Vissa saker är förknippat med barndomens sommrar, nybakade mandelkubb t.ex. eller min mormors recept på kardemummakaka, hastbullar som snabbt rördes ihop då vi fick gäster på landet, detta var ju ska ni veta innan det fanns frys i varje hem. Fortfarande tycker jag hembakade mandelkubb hör till att ha med på stranden.
Kardemummakaka
6 dl mjöl 2,5 tsk bakpulver 2 dl socker 2 tsk stött kardemumma 100 gr smält smör 2,5 dl mjölk
Strössel: 10 hackade mandlar 2 tsk kanel 2 msk pärlsocker
Sätt ugnen på 180 gr Blanda de torra ingredienserna i en bunke Smält smöret och blanda med mjölken, rör ner detta och häll i smord och bröad form, gärna med löstagbar kant. Blanda strösslet och fördela detta uppepå. Grädda ca 45 min.
Mandelkubb 20 st
7 dl vetemjöl 1,5 dl socker 2 tsk hjorthornsalt 1 krm bittermandelolja (eller 6 rivna) 125 gr smör 1 ägg 1,5 dl mjölk pärlsocker
Sätt ugnen på 225 gr Mät upp de torra ingredienserna och bittermandeloljan i en bunke eller i matberedarn, rör om. Fördela fettet i mjölblandningen till en smulig massa. Tillsätt ägg och mjölk. Arbeta snabbt ihop degen och rulla ut den till en 40 cm lång rulle. Skär den i 2 cm bitar och doppa snittytan i pärlsockret och lägg på plåten. Grädda ca 12 min.
Hastbullar 20-25 st
6 dl vetemjöl 4 tsk bakpulver 1 dl socker 100 gr smör 1 dl russin eller suckat rivet skal av 1 citron eller apelsin (kan uteslutas) 1 ägg 2 dl mjölk ev pärlsocker
Sätt ugnen på 225 gr Blanda det torra i en bunke Fördela fettet däri till en smulig massa Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en lös deg. Klicka ut degen med 2 skedar i bullformar Strö över ev pärlsocker Grädda 10-15 min.
--------------------
|