Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Satan, satan, satan, satan...., får man svära här?
          Bee
          Inlägg 08-08-2006, 15:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Tapio @ 27-07-2006, 01:27)
          Halaj!

Tog en promenad i Ryaskogen idag. Såg mördarsniglar! Många också!
          Min fråga är: hur satan har de hamnat där?
          De måste ju nästan ha planterats dit!

För de som inte bor i Göteborg kan jag berätta att Ryaskogen är ett naturreservat. Det är omringat av vatten (Göta älv) och blytung industri (raffinaderier och annat) åt alla håll.
          Det känns otänkbart att de har krälat dit för egen maskin.

//T

I Ryaskogen! Då är det väl ngn käck nisse västerifrån som dumpat sitt trädgårdsavfall där i skymningen mad.gif

Det tristaste med dom eländiga äcklen är att dom förstört det goa med att gå omkring barfota i daggfuktigt gräs sad.gif

JAG TYCKER INTE OM DOM!! (avsiktliga versaler)

Lyckliga ni som ännu inte har behövt träffa dom.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 08-08-2006, 17:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Bee @ 08-08-2006, 16:23)
          Det tristaste med dom eländiga äcklen är att dom förstört det goa med att gå omkring barfota i daggfuktigt gräs sad.gif

I torrt gräs också *ryyyys*
          Trampade på en förra sommaren när jag knallade omkring barfota, känslan av snigel som sipprar upp mellan tårna är INGET jag vill känna igen mad.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Lena Fransson
          Inlägg 09-08-2006, 10:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 7 695

Hej
          jag har köpt blå små pellets utan namn från vår lokale grönskashandlare på torget. Han importerar de från Tyskland. Man lägger ut pellets där man sett sniglar, de äter och dör. Du skall lägga det där du har sniglarna inte som skydd där du inte vill ha dem, eftersom de locks av de blå. Oerhört effektivt!
          Lycka till!
          En liten tröst i eländet kan vara att jag räknade till över 500 sniglar en försommarkväll på och runt tomten och häromkvällen kunde vi räkna till 20!
          Lena

Citera
          Anki.P
          Inlägg 09-08-2006, 15:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 8 336

Hej. Ja jag hade också väldigt gott om dessa småjävlar! mad.gif Ett tips. Ta med ett paket vanligt salt ut och strö lite grann på ALLA bruna sniglar ni ser, då dör dom på stört, dom slemmar ihjäl sig. Det bästa med salta dom är att andra sniglar inte kan äta dom och på så sätt få ny näring. Dom blir små hårda klumpar med lite slem på. Sen kan man gå med en hundbajspåse och plocka upp dom dagen efter. Mina har helt klart minskat i antal, gör detta så fort jag ser 1 enda, då patrullerar jag tomten med salt och gärna lite på vägarna omkring när jag ändå är ute med hunden. smile.gif Prova vettja, ha alltid lite salt med så blir det i alla fall bättre.

--------------------
          -"Det är aldrig försent att ge upp"

Citera
          Lilla My
          Inlägg 10-08-2006, 07:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 6 148

En stor nackdel med att salta ihjäl sniglarna är att saltet även tar kål på gräs och växter... Fick väldigt många gula fläckar på gräsmattan när jag körde med salt! Numer plockar jag med tång och ger dem ett hett bad istället + "Snigelfritt". Dessa metoder (+torkan i år?) verkar ha hjälpt skapligt i alla fall...

Citera
          Anki.P
          Inlägg 10-08-2006, 09:17
          Länk hit: #26

Medlem

Japp det stämmer att gräset blir gult eller dör lite så det måste man ju tänka på. smile.gif Men allt dör ju med sniglarna med, så man får väl ta det som blir bäst. Hett bad lät ju lysande rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 10-08-2006, 09:18
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Anki.P @ 09-08-2006, 16:17)
          strö lite grann på ALLA bruna sniglar ni ser, då dör dom på stört

Vet man att de dör direkt? Annars tycker jag det är elakt (ja, jag har mördarsniglar, och ja - jag avskyr dem. Men jag vill inte plåga dem till döds ändå)

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Anki.P
          Inlägg 10-08-2006, 09:21
          Länk hit: #28

Medlem

Dom dör inom 30 sek (rör sig inte mer), jag har kollat. Hett bad kanske är snällare, men det måste vara hårfint. unsure.gif

--------------------

Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 12-08-2006, 18:26
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 30

Bruningarna ser att dö, de skummar och man går därifrån med ett nöjt men äcklat flin.
          Verkligheten är att de skummar av sig saltet - det tar ett tag - sedan är de på G igen.
          Klipp itu dem, eller som vi som lessnat efter 6 års jagande. Ut med gift, dyrt men vad 17 gör man?

Citera
          Anki.P
          Inlägg 13-08-2006, 11:16
          Länk hit: #30

Medlem

Jo dom dör, jag hittar dom svarta och ihopskrumpna. Men man måste ju strö på salt på hela snigeln annars kanske den kan slemma av sig och fara vidare. Men mina är tvärdöda wink.gif Jag plockar upp dom efterhand dagen efter med hundlortpåse.

--------------------

Citera
          Airamya
          Inlägg 14-08-2006, 10:31
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

CITAT (Monarda @ 18-07-2006, 00:37)
          Jag undrar hur långt upp i landet dom kommit? Jag har inte hört någon här i närheten som drabbats, d v s södra Dalarna. Jag tycker det räcker med dom inhemska sniglarna, men det är väl bara en tidsfråga innan spanjorerna väller in. sad.gif

Suck o ack ja, denna slemmiga armé... Här nere i Kinnatrakten strax söder om Borås har de ett högkvarter men jag såg förra sommaren (när jag var på besök i min gamla hembygd, strax utanför Borlänge - Norbo vid Ulvshyttan närmare bestämt, södra Dalarna) en o annan desertör av spanskt snitt och suckade djupt. Jaha, så har de hittat hit också, tänkte jag då.
          Det var ingen armada men det är nog bara en tidsfråga antar jag.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Ramoth
          Inlägg 16-08-2006, 22:41
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

När vi bodde i villaområde hade vi ett minielstänglsel runt tomten för att hålla våra chihuahuor kvar på gräsmattan.
          Om man sänker eltrådarna marginellt så kommer de i snigelhöjd istället för i chihuahuahöjd. När de sedan kryper in i tråden - fuktiga och slemiga och motagliga för elektiskt ström - smeck ! He he he mad.gif

Köpte nyligen en bok - Våra vilda grannar - som är fyllt av tips på hur man ska få vilda djur att trivas i sin trädgård - men för mördarsnigel fanns beskrivet inte bara hur den såg ut och var den trivdes utan också hur man dödade den.
          "Stackars" små sniglar. Ingen verkar gilla dem. Vaaad kaaan det berooo på? smile.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 04:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon