Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Var är tomaterna och gurkorna?, Tålamod eller nåt fel?
          jkjell
          Inlägg 18-07-2006, 15:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 8 154

Nybörjare i växthuset, men jag har ett femtontal kraftiga tomatplantor. Jag tror det är två sorter, en som måste vara "busktomat", den har tre till fyra rankor per planta, en sort som är med en ranka. Alla är idag uppemot 1,5 meter höga. De har alla fått blomklasar, de flesta har ännu inte slagit ut helt, men på några klasar som har blommat verkar det som om blommorna vissnar utan frukter, på en klase kan jag se att den gav bara 1 frukt, de andra blommorna vissnade bort. Jag har skakat lite på plantorna, som man ska. Ett problem som jag vet är att jag har planerat dem för tätt; de står väldigt trångt, men som sagt det verkar som om det ändå är livskraft i plantorna.

Gurkorna står också trångt, samma sak där; två sorter, några med flera rankor, några med en. De har en del idag nått upp mot 2 meter. Skjuter hyggligt med hanblommor tycker jag, men mkt få honblommor. Har haft två fruktkroppar hittills, på båda misslyckades jag tydligen med pollineringen ty de vissnade bort - även om jag försökte med hanblomman på vanligt sätt...

Jag börjar misströsta lite och tror att något inte stämmer. Vem kan sprida ljus över detta?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon