| |
|
  |
grannen har en ilsken hund, vad kan man göra? |
|
|
|
|
10-09-2006, 09:55
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Vems tur är det nästa gång? Och hur illa tar det då? Anmäl det absolut! Ingen skall väl behöva ha det så, att man inte vågar gå ut om dörren! Dessutom tycker jag att den som blivit biten har rätt till skadestånd för sveda och värk.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 11:26
|
Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 7 406

|
Vi ska anmäla, men vad kommer att hända, INGENTING!!! Vi ska göra en gemensam anmälan här i området, det är mång som undviker att gå ut i skogen (fast vi bor på landet), eftersom man vet aldrig när man möter på honom med hunden, han åker moped och hunden springer lös brevid!
Så nu överväger vi att flytta, vi har bott här i 1½ år och trivs med läget men ej med huset, vi bor 300 m från Vänern och har precis skaffat båt och varenda gång vi ska ner till sjön så måste vi gå förbi hunden...Vi tycker att det räcker nu, vi hade inbrott i huset, när vi hade bott här i 2 månader, de kom när vi låg och sov och så nu det här, nej nu har vi fått nog!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 12:15
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (carita @ 10-09-2006, 12:26) Vi ska anmäla, men vad kommer att hända, INGENTING!!! Vi ska göra en gemensam anmälan här i området, det är mång som undviker att gå ut i skogen (fast vi bor på landet), eftersom man vet aldrig när man möter på honom med hunden, han åker moped och hunden springer lös brevid!
Så nu överväger vi att flytta, vi har bott här i 1½ år och trivs med läget men ej med huset, vi bor 300 m från Vänern och har precis skaffat båt och varenda gång vi ska ner till sjön så måste vi gå förbi hunden...Vi tycker att det räcker nu, vi hade inbrott i huset, när vi hade bott här i 2 månader, de kom när vi låg och sov och så nu det här, nej nu har vi fått nog! Förstår att ni fått nog, men visst är det för djäkligt att en granne kan driva folk från hus o hem! Egentligen borde man gå till media med detta, men eftersom det är folk i "kriminella kretsar" så förstår jag att ni inte vågar! Hoppas bara att det inte händer något mer, tänker i första hand på era barn som är totalt försvarslösa.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 12:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
CITAT (Leia @ 10-09-2006, 13:20) CITAT (carita @ 10-09-2006, 12:26) Vi ska anmäla, men vad kommer att hända, INGENTING!!!  Nej, tyvärr är det nog så, och även om hunden kommer att beslagtas så skaffar sådana människor bara en ny hund som de kommer att hetsa mot folk. Stackars hundar som råkar ut för sådana ägare, och stackars er som sedan blir utsatt för hunden. Men anmäla det måste ni, varken det händer något eller ej, det är ju oacceptabelt att ha det som ni har det!  hm ja det kan ju som sagt hända något...polisen tog ett par hundar här förra sommarn som anföll ett barn väldigt illa....dom gjorde en psykundersökning på hundarna och tog beslutet att dom inte mådde bra så dom fick avliva dom...han fick förbud att äga hund men vad hände jo efter ett par månader så var det nya valpar och dom mår inte bättre dom  jag tycker så synd om hundarna som det är nu så är folk rädda igen... han fick straff men milt barnet men för livet samt pappan ochså som försökte rädda sitt barn och slängde upp sitt blödande barn på ett biltak ursäkta uttrycket men när det hände så sa folk att det är "skottpengar på hundägaren" och jag måste säga att jag höll med
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 13:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
CITAT (malin72 @ 10-09-2006, 13:30) ursäkta uttrycket men när det hände så sa folk att det är "skottpengar på hundägaren" och jag måste säga att jag höll med  Instämmer!  Vissa borde inte få ha djur!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 14:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (carita @ 10-09-2006, 12:26) Vi ska anmäla, men vad kommer att hända, INGENTING!!! Tja....ingenting lär verkligen hända om inget görs. Tyvärr går ju inte händelser till polisen per automatik om man inte polisanmäler varenda händelse. Även om händelser läggs ner så finns det ett stopp. Mannen begår varenda gång (varjefall 1 mars - 20 augusti) brott mot jaktlagstiftningen om inte något annat inträffar typ att hunden biter. I vissa fall råder alltid koppeltvång och i andra områden är det t o m förbjudet med hund. Enligt djurskyddsförordningen är det förbjudet att ha hundar som lätt angriper människor/hund, lättretade, som ej kan avstyras från angrepp och extrem stor kamplust.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (carita @ 09-09-2006, 17:07) Nu har det hänt....sambon har blivit biten i "skinkan" och är på väg till akuten för att få en stelkrampsspruta...tur att det inte var någon av barnen!!!
Han gick "bara" förbi på gatan!!! =Och hunden rusar ut och biter honom så nu är det kalabalik här!! Vi ska anmäla skriver du. Jag förstår inte varför ni nu inte tog ett kort på bitmärket efter akutbesöket eller bad läkaren om ett intyg att det var hundbett och sedan körde direkt till polisen med detta papper. Om inte polisen gör något, prata med kommunen och visa samma foto och intyg från läkaren. Kommunen har tillstånd att avliva. Anmäler ni när skadan har läkt ut har ni inga bevis. Var inte så rädda för vi alla måste våga att anmäla annars tar det aldrig slut. Polisen sa till mig en gång att de skyldiga vågar inte göra något mot den person som anmäler för då förstår vi på polisen att det är en hämd och då får de ännu starkare straff. Flytta är ingen lösning tänk på de som blir kvar och de som tar över efter er då kommer ju att få samma helvete. Det är min åsikt.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 06:22
|
Medlem

