamomum,Ficus elastica, Hoya ssp, Jacaranda mimosifolia, Kigelia africana, Monstera deliciosa, Neomarica northiana, Nepenthes alata, Paphiopedilum callosum 'Jack', Papiophedelium ssp, Phalaenopsis hybrida 'Anthura', Phalaenopsis hybrida 'Ever Spring King', Phalaenopsis hybrida 'Golden Bell Delight', Phalaenopsis mariae x schilleriana, Phalaenopsis stuartiana, Philodendron scandens, Synadenium compactum, Xanthorrhoea australis, Zamiokulkas zamifolia, Ardisia crenata, Brugmansia sanguinea 'Feuerwerk', Camelia japonica 'Santorelli', Citrofortunella microcarpa, Citrus aurantifolia, Citrus limone, Citrus limonia, Citrus myrtifolia, Citrus paradisii, Citrus reticulata, Citrus sinensis, Coffea arabica, Corymbia citriodora, Diospyrus kaki, Eucalyptus globus, Eucalyptus leucoxylon, Ficus carica, Fortunella japonica, Olea europaea, Passiflora alata, Passiflora caerulea, Passiflora edulis, Passiflora quadrangularis, Passiflora suberiosa, Persea americana, Physalis peruviana, Psidium guajava, Trachycarpus fortunei, Lycopersicon esculentum 'Tiny Tim', Epipremnum pictum
Och då har jag säkert missat en massa ändå!  Gud i skorna...
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 10:41
|
Medlem

|
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 00:41)  Jag listar bara alla vetenskapliga namnen som jag just nu har inskrivna i datorn, sen har jag några ytterligare listor, men de tar vi inte nu... Agave americana, Agave bovicornuta, Agave desertii, Agave geminifolia, Agave lechuguilla, Agave meeckelveyana, Agave palmeri, Agave parrasana, Agave parryi, Agave picta, Agave uthensis, Aloe angustifolia, Aloe arborescens, Aloe aristata, Aloe artholopha, Aloe barbadensis, Aloe barberae, Aloe bellatula, Aloe black gem, Aloe brevifolia, Aloe broomii, Aloe broomii v. Tarkensis, Aloe cosmo, Aloe descoingsii, Aloe ferox, Aloe garipensis, Aloe greatheadii, Aloe greatheadii davoyiana, Aloe jacksonii, Aloe juvenna, Aloe maculata, Aloe madecassa, Aloe marlothii, Aloe melanacatha, Aloe parvula, Aloe peglerae, Aloe prinsloii, Aloe rauhii, Aloe reitzii, Aloe sinkatana, Aloe striata, Aloe tomentosa, Aloe turkanensis, Aloe variegata, Aloe wickensii, Aloe wombee, + et femtiotal ALoe som just blivit DNA-bestämda, Crassula ovata 'Gollum', Crassula ovata, Euphorbia trigona, Gasteria baylissiana, Gasteria brachyphylla, Hatiora gaertneri, Haworthia cymbaefolia, Hawortia attenuata, Opuntia basilaris aurea, Opuntia ficus indica, Opuntia fragilis ariampoa, Opuntia fragilis ariampoa multia replata, Opuntia fragilis opiocaysa, Opuntia fragilis v. Parviconopeana, Opuntia microdasys, Opuntia phaecantha, Opuntia polyacantha hyptricina, Opuntia polyacantha v. rufispina, Sanseveria parva, Sanseveria pearsonii, Sanseveria trifasciata, Schlumbergera ssp, Amorphophallus konjac Beaucarnea recurvata, Clivia miniata, Cymbidium ssp, Dendrobium ssp, Dendrocalamus strictus, Dionaea muscipula,Elettaria cardamomum,Ficus elastica, Hoya ssp, Jacaranda mimosifolia, Kigelia africana, Monstera deliciosa, Neomarica northiana, Nepenthes alata, Paphiopedilum callosum 'Jack', Papiophedelium ssp, Phalaenopsis hybrida 'Anthura', Phalaenopsis hybrida 'Ever Spring King', Phalaenopsis hybrida 'Golden Bell Delight', Phalaenopsis mariae x schilleriana, Phalaenopsis stuartiana, Philodendron scandens, Synadenium compactum, Xanthorrhoea australis, Zamiokulkas zamifolia, Ardisia crenata, Brugmansia sanguinea 'Feuerwerk', Camelia japonica 'Santorelli', Citrofortunella microcarpa, Citrus aurantifolia, Citrus limone, Citrus limonia, Citrus myrtifolia, Citrus paradisii, Citrus reticulata, Citrus sinensis, Coffea arabica, Corymbia citriodora, Diospyrus kaki, Eucalyptus globus, Eucalyptus leucoxylon, Ficus carica, Fortunella japonica, Olea europaea, Passiflora alata, Passiflora caerulea, Passiflora edulis, Passiflora quadrangularis, Passiflora suberiosa, Persea americana, Physalis peruviana, Psidium guajava, Trachycarpus fortunei, Lycopersicon esculentum 'Tiny Tim', Epipremnum pictum
Och då har jag säkert missat en massa ändå! Hur lång tid tar det, att vattna dom då?????
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 14:13
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 26-10-2009, 10:41)  Hur lång tid tar det, att vattna dom då?????  Det mesta står på underbevattningsbrickor, så det går ganska fort. Det är bara citrusarna som står i egna självbevattnande urnor och de kan ta något längre tid, eftersom jag inte vattnar dem utan att fuktmätaren säger att det är dags, och där kan det variera mycket från planta till planta hur ofta de vill ha vatten..
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
26-10-2009, 14:27
|
Gäster

|
Och då har jag säkert missat en massa ändå! Härmapa, ja skriver jag upp exakt ALLT även lilla minsta namn sort och exakt alla fuchsior och passiflora så blir det att jag får lägga till en 50-150plantor men det ska jag inte göra för din skull för då måste du väl lägga till växter du inte har för att vara bättre  . tycker häftigt att din Aloe barbadensis har återstått ur de döda när den blev uppäten av rådjur i somras.
Redigerat av flaxss: 26-10-2009, 14:28
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 14:37
|
Medlem

|
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 14:13)  Det mesta står på underbevattningsbrickor, så det går ganska fort. Det är bara citrusarna som står i egna självbevattnande urnor och de kan ta något längre tid, eftersom jag inte vattnar dem utan att fuktmätaren säger att det är dags, och där kan det variera mycket från planta till planta hur ofta de vill ha vatten..  trodde du gjorde som jag, springer runt med en full tolvliterskanna i ena handen och en tvålitare i andra, som fylls på och vattnar en och en. Såg framför mej, hur du gick tillbaka till första, när sista var klar och började om igen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
26-10-2009, 14:43
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 00:41)  + et femtiotal ALoe som just blivit DNA-bestämda vad märkvärdiga vi är  CITAT (pejori @ 26-10-2009, 00:17)  i går hade jag en snigel under matbordet  undra vad ev gäster hade sagt då när man bjuder på middag och allt och det kryper fram en snigel.
Redigerat av flaxss: 26-10-2009, 14:43
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 14:47
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 26-10-2009, 14:43)  vad märkvärdiga vi är i går hade jag en snigel under matbordet  undra vad ev gäster hade sagt då när man bjuder på middag och allt och det kryper fram en snigel.  troligen "Dinner is served, ser jag"
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2009, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
CITAT (flaxss @ 26-10-2009, 14:43)  vad märkvärdiga vi är  i går hade jag en snigel under matbordet  undra vad ev gäster hade sagt då när man bjuder på middag och allt och det kryper fram en snigel.  Mm, så 10 grader i rumstemperatur (läste jag i någon annan tråd). Det är nog jättemysigt hos dig flaxs
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
26-10-2009, 16:36
|
Gäster

