| |
|
  |
Tvestjärtar, Hjälp! Invasion! |
|
|
|
|
31-07-2008, 21:19
|
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 17 304

|
Jag har delat sovsäck med ett par stycken =/ flög rakt upp när första nöp mej och innan jag kom ur säcken var det fullt nypkalas därinne...
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2008, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 16 253

|
Man kan också strö ut kryddnejlikor runt växterna, det ska de inte tycka om sägs det...
~ Ywonne ~
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-08-2008, 08:39
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 18 205

|
Läste om ett preparat som skulle vara effektivt mot tvestjärtar, dödligheten var 100%. Medlet hette Gesarol. Var kan man köpa det?
|
|
|
|
|
|
|
|
12-08-2008, 09:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Finns det verkligen att köpa nu? Det innehöll / innehåller ju DDT!!
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-08-2008, 09:51
|
Medlem

|
Det var i och för sig en gammal trädgårdsbok jag läste det i. Så du menar att det inte finns att köpa överhuvudtaget? Kanske går det att få tag i utomlands??
/Sigge
|
|
|
|
|
|
|
|
12-08-2008, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Jag hoppas du skämtar Sixsten!!!! I England betraktas tvestjärtar som nyttodjur, eftersom de äter bla annat bladlöss. Man bygger till och med bon åt dem uppe i träd i trädgårdarna. Tvestjärtar ger sig framförallt på vissa blommor, dalior, klematis och även paradisbuske, som de älskar. Lägg ut wellpapp eller ihoprullade tidningar på de platser du vet att du har tvestjärtar. På dagen kryper de in där och vilar eftersom de är nattaktiva. plocka sedan bort wellpappen eller tidningarna på dagen och släng dem. Titta in på den här adressen: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3783
Redigerat av Red Top: 12-08-2008, 10:36
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
12-08-2008, 10:36
|
Medlem

|
Nej jag skämtar inte, vill bara ha bort krypen från min altan där de kryllar i 100-tal... Hade faktiskt inte tänkt spruta Gesarol (eller vad man nu gör) i träden. Efter vad jag läste verkade det vara ett pulver som man la ut runt huset (i mitt fall altanen)
|
|
|
|
|
|
|
|
13-08-2008, 00:28
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 18 238

|
nu har vi fått en invasion i vårat hem, och jag kan knappt sova för att jag är så äcklad av dom. jag har totalfobi för tvestjärtar, och har sökt överallt på internet om hur man blir av med dom, men har ej funnit något vettigt svar. är det någon som vet hur man blir av med dom som är inomhus?!?!?
har också hört att det bara kommer bli värre på hösten!!
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
14-08-2008, 12:12
|
Gäster

|
CITAT (Sixsten @ 12-08-2008, 11:36)  Nej jag skämtar inte, vill bara ha bort krypen från min altan där de kryllar i 100-tal... Hade faktiskt inte tänkt spruta Gesarol (eller vad man nu gör) i träden. Efter vad jag läste verkade det vara ett pulver som man la ut runt huset (i mitt fall altanen)  På vilket sätt är DDT bättre än tvestjärtar? Måste googla lite. Det var ju ett bra tag sedan vi fick bort det från Sverige jag var ganska ung då men minns att det knappast är något man vill sprida ut runt där man bor. Så här lite resultat från googlingen. En liten länk från Wikipedia , miljöportalen , naturskyddsföreningenÄndring: Jisses,  såg när jag googlade att det var någon som faktiskt provat DDT mot tvestjärtar. En till ändring. Fast det var 1945 såg jag nu.
Redigerat av Rihane: 14-08-2008, 12:34
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
14-08-2008, 13:16
|
Gäster

|
Bra skrivet Rihane.. Hav tålamod Sixsten...i vinter är problemet borta...men pudrar du marken med DDT så kvarstår problemet i oändlighet. Giftet är väl knappast predestinerat till att ta kål på tvestjärtar - det dödar urskillningslöst. Och jag skulle nog tacka nej till en kopp kaffe hos dig
|
|
|
|
|
|
|
|
14-08-2008, 13:31
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Har aldrig haft särskilt ont av tveskärtar. Det brukar krylla av dem några veckor i augusti och sen är de borta igen.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
14-08-2008, 13:55
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
det finns medele som heter myrorstopp, det funger bra mot myror och tvestjärtar. H: Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
14-08-2008, 14:07
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Mycket bra rutet Rihane!!!! Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att lägga ut tidningar eller wellpapp på kvällarna, för att sedan göra sig av med dem på dagen. fortsätter man bara ett tag, så är problemet i stort sett borta. Och till Dig Sixsten: Jag menade givetvis inte att Du skulle spruta i träden. Ville bara påpeka att Sverige är rätt ensamt om att betrakta de små krypen som skadedjur. Red Top
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
16-08-2008, 10:15
|
Medlem
Antal inlägg: 248
Medlem nr: 987

|
Jag har en liten rolig tecknad bok som heer "Sniglar, småkryp och andra inkräktare" som har massor av bra tips, utan gifter.
Angående tvestjärtar så står att de är svaga för sötsaker. Man ska smeta honung eller jordnötssmör på en knippe tunna blompinnar och sätta i kruka. Tvestjärtarna kan inte motstå kalaset, på kvällen tar man hand om pinnarna och slänger/bränner.
Det står också att de sover på dagen, blir mer aktiva mot kvällen och främst aktiva på natten. Dvs de är mörkervarelser. Så man kan skaka blommorna ordentligt mitt på dan så de trillar ur sina nattläger, och sen trampa ihjäl dem, för de är ganska nyvakna.
Tredje tipset är att göra en ölbar. Gräv ner ölburkar med en skvätt i botten. Alla tvestjärtar kommer att lockas till en efter-jobbet-öl... Dagen efter är det bara att slänga de drunknade odjuren.
Det där med wellpapp har jag provat, men av någon anledning har det blivit väldigt skral fångst - fastän det borde vara perfekt.
Kanel och kryddnejlika ska användas mot myror, enligt boken.
Och katter blir man bäst av med genom att hämta lejonspillning från zoo... (eller överrasknings-vattenspruta dem, utan att katterna ser dig)
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2009, 10:09
|

Medlem
Medlem nr: 17 893

|
CITAT (Järfälla @ 16-08-2008, 11:15)  Jag har en liten rolig tecknad bok som heer "Sniglar, småkryp och andra inkräktare" som har massor av bra tips, utan gifter.
Angående tvestjärtar så står att de är svaga för sötsaker. Man ska smeta honung eller jordnötssmör på en knippe tunna blompinnar och sätta i kruka. Tvestjärtarna kan inte motstå kalaset, på kvällen tar man hand om pinnarna och slänger/bränner.
Det står också att de sover på dagen, blir mer aktiva mot kvällen och främst aktiva på natten. Dvs de är mörkervarelser. Så man kan skaka blommorna ordentligt mitt på dan så de trillar ur sina nattläger, och sen trampa ihjäl dem, för de är ganska nyvakna.
Tredje tipset är att göra en ölbar. Gräv ner ölburkar med en skvätt i botten. Alla tvestjärtar kommer att lockas till en efter-jobbet-öl... Dagen efter är det bara att slänga de drunknade odjuren.
Det där med wellpapp har jag provat, men av någon anledning har det blivit väldigt skral fångst - fastän det borde vara perfekt.
Kanel och kryddnejlika ska användas mot myror, enligt boken.
Och katter blir man bäst av med genom att hämta lejonspillning från zoo... (eller överrasknings-vattenspruta dem, utan att katterna ser dig) Puttar upp tråden för nu har invasionen börjat och jag hoppas på fler ideer om hur man blir av med dem.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2009, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399

|
CITAT (Red Top @ 14-08-2008, 15:07)  Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att lägga ut tidningar eller wellpapp på kvällarna, för att sedan göra sig av med dem på dagen. fortsätter man bara ett tag, så är problemet i stort sett borta. Och till Dig Sixsten: Jag menade givetvis inte att Du skulle spruta i träden. Ville bara påpeka att Sverige är rätt ensamt om att betrakta de små krypen som skadedjur. Red Top Hittar man över 100 stycken inomhus varje kväll så hjälper inte all jävla wellpapp i världen. Jag tolererar tvestjärtar utomhus men när de kommer in i stor mängd är de faktiskt ett problem som många av er inte tycks förstå.
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2009, 21:25
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Jag bhar under några år testat att pudra mina utomhusväxter med MYRR.... Kanon mot tvestjärtar!!!!! häll lite i brevlådan också, så slipper ni dom där med.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
20-06-2009, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Snöflinga @ 20-06-2009, 22:31)  Så sant så sant Pejori  MYRR är suveränt mot mycket: förutom myror, mot klematisbladstekeln, liljebaggar och nu mot tvestjärtar ... tack för tipset  Mot liljebaggar är den oslagbar. Det var där jag började, och såg att tvestjärtarna slutade äta på mina änglatrumpeter, som stog brevid... Numera pudrar jag först och frågar sedan. Har inte haft en "rävsax" (tvestjärt) inne på fyra år nu...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|