|
vi har tagit kort, direkt när det hände, några timmar senare och så här såg han ut igår...  Och vi ska anmäla, men allt vad det kommer att eventuellt innebära, söndeslagna båtar, bilar, hotelser...
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
11-09-2006, 07:26
|
Gäster

|
Nej fy vad otäckt bett. Förstår att ni vill flytta... numera verkar det som polisen inte vågar göra så mycket när det gäller grovt kriminella gäng.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 19:45
|
Medlem

|
Grannarna har vi med oss...har fått några namn på poliser som man kan kontakta.
Egentligen vill man ju inte flytta, men jag vill heller inte bo kvar om det inte händer något.
Barnen kommer att vilja ha mer ytor att röra sig på än tomten, och för att ta sig till skolbussen om två år innebär att gå förbi hunden. Om ytterligare några år, gå ner till sjön själv för att meta, och det innebär också att behöva gå förbi hunden...så jag vet inte.
Jag trivs ju med TOMTEN, vi håller på att göra iordningen den just nu "från början" och det är ju kul!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Snöflinga @ 10-09-2006, 22:37) Tycker ni gör helt rätt som flyttar ... har man barn så är det ju deras säkerhet som gäller i första hand  Man ska inte behöva flytta, utan hundägare måste ta sitt ansvar. Vi hade sådan hund här också, bet en äldre dam, någon annan också. Hundägaren hotade barn med sin hund, om de gick förbi! Det polisanmäldes, minns inte alla detaljer, men det finns ingen hund där längre.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2007, 17:58
|
Medlem

|
Nu har trakasserierna börjat...en motorcyklist åkte med väldans dunder förbi vårat hus, efter att ha hälsat på grannen, vi bor sist på en återvändsgata...så han hade inte så "mycket här vid oss att göra"...
Hela eftermiddan har grannen pekat finger åt oss (en gång i timmen) kikat i kikaren på oss. Vi har haft barnkalas här idag, när våra kompisar åkte härifrån så sprang han ut till vägen och skyndade sig att skriva ner något på ett papper....(reg numret???)...VILL FLYTTA!!!
Kommer inte sova ett blund i natt...ville bara skriva av mig är väldigt darrhänt...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2007, 22:25
|
Medlem

|
Vi är rädda...barnen har fått lägga sig i våran säng och vi är uppe och vankar...har laddat upp med grep, telefon, påk, bilnycklar, videokamera...vid sängen....
Vi hoppas att han "bara" har fått ett återfall av sin alkoholism och det har slagit lite slint i huvudet på honom, bara för ikväll...känns fruktansvärt obehagligt...eftersom han tidigare har hoppat på våra grannar...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2007, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Men;detta är ju hemskt! Ring polisen! Fast; de kan väl inget göra, som vanligt--tyvärr!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2007, 22:36
|
Medlem

|
Av polisen har vi inte fått någon hjälp av hittills, de har ju till och med tagit bort koppeltvånget på hunden, så tyvärr, ingen tilltro till rättsväsendet...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2007, 22:39
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Undrar vad poliser är till för--egentligen! Det enda de gör är att ta fartsyndare................. Men; behöver man hjälp--nej; då ställer de inte upp. Stackars er--ni har då råkat illa ut!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|