Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Söker efter en bok
          ester
          Inlägg 10-07-2006, 14:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Vet inte om det finns längre eller om de anses rasistiska???
          När jag gick i skolan fanns det en underbar fotobok i biblioteket. En tung, gammal bok i fina pärmar full av svartvita foton av människor. Ett porträtt och en helfigur av både kvinnor och män, ibland även barn. Bilderna visar olika folkslag och på helfigursbilderna har den avfotograferade människan folkdräkt eller annat typiskt klädesplagg för sitt slag. Alla människor är fotograferade framför en vit fond och jag gissar att fotografierna är tagna i början av 1900-talet.

Jag skulle vilja ha en sådan bok! Ett eget exemplar. Det är helt underbara bilder.
          Frågan är om man kan få tag på en och i så fall var. Jag har sökt lite på adlibris, men vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Det verkar som om det hade varit ett omöjligt projekt att söka land och rike runt efter en sådan antik, även om det egentligen är en sådan jag helst skulle vilja ha. Fast om jag skulle annonsera efter en - vad kan en sådan bok heta?

I det gamla skolbibliotketet har de för länge sedan rensat bort boken eftersom det ansågs rasistiskt att namnge folkraser. Vart boken tagit vägen var det ingen som visste.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 23:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon