Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ”Inför koppeltvång - i hela Malmö”, Svenska Kennelklubben....
          Kathy
          Inlägg 04-07-2006, 13:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Svenska Kennelklubben rasar mot nya förslaget.

Artikel i Aftonbladet.

Citera
          7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (60 - 79)
          AnitaO
          Inlägg 08-07-2006, 03:29
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Christin* @ 07-07-2006, 21:39)
          Till AnitaGg
          "Jag hävdar fortfarande envist att det måste finnas någon annan av dom drygt 300 raserna som skulle kunna passa.

Helst vill jag inte att vi vecklar in oss i nån rasdebatt egentligen."

Min bästa vännina övergav schäfer och de klassiska bruksraserna för amstaff. Hon gick tillväga ungefär som Linda, letade länge och väl. Hittade serils uppfödare. Tränar och tävlar nu lika seriöst.

Vilken ras anser du att hon skulle valt istället?
          Jag vet att du inte vill diskutera det, men jag måste fråga. Poängen med olika raser är ju just att de är olika. Gillar man en så är det den, inte en som är snarlik, man gillar.

Som sagt ... jag kan självklart inte välja ras till din väninna.
          Men om vi vänder på frågan då.
          Om det inte fanns amstaff .... skulle hon inte ha nån hund alls då, eller skulle det faktiskt finnas nån annan ras som hon skulle kunna trivas med?

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          AnitaO
          Inlägg 08-07-2006, 03:41
          Länk hit: #62

Medlem

CITAT (birgitek @ 07-07-2006, 21:58)
          Anita, man kan i princip fostra vilken hund som helst till ett mordvapen om man vill.
          Birgit Ek

Ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt.
          En hund med mycket medfödd skärpa är ju lättare att få dithän.

Sen tror jag inte det vore så intressant för den gruppen hundägare som det gäller, att försöka fostra en cocker spaniel till kamphund.

--------------------
          user posted image

Citera
          Leia
          Inlägg 08-07-2006, 08:26
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (AnitaGg @ 08-07-2006, 04:41)
          Sen tror jag inte det vore så intressant för den gruppen hundägare som det gäller, att försöka fostra en cocker spaniel till kamphund.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

(Anita! Vad gör du uppe så sent/tidigt? Gå och lägg dig! laugh.gif wub.gif )

Citera
          AnitaO
          Inlägg 08-07-2006, 18:05
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (Leia @ 08-07-2006, 09:26)
          CITAT (AnitaGg @ 08-07-2006, 04:41)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

(Anita! Vad gör du uppe så sent/tidigt? Gå och lägg dig! laugh.gif wub.gif )

Jag kan inte sova i värmen!!
          Vaknade klockan 4 och kunde inte somna om.
          Då tar man en kopp kaffe och surfar runt på odla laugh.gif rolleyes.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Christin*
          Inlägg 09-07-2006, 00:29
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 7 761

Till Anita Gg
          "Som sagt ... jag kan självklart inte välja ras till din väninna.
          Om det inte fanns amstaff .... skulle hon inte ha nån hund alls då, eller skulle det faktiskt finnas nån annan ras som hon skulle kunna trivas med? "

Fast jag är inte ute efter att du skall välja ras åt henne. Jag vill bara att du skall föreslå någon som är likande och inte är av den ras du önskar förbjuda.

(Självklart skulle hon haft hund om inte amstaff fanns.
          Men jag ser hellre en ansvarsfull, seriös amstaff ägare än en barnfamilj som köper JR för att den är söt som valp och tröttnar på den inom 1år. Bara som exempel. Där kan man tala oseriösa ägare där det verkligen går ut över hundarna. )

Citera
          AnitaO
          Inlägg 09-07-2006, 09:42
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (Christin* @ 09-07-2006, 01:29)
          Till Anita Gg
          "Som sagt ... jag kan självklart inte välja ras till din väninna.
          Om det inte fanns amstaff .... skulle hon inte ha nån hund alls då, eller skulle det faktiskt finnas nån annan ras som hon skulle kunna trivas med? "

Fast jag är inte ute efter att du skall välja ras åt henne. Jag vill bara att du skall föreslå någon som är likande och inte är av den ras du önskar förbjuda.