|
CITAT (officinalis @ 26-10-2009, 16:03)  Mm, så 10 grader i rumstemperatur (läste jag i någon annan tråd). Det är nog jättemysigt hos dig flaxs  jag har i köket bland växterna runt +15c +20c under dagen, under natten beroende hur vintern är så kan det går ner till +10c i fönstret och då stängt dörrar intill sovrum och vardagsrummet så jag lider inte så värst. men älskar man växter så gör man och offrar lite av sin värme dom ger ju ändå en massa värme tillbaka  .
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2009, 09:44
|
Medlem
Antal inlägg: 204
Medlem nr: 20 471

|
jag förstår inte hur ni får plats med allt.  men å andra sidan sätter jag mitt boutrymme före växternas. dessutom blir jag kinkig när golvet är kallt/temperaturen går under 19 grader. inomhus finns: i köket rosmarin och oregano, pelargon 'rosebud appleblossom', vildpelargon 'p. elongatum', och tre palmer. i vardagsrummet en stor och en mindre julstjärna, stor howea forsteriana, två lådor med chili 'prairie fire', stor fredskalla, liten ros och en låda med frösådd grön och gul kiwi, mango och avokado.
--------------------
Balkong zon 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-10-2009, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 701
Medlem nr: 16 616

|
Å Maria, min växtlista är också jättelång! Sansevieria, Sansevieria, Sansevieria, Sansevieria å så ännu mer Sansevieria. Å nån ynka agave, hawortia, aloe, purpustjärna, pelargon??  crassulan å så ännu mer Sansevierior. Å nu när jag har odjurbekämpat hela halva hösten så har krukorna spritt ut sig, på matbordet, i dotterns rum när hon bor hos pappan, på gästtoan, i badrummet, på sovrumsgolvet. Det enträgna odlandet har gett ett intresse för snygga tevagnar i teak - så praktiskt med rullbord till krukorna. Men även en och annan golvlampa för extraljus. Det enda normala hemma är väl rumstemperaturen. Tur det.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-10-2009, 22:38
|
Medlem

|
CITAT (evaisa @ 28-10-2009, 22:36)  Det enda normala hemma är väl rumstemperaturen. Tur det.   Är du säker på det? Att den är normal menar jag
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
28-10-2009, 22:43
|
Gäster

|
ja det var ju tur att jag också skrev
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 01:32
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 42 186

|
Oj, det märks verkligen att mitt krukväxtsintresse väcktes nyligen, jag har inte så många ännu till skillnad från många andra här  . Men jag har en förkärlek för lite udda växter. Dessa jag har skrapat ihop till hittills: - Nattens Drottning (frösådd) - Porslinsblomma - Medusas Huvud - Asblomma ('orbea variegata') - Ökenros 'Giant Black' - Aloevera (den sorten som läker brännsår) - Clivia - Okänd kaktus, måste vara närmare 12 år nu - Någon slags epiphyllum, vita blommor - Benjaminfikus - Novemberkaktus - Monstera
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 02:22
|

Medlem
Antal inlägg: 233
Medlem nr: 34 266

|
Två vanliga brudorkidéer, tre miniatyr Dendrobium nobile Fönsterviva Plättar i luften (eller stor slideranka, men jag tycker det andra namnet är roligare) Två ampelliljor i olika färg Tre gullrankor i olika färger Två paraplyaralior Saint paulia Fredskalla, miniatyr High Chapparall Två paradisträd och en kruka med sticklingar Två hjärtan på tråd Azalea Hoya carnosa Monstera Garderobsblomma, + skott Två hjärtrotgömma Dracena fragrans Någon sorts bladkaktus med trekantiga blad och cerise blomma Myrten Två dvärgcissus Gummiträd Levande stenar Trollhalsband Haworthia Någon sorts lätt taklöksliknande sak jag tänkt fråga här om... Julkaktus Hartassbräken Fågelbobräken Två spjutbräken Älghornsbräken Karlbergare Venusflugfälla Mönjelilja
Det var nog allt vi har här. Edit: Oj, listan såg mycket längre ut när jag postat...
Redigerat av Woodii: 07-05-2011, 02:28
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 08:13
|
Medlem
Antal inlägg: 806
Medlem nr: 23 954

|
Jag har för tillfället ett 50-tal Hoyor och lite annat smått och gott i fönstrena....
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|