CITAT (Margaretha @ 19-07-2006, 19:26)
CITAT (starlady @ 16-07-2006, 11:38)
Jag, som är uppvuxen med en hundrädd mamma och en syster som blivit biten i ansiktet av en schäfer när hon var 6 år gammal har i vuxen ålder valt att skaffa hund och helt enkelt vänja min familj vid den. Kan även tillägga att det gick fantastiskt smärtfritt och enkelt, så jag anser absolut att den som är rädd för hund borde söka hjälp för det, inte för att underlätta för MIG eller andra hundägare, utan för sig själv. Det finns ju faktiskt ett otroligt stort antal hundar i vårt land idag och många, många av dem bor och rör sig (om nu inte nödvändigtvis fritt) även i storstad (där den hundrädde ofta bosätter sig).
Jag förbehåller mig faktiskt rätten att vara hundrädd eller kanske att inte tycka om hundar. Jag vill inte bli biten av en pitbull men heller inte slickad i ansiktet av en vänlig, glad hund. Det är inte trevligt helt enkelt! Och jag tycker att det måste vara mitt val om jag vill ha närkontakt med hundar eller inte.
Stad eller land. Det finns betydligt fler hundar i staden där jag bor än jag någonsin sett på landet, så inte tror jag att hundrädda i gemen bosätter sig i staden!
Betydelsen av en hund i en människas liv har jag sett på nära håll, och jag har den största respekt för detta. Men som med det mesta i övrigt: Det är de som missköter sig som förstör för de skötsamma. Därför behöver vi kopplingstvång precis som vi behöver vapenlicenser, skolplikt och alkolås i bussar! Även om liknelsen kan tyckas halta något!!!
Är benägen att hålla med dig i det mesta. Du skall inte behöva utsättas för hoppande slickande hundar.
Själv kopplar jag hunden om jag är i närheten av någon jag vet är rädd. Inte för att vår hund skulle på något sätt uppföra sig illa utan för att den hundrädde ska må bättre.
Fast inte vill jag sluta ha min hund okopplad alltid genom tvång. Man måste ju få tillfälle att träna den. Samtidigt som jag tycker att det tillhör de hundaktiga rättigheterna att någon gång per dag få sträcka ut och springa utan att en halt och lytt matte hänger i andra ändan av snöret.
Och inte tycker jag att man kan jämföra vapenlicenser med skolplikt och alkolås i bussar.
Vapenlicenser innebär att du är registrerad och fått bevisa kunskap och handel och vandel innan du får en licens. Trots att många mnniskor upplever obehag när de ser ett vapen så är vapenägaren inte tvungen att hålla vapnet i vapenskåp 24 timmar om dygnet. Han får ta ut och använda vapnet när han har det under uppsikt. Sköter man sig inte så mister man vapenlicensen.
OCH skolplikt.Förstår överhuvudtaget inte jämförelsen.
OCh alkolås på buss. VÄlkommet. Men det hindrar bara de bussförare som för rattfulla att köra buss. Det gör ingen skillnad för alla andra.
Så varför ska koppeltvång gälla alla. Det borde vara som idag att hundägares som inte sköter sig ÄR ålagda att ha hunden kopplad. Bara det att det inte följs upp. Och att en lag inte följs upp botas inte med att man skriver strängare lagar. Det är en helt annan diskussion.
Så i stället för koppeltvång så borde obligatoriskt hundkörkort införas. Och man mister körkortet dvs rättigheten att ha hund om man inte sköter sig.
Det skulle omedlebart ge rätten för polisen att omhänderta en hund dels ifall inte ägaren sköter sitt hundägande och dels på störten ifall de inte hade hundkörkort.
Jag såg någon tidigt i tråden som skrev att hundägare skulle motionera sina hundar ordentligt i koppel. OCh att det inte var motion att kasta pinnar osv.
Det finns nog många sorters motion. Men för riktigt aktiva och pigga hundar är motionen för hjärnan lika avgörande som motionen för kroppen. Fortsätter man att hårdmotionera en sådan hund så får den bara mera kondition och kräver mera motion. Om man i stället motionerar hjärnan med lekar som kurragömma, gömma saker, kasta pinnar, riktig apportering och en massa andra saker, så krävs ju att man kan ha hunden lös.
En god grund för att lära hunden inkallning är att man går ut i skogen och promenerar med hunden lös när den är valp. Så gömmer man sig och valpen blir förskräckt över att vara ensam. Den spårar då ägaren och lär sig att hålla denne upnder uppsikt och vill inte lämna denne. Det önskvärda förhållandet är att hunden skall hålla reda på föraren och inte tvärt om. HUnden lär isg att det viktigastes som finns är att hålla reda på hussa eller matte. Då lär man dom inkallning som en dans sedan och har aldrig några problem att kalla in hunden hur knivig situationen än är.
Den alltid koppelrastade hunden lär sig aldrig detta. OCH om den av misstag kommer lös och misstag händer, så kan föraren inte kalla in den.
SÅ de flesta problemhundar jag ser är hundar som alltid är koppelrastade. Deras ägare har oftast allt för dålig kontakt med dom. OCh nu menar jag inte hundägare som dresserat sina hundar ( för detta måste man då och då i utbildningen kunna ha dom lösa) coh väljer att rasta sina hundar i koppel.
Jag menar de hundägare som tyvärr är allt för många. De har alltid sina hundar kopplade utomhus därför att de vet att de inte kan kalla in dom. Deras hundar besitter mycket lite fostran och saknar oftast helt dressyr. Det är när de hundarna kommer lös som det uppstår otrevligheter.
Vad jag tycker är allra mest synd är att hundarna bor på hundhotell med sovplats, mat och kiss och bajsrunda. Kontakten med ägarna i övrigt är ganska minimal. Det innebär att hunden inte har någon flock att tillhöra utan bor ensam på hotell där den har viss kontakt med personal(läs ägaren).
Att genom koppeltvång, tokiga lagar om transport och förvaring av hund i bil och en massa annat begränsa de hundägare som aktiverar sina hundar låter dom ha en flock, ger dom en arbetsuppgift och ett lyckligt hundliv för att andra ömissköter sig tycker jag är så befängt att det saknar motstycke.
Dom hundarna stör ALDRIG andra människor. De har fått lära sig att inte föra det.
För övrigt så skulle man kunna göra jämförelsen med att sålla bort eller utbilda olämpliga hundägare på föräldraskap. Det finns faktiskt föräldrar som aldrig borde tillåtits att bli föräldrar. Hur gör vi med dom då. Ska vi införa obligatorisk föräldakörkort eller ska vi ta barnen från de som är olämliga föräldrar eller ska vi förbjuda alla att bli föräldrar för att några missköter sig.
Jag hoppas ni förstår ironin i det sista.