(Självklart skulle hon haft hund om inte amstaff fanns.
          Men jag ser hellre en ansvarsfull, seriös amstaff ägare än en barnfamilj som köper JR för att den är söt som valp och tröttnar på den inom 1år. Bara som exempel. Där kan man tala oseriösa ägare där det verkligen går ut över hundarna. )

Det är just den här sortens diskussioner jag försöker undvika som jag skrev tidigare.
          Jag vet hur dom slutar.
          Att jag skulle få ilskna kommentarer när jag skrev att jag var för ett rasförbud visste jag, men jag tycker det och jag står för det också.
          Jag har inget behov av att alla ska hålla med.
          Du har en annan åsikt, och det respekterar jag.
          Därför vill jag gärna att du respekterar min.

Jag har inte en aning om vad din väninna är för sorts person och vad hon gör med sin hund.
          Men om hon är intresserad av bruksgrenarna, så kanske en brukshund kunde passa??

Du kan väl för tusan inte påstå att det inte finns en enda hundras förutom amstaff som hon skulle kunna ha?
          Det får du mig inte att tro. Sorry!

--------------------
          user posted image

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-07-2006, 12:03
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Att Amstaffen blivit en modehund är ju lätt att avläsa av i registreringssiffrorna - rasat upp till dubbla antalet dom sista 3 åren. Det är inte bra för någon hundras - man använder ofta då hundar som av en eller annan anledning inte borde gå i avel bara för att få sälja valpar. Lägg sen till alla dom oreggade och allsköns blandningar som man hittar på t.ex. Blocket så är det väl inte svårt att förstå att ryktet blir än mer skamfilat och tempramentet inte direkt förbättras när man "parar ihop" allt för att tjäna pengar. Apbt och -blandningar har ju inte direkt haft något gott rykte tidigare heller. Blockets alla vandringspokaler är ju inte någon genomtänkt avel för att förbättra några rasegenskaper. Dom är gjorda för att någon vill tjäna pengar på sin hund. Uppfödaransvar finns inte i deras vokabulär.
          Jag förmodar att man kan hitta bra uppfödare av Staffar med en genomtänkt avel, men idag verkar dom vara undantagen. Och det är kanske inte direkt för att tagga ner temperamenten "Blocketuppfödarna" (som verkar vara i majoritet....) parar med tre- och fyravägskorsningar av diverse andra raser som inte "hör ihop". Det är ju naturligtvis inte dom väluppfödda med uppfödare som verkligen väljer sina valpköpare du hittar på gatorna i Malmö.
          Om lösningen är koppeltvång eller rasförbud vete fåglarna, men modestämpeln måste försvinna så dom som verkligen värnar om rasen får sköta aveln. Det är den oreglerade blandrasavels som gör att läget är som det är och alla hundarna av "staffetypen" dras över en kam.
          Personligen är jag nog benägen att hålla med AnitaGg - med alla dom raser som finns skulle jag ju tänka både 2, 3 och 4 gånger innan jag köpte en Staffe.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          AnitaO
          Inlägg 10-07-2006, 07:56
          Länk hit: #68

Medlem

Inne-faktorn tror jag också är ett stort problem.

Surfade lite på Blocket på morgonen.
          Där hittar man alltså blandrasvalpar rottis/amstaff som säljs för 6500:-
          En annan annonserar ut blandning amstaff/ambulldog för 6000:-.
          En tredje har klämt i med 7000:- för valpar av staffblandning.
          Orkade bara läsa 3 sidor annonser av 52 tillgängliga, så visst finns det pengar att tjäna på den här trenden.

--------------------
          user posted image

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-07-2006, 10:08
          Länk hit: #69

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Borde nästan vara "karenstid" på att få skaffa hund. Typ 2 år. Så att ingen skaffar hund som accessoir. Jag har ibland gått i stadens fïnare kvarter, på genomvandring alltså, och där snubblar man nästan över alla chihuahuor osv som donnorna drar omkring.

Jaja, jag inser att "karenstid" inte är genomförbart, eller ens önskvärt egentligen. Men ibland är det så uppenbart att människor skaffar hund när de egentligen lika gärna kunde lagt pengarna på en ny handväska och ett par dyra stövlar.

Tillägg : måste bara återigen visa mitt hat mot hundsmugglare och slöddret som köper insmugglade hundar. Jag förstår att man ibland "av misstag" kan köpa en hund "i god tro", men någon måtta får det väl vara.

