Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad gör ni med fula perenner?
          visbylinda
          Inlägg 17-07-2006, 23:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 6 802

Tack för att ni finns! Har lärt mig så mycket och det är härligt med stämningen här, ni bjussar på råd istället för att klanka ner på nykomlingar! STOR kram till er!

Nu har jag klippt ner och donat, ser bättre ut än förrut men självklart är det inte snyggt med stubbade plantor mitt i rabatten...
          Ska man fundera på att till NÄSTA år plantera nåt framför de växter som blommar ut tidigt eller är det acceptabelt med halvdassiga växter mitt i?

I mitt fall verkar det som förra ägaren fokuserat på tidiga vårblommor (krokus, vårkrage, hyacint, vårstjärna, påskliljor, pingsliljor) och en del höstblommande saker (kärleksört, höstanemon mm) men att det där emellan är rätt tomt. Just nu blommar inget annat än Praktlysing, Höstaster, Stjärnflocka och rosorna. Resten är grönt eller skräpigt. Hur planerar ni?

Förresten, om några av er har vägarna förbi Gotland på sensommar/höst (det är väl bäst att flytta rosor då?) så har jag en hel del rabattrosor (röda, gula, rosa. Ingen aning om namnen) som jag gärna ger ett bättre hem. Hör av er via till: visbylinda@bredband.net

--------------------
          Nybliven och lycklig husägare. Växtzon 1.
          Har ingen erfarenhet men stort intresse för trädgårdspysslande.
          http://www.totta.nu/huset

Citera
          seriös
          Inlägg 18-07-2006, 00:11
          Länk hit: #22

Gäster

Hej!
          Här finns en Gotländska kul att jag inte är ensam på detta härliga forum
          jag vill gärna ta hand om dina rosor om ingen annan hunnit före
          rolleyes.gif rolleyes.gif

Citera
          stina
          Inlägg 18-07-2006, 06:32
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (Inga från Närke @ 14-07-2006, 13:01)
          CITAT (Evgeni @ 13-07-2006, 16:16)
          Några av er skriver att ni klipper ner bergklinten. Det
          förvånar mig. Min erfarenhet är att det bara är att knipsa
          bort alla överblommade blommor, så fortsätter de att
          blomma till långt in på hösten smile.gif

Det kanske är fel men så har jag alltid gjort och de nya fina plantorna kommer som ett skott och ger nya blommor.
          Ska testa ditt förslag nästa år.

Mina Bergklint blir så fula i bladen när dom blommat över, dom liksom lägger sig ner så jag klipper också ner dom. Då kommer dom oftast igen.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-07-2006, 10:30
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Vet inte hur det var med de förra ägarna Linda-De kanske åkte bort mitt i sommaren -? Då är det ju vettigt att satsa på Vår o höstfägring
          men du , som kanske är hemma o ledig just den tiden vill kanske ha annat
          Jag har försökt i många år att få den ultimata" rabatten som blommar vår till höst -och visst går det .. men
          Det blommar i så fall som du beskriver -här och där ...kanske lite mer i bästa fall
          Därför har jag
          Satsat på snygga bladväxter -småbuskar mm i rabatterna som alltid är fina och ser likadana ut
          Bestämt vilken höjpunkt" just den här rabatten ska ha -vår sommar eller höst o satsat ännu mer på fler sådana växter i just den

Fyllt på med växter som kan ta över scenen, när tidigare blommat ut, när jag hittat sådana som jag tycker om .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 06:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon