|
Här kommer min lista. Alla fröer är färska från höstens skörd. I mitt album (fröbyte) finns bilder på de flesta av blommorna.
Fröer: Storklocka blandade blå och vita (Campanula persicifolia) Vit toppklocka (Campanula glomerata) Porslinsklocka (Codonopsis clematidea) Kaukasisk elfenbensklocka (Syphyandra pendula) Japansk akleja blandade rosa och blå (Aquilegia flabellata) Kinesisk riddarsporre (Delphinium grandiflorum) Bergnejlika (Dianthus gratianapolitanus) Fjällsippa (Dryas octopetala) Fjällvallmo (Papaver radicatum) Praktbetonica (Stachys grandiflora) Sumpförgätmigej (Myosotis laxa) Förgätmigej rosa (Myosotis Victoria Rose) tyvärr ingen bild Alunrot (Heuchera Lime) tyvärr ingen bild Aklejruta (Thalictrum aquilegifolium) tyvärr ingen bild Gul Vaxblomma (Cerinthe major) Narcisstobak (Nicotiana x sylvestris) tyvärr ingen bild
Rotskott och småplantor: Liljekonvalj rosa (Convallaria majalis Rosea) Jordgubbe rosa (Fragaria Pink Panda)
Vissa fröer har jag mycket gott om, andra har jag i mindre mängd. Liljekonvaljerna har jag ganska många av. De blev över när jag grävde om i en rabatt. Nu ligger de i en hink med jord och väntar på att någon ska förbarma sig över dem eftersom jag inte nämdes slänga dem. I övrigt har jag en massa perenner som det skulle gå att dela eller ta småplantor av.
Jag byter gärna till mig frön av Ricin. Även frön av lite ovanligare perenner härdiga i zon 5-6 är välkomna liksom frön av annorlunda ettåringar.
Skicka ett PM om du är intresserad.
Monica
|