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Inlägg 10-07-2006, 11:42
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Inför "ägarlicens" eller något, så att det blir lika besvärligt att skaffa hund som att skaffa körkort.

Naturligtvis skulle licensen anpassas, precis som körkortslicensen, till olika hundar, så att utbildningen kan skräddarsys mot den hundras som personen avser köpa. För kraven på en hundägare till en rottweiler är något högre än kraven på en ägare till en tax. Båda har ansvar, men en rottis kräver mer av sin ägare helt enkelt. Därför bör utbildningen och licensen kopplas till hundtypen.

Vill man ha både tax och rottis får man helt enkelt se till att utbildningen täcker både stor och liten hund, eller hur indelningen nu ska se ut. Ju fler raser, desto dyrare och längre utbildning.

Straffet för att inneha hund utan licens borde vara ungefär likställt med att inneha vapen utan licens. Och naturligtvis beslagstas alla hundar som innehas av licenslösa.

Fast det kräver polisresurser, lagstiftning och en hel massa utbildningsplatser, så då lär det ju aldrig gå att genomföra.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 10-07-2006, 21:48
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Hur snäll hunden än är så är det inte alla som uppskattar att bli påhoppade när de är ute på promenad. Min mamma brukar bli attackerad av en stor schäfer när hon går till jobbet (ägaren kommer strax efter med kopplet i handen). Mamma är en liten och späd dam som är både hundrädd och hundallergisk och hon uppskattar inte att det kommer en stor hund rusande rakt emot henne, hoppar upp på henne och sätter stora leriga tassmärken i brösthöjd på hennes moccakappa.

Tycker det borde vara en självklarhet att man har hunden kopplad i tättbebyggt område.

Citera
          LadyG
          Inlägg 10-07-2006, 23:00
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Inte nog med att det är en självklarhet (som många missar), det är lag på att hundrna ska hållas kopplade.

Egentligen borde man anmäla sådana hundar med ägar för ofredande, så de lär sig.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 11-07-2006, 00:36
          Länk hit: #73

Medlem

Det är väldigt många som missar det tycker jag. Alla hundägare hävdar ju att deras hund är SÅ snäll och väluppfostrad och bara vill leka. Det hjälper tyvärr inte de med hundskräck.

Citera
          Ciczi
          Inlägg 11-07-2006, 08:14
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-07-2006, 01:36)
          Det är väldigt många som missar det tycker jag. Alla hundägare hävdar ju att deras hund är SÅ snäll och väluppfostrad och bara vill leka. Det hjälper tyvärr inte de med hundskräck.

Råkade faktiskt ut för det en gång och ägaren hävdade bestämt att ja men min hund är så snäll så snäll...

Vill bara säga till alla de hundägare att det står inte skrivet i pannan på era hundar att de är snälla. Det kan inte oskyldiga människor som passerar förbi veta.

mvh Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-07-2006, 09:28
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Fortfarande så är det ingen lag på att hundarna skall hållas kopplade.

Det står att de skall hållas kopplade eller under sådan uppsyn som om de vore kopplade.

Fortfarande så förstår jag inte begreppet kollektiv bestraffning.

De hundägare ni beskriver följer inte lagen. Men lagen säger fortfarande inte att begreppet koppeltvång är lika med snöre. Koppel innebär kontroll av hunden.

Att sedan lokala ordningsstadgar kan gå längre är en annan sak.

Jag har större problem med icke hundägande människor som lägger sig i vår dressyr. Eller för den delen hundägaridioter också , för de finns.

Tex så har vi lärt hunden att ALDRIG gå av tomten. Varför i hela friden är det då så himla svårt att få folk både med och utan hund att sluta försöka locka henne av tomten. Man kan säga till dom dJ*****a hur många gånger som helst och de står till och med med godis utanför tomten och försöker locka ut den, för den är ju så söt.

Och springer hunden efter lock och pock ut på gatan så måste vi korrigera hunden annars förlorar vi all den tid vi lagt ner på att inte ha den på gatan.
          OcH det blir i regel ett lyft i nackskinnet tillsammans med arga tonfall och fyn.

Hunden blir ledsen och tokdjävlarna som står utanför på gatan tycker att vi är sadister. När man då förklarar att vi absolut inte vill få vår kära hund överkörd, att vi inte vill att småbarn skall bli rädda, och att hundrädda människor inte skall behöva lida för det och att hunden blev bestraffad är DITT fel. Då ramlar slanten ner.

Skall man begära koppeltvång = snöre så tycker jag att det skall bli lag på att man ALDRIG får ta kontakt med någon annans hund eller klappa den utan ägaren tillåtelse.

Det är faktiskt något av det första man får lära sig på en valpkurs. Lär hunden att alrdig ta kontakt med andra människor när ni 'är ute på promenad. Då slipper ni en massa problem.

Jag lovar det är ganska lätt. Att lära hunden att inte ta kontakt med andra människor. Svårare är att lära andra människor att inte ta kontakt med hunden.

Så handen på hjärtat ni som klagar. Låter ni verkligen bli att klappa andras hundar utan ägaren tillåtelse?

I annat fall så är det ni som bidrager till att hunden hoppar upp på främmande och hälsar.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 11-07-2006, 09:37
          Länk hit: #76

Medlem

Tillbaka till ruta 1 känns det som ....

Problemet som denna tråd handlar om kan inte lösas med koppeltvång.
          Dom hundägare som använder sin hund som ett vapen skiter högaktningsfullt i den lagen.
          På samma sätt som dom skiter i den lagstiftning som faktiskt redan finns.
          Skrev om detta i ett tidigare inlägg.

Så man måste välja om man vill lösa problemet, eller om man vill ha en hetsjakt på hundägare i allmänhet.

--------------------
          user posted image

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-07-2006, 10:56
          Länk hit: #77

Medlem

Amen

Du är lika saklig och klok som vanligt wub.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 11-07-2006, 12:16
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Bettson @ 11-07-2006, 11:28)
          Så handen på hjärtat ni som klagar. Låter ni verkligen bli att klappa andras hundar utan ägaren tillåtelse?

Jag skulle aldrig våga klappa eller locka på en okänd hund. Har läst alldeles för mycket skräckhistorier om folk som blivit ihjältuggade.

Att folk går och försöker locka bort hundar från deras tomt är inget jag nånsin sett eller hört talas om, det kan väl inte vara så vanligt?

Citera
          Rossi
          Inlägg 11-07-2006, 12:19
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-07-2006, 13:16)
          CITAT (Bettson @ 11-07-2006, 11:28)

Jag skulle aldrig våga klappa eller locka på en okänd hund. Har läst alldeles för mycket skräckhistorier om folk som blivit ihjältuggade.

Att folk går och försöker locka bort hundar från deras tomt är inget jag nånsin sett eller hört talas om, det kan väl inte vara så vanligt?

Håller helt med Magdis!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-07-2006, 13:24
          Länk hit: #80

Medlem

JO då, det är vanligyt. Åtminstone om hunden är söt.

SJälva satte vi upp ett stängsel extra under valp-perioden tio meter in på tomten just för att kärringarna inte skulle locka valpen att börja klättra på stängslet för det gör att de alltid hoppar över senare.

Den enda effekt det fick blev att vilt främmande människor klev in i trädgården och gick fram till det inre stängslet för att klappa hunden. När man protesterade så fick man kommentaren att de "bara måste klappa den för den var ju så söt".

Nu är hon stor 13 månader och vi har henne i hälarna jämt. Hon får nu gå fritt även på de andra tio metrarna närmast gatan när vi är med.

Fortfarande så får hon inte lämna tomten utan ett kommando. Och fortfarande så försöker samma kärringar locka ut henne. Det har varit en hel del skarpa ord angånde detta. En del rättar dig efter vad vi säger, asnra kör sitt race ialla fall. OCh då måste vi korrigera hunden.

Fast nu behöver vi inte göra det längre för nu går hon inte ut oavsett vad de gör.

Fast en sak är konstig. Om hundar är olydiga och hoppar på folk, skitar ner och skräms, då är man arg på hunden i stället för hundägaren.

Men om hunden är lydig väldresserad och aldrig gör någon något förnär då är det heller inte bra.

Ni kanske tror att jag ljuger pga att ni inte vågar röra andras hundar själv.

Men Jag vet vad mina egna ögon ser.

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-12-2025, 11:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon