Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > jaha!
          tonic
          Inlägg 21-07-2006, 09:08
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 7 609

CITAT (netaave @ 21-07-2006, 01:03)
          CITAT (tonic @ 21-07-2006, 00:58)
          CITAT (netaave @ 21-07-2006, 00:47)
          CITAT (tonic @ 21-07-2006, 00:16)
          Du menar att du tycker det är skönt, att trampa ¨på en som redan ligger? ohmy.gif  ohmy.gif
          Ja ja, känns det bra för dej, att såra en annan mäniska?
          Försvann din deppighet nu då? sad.gif  mad.gif

Om du vet så mycket om FK och hur det ska vara, varför inte ta diskutionen med dom, istället för bland alla okunniga på odla?
          Det tar tid på FK, enbart för att det är inte bara din dotter, som behöver vård och olika bidrag. Men var lugn, det kommer retroaktivt.

Kan man häva ur sig som han gör så är man nog sittande iaf.
          Jag är väl den som alltid försvarat Reserv och försökt hålla honom kvar, men nu gick han över gränsen.

Vad är det som ska komma retroaktivt? Inget till mig iaf.

Naturligtvis inte. Det kommer till din dotter. Hon är vuxen, men hon är inte omyndigförklarad, så varför ska dom komma till dej?
          Det är HENNES pengar, som hon ska bidra med hyra av och sedan klara sig på resten.
          Behöver HON handikappsersättning, går det också till henne.
          Det ända du kan få, är ersättning för anhörigvård, inget mer. smile.gif

Men försök att fatta att varken hon eller jag kommer att få någonting därifrån.
          Enligt dom är hon för frisk.
          De enda pengar hon har chans att få om hon inte kommer in på någon utbildning är alfakassa den dagen hon fyller 20.

Ok. Ge dej inte på mej. Du behöver inte bita huvudet av den som ger dej råd.

Att du skriver om ditt privatliv, innebär att du vill fråga eller ha hjälp.
          Då får hon begära socilabidrag, som alla andra arbetslösa får göra.

Citera
          amaira
          Inlägg 21-07-2006, 09:17
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Förståelsen, medkänslan och empatin är verkligen på topp här *en smula ironisk* biggrin.gif wub.gif

Det kommer att ordna sig, netaave, men det är jobbigt innan du/ni kommer dithän att det "blir mer ordning" på sakernas ordning.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          netaave
          Inlägg 21-07-2006, 11:53
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (amaira @ 21-07-2006, 09:38)
          CITAT (netaave @ 20-07-2006, 14:06)

En sak ska du och alla andra ha klart för er och det är att både hon och jag har i flera år arbetat för att detta ska få uppmärksammas, dom här ungdomarna, barnen och även vuxna finns och måste tas hänsyn till.
          Många har blivit förtidspensionerade för psykiska besvär för att kunskapen är så låg även hos sådana personer som borde ha den. Inget kan vara mer fel, dom har ofta ett starkt psyke för att dom måste ha det.

Åh Netaave! wub.gif Jag förstår så väl!

Har själv en vuxen son med ADHD/damp, något som verkligen har fallit mellan många stolar, inte "funnits", ansetts som dålig uppfostran och "dumhet från föräldrarnas sida", samt avfärdats som "hjärnspöken". Även från sådana personer som borde ha kunskapen.

Lever man med sånt, blir det så förtvivlat viktigt att få problematiken uppmärksammad och respekterad! Och att slippa få ta emot fördomsfulla "skitsnack" och anklagelser, för sin egen så kallade "okunnighet" och "oförmåga-att-utföra-enkla-åtgärder".

Reserv gör ibland missen att enbart utgå från sina egna tankar och erfarenheter. Stenhårt, utan "flexibilitet", och hänger inte alltid med när "vyerna vidgas", vilket kan upplevas mycket kränkande. Jag vet, för det är anledningen till att jag själv hållit mig borta från Odlas allmänna forum ett antal månader.

Försök att inte ta illa upp! "Stelbentheten" ligger hos honom - och några till som inte förstår vad det är för erfarenheter du berättar om - inte hos dig.

Varma styrkekramar från amaira.

Och du, det kommer att "ordna sig", men det är så förbålt jobbigt under tiden tills det gjort det.

Tack Amaira wub.gif
          Det märks att du vet vad det handlar om! smile.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 22-07-2006, 00:25
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

edit

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          amaira
          Inlägg 22-07-2006, 09:51
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (pejori @ 22-07-2006, 01:25)
          eelr vidd du att hon ska gå henmma mej dej?....get är varje förälders skylldighet att hjälpa och tössa dom tii ett teget liv, med ett eget boende.

Nu "dömer du" väl ändå, Pejori? Gör du inte?

Det är visserligen sant det du skriver. Men när du skriver det här, på det här viset, kan jag bara få det till att du "inte litar på" att Netaave är kapabel att veta detta själv?

Fortfarande Netaave, förstår jag dig fullständigt. För även om våra vuxna barns diagnoser är olika, finns det nog likheter i symtom när det rör obalanser i hormonsystem och signalsubstanser.

Att ha ett barn (som sedan dessutom blir vuxet) med ett osynligt handikapp/funktionshinder - ett barn som dessutom har hög intelligens och förmåga att visa det - ja, då blir ofta ens eget arbete och åtgärder snabbt "avfärdade" som "dålig förälder" som "skämmer bort" sin överbeskyddade avkomma.

Ja, det är så man alltför ofta bemöts ute i samhället, som sagt, av människor som inte begriper bättre, men som tror att de vet.

Man får alldeles för ofta "gå emot hela världen". Det är så det känns, och det är TUFFT! Men det gör en också stark.

Tack och lov har jag själv (och sonen förstås) haft åtskilliga kontakter med människor (läkare, överläkare, forskare) som är EXPERTER på det min son lider av. (Förutom att jag träffat många andra föräldrar i samma situation och med samma erfarenheter)

Av dem har jag inte bara blivit STÄRKT, blivit påpuschad, och fått relevant HJÄLP - jag har också lärt mig att TRO PÅ MIG SJÄLV när det gäller mitt barn.

Skulle jag lyssnat på alla "goda råd" från dem som "vet bättre" är risken stor att min son inte skulle varit i livet idag.

Jag själv är övertygad om, Netaave, att du, liksom jag, gör vad som står i din makt för att göra din dotter kapabel att klara sig själv i högre grad, och det kommer, det kommer. Men allting har sin tid.

Vi som är föräldrar till handikappade/funktionshindrade barn, lever också med en egen inre oro för den dagen vi själva är borta - och "barnet" är kvar. Att skapa förutsättningar för "ett eget liv" med kvalitet, är en av de viktigaste uppgifterna för oss - och det är vi allra oftast VÄL medvetna om! Och mycket ofta "tänjer vi banden" så mycket som det går. Som det GÅR, utan att skada...

Detta är tankar som VI lever med, i högre grad än föräldrar till "vanliga" barn gör.

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 22-07-2006, 10:26
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (amaira @ 22-07-2006, 10:51)
          Vi som är föräldrar till handikappade/funktionshindrade barn, lever också med en egen inre oro för den dagen vi själva är borta - och "barnet" är kvar. Att skapa förutsättningar för "ett eget liv" med kvalitet, är en av de viktigaste uppgifterna för oss - och det är vi allra oftast VÄL medvetna om! Och mycket ofta "tänjer vi banden" så mycket som det går. Som det GÅR, utan att skada...

Detta är tankar som VI lever med, i högre grad än föräldrar till "vanliga" barn gör.

Just därför är det viktigt att få ut dessa ungdomar i eget boende och inte bo hemma för länge under föräldrarnas beskydd.
          När man som förälder slussar ut sina barn oavsett vad de har för handikapp eller är "helt friska" så kan man på avstånd hjälpa också, men att barnen får mera insikt i hur det är att bo själv och ta mera ansvar.
          Då kan man som förälder också se hur det fungerar med myndigheter och vad det är som behövs för att det skall fungera den dagen man inte finns, så barnet (det vuxna) har skaffat sig ett annat nätverk än föräldrar.
          För har man otur så kanske man är borta väldigt snabbt och då kan det blir stora problem för de som bott hemma för länge.
          Har sett det i en familj med egna ögon som hade visserligen en utvecklingsstörd grabb, han bodde hemma i ett beskyddande hem, men plötsligt var mamman borta och ett år senare pappan eftersom de var "gamla föräldrar". Det blev en chock för honom när han då blev tvungen att flytta till gruppboende eftersom han inte hade varit i dessa kretsar tidigare. Det tog många år innan han anpassade sig.

Hoppas att det ordnar sig för er av hela mitt hjärta netaave.

En undran till: Sjukpension kan man väl söka för det kan man ju upphäva den dagen man ser en ljusning eller är hon för ung till det?

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          amaira
          Inlägg 23-07-2006, 08:52
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 22-07-2006, 11:26)
          Just därför är det viktigt att få ut dessa ungdomar i eget boende och inte bo hemma för länge under föräldrarnas beskydd.

Precis, Inga! Du har förstått det jag skrev, alldeles rätt. wub.gif

Det jag opponerade mig mot var:
          CITAT
          Det är visserligen sant det du skriver. Men när du skriver det här, på det här viset, kan jag bara få det till att du "inte litar på" att Netaave är kapabel att veta detta själv?
          Sedan vill jag "rätta mig själv". Ibland skriver jag så klumpigt.
          CITAT
          För även om våra vuxna barns diagnoser är olika, finns det nog likheter i symtom när det rör obalanser i hormonsystem och signalsubstanser.
          "Likheten i symtom" skriver jag, men menar faktiskt omgivningens "symtom", eller snarare reaktioner.

Så vill jag tillägga, att jag har själv, personligen, på fullt allvar, blivit bemött med att sonen inte ska bo med mig, just för att han blir överbeskyddad. (detta var tidigare, innan saker och ting löste sig bättre) Både från "vanligt folk" och några som arbetar med ungdomar.

Medan de verkligt kunniga som vi så småningom fick till vår hjälp när vi äntligen "kom rätt", tvärtom sa att det vore katasstrof att skilja oss åt (!!!) som det var då.

Det är ju därför som jag skriver här. Dessa "övertygelser" utkastade på generellt måfå - som om det är en ständigt allmängiltig sanning oavsett situation och individ och underliggande orsaker som "den-som-vet" inte har en aning om - får mig att vilja att "folk" tänker till en gång extra.

Vi som har barn med "osynliga handikapp" (och dessutom hög och fungerande begåvning) har förutom de "vanliga" svårigheterna att kämpa mot, även omgivningens fördomar, "goda råd" och påtalade sanningar...

Det är verkligen sorgligt! Det är ju STÖD vi behöver, inte sånt som i värsta fall kan kännas som "påhopp", från de självutnämda experterna.

Det jag skriver om här, utgår förstås från mina egna erfarenheter och upplevelser. Det är därför jag skriver.

Och snälla ni, "tänk till" en gång extra wub.gif . Det kanske inte alltid är precis så som man föreställer sig, i sin inre fantasi.
          Världen och livet är oftast mer komplext än så. Det finns helt enkelt "mera" ... än den fyrkantiga bild som vi människor automatiskt väver ihop av varje händelse och berättelse vi ser och hör. En berättlse som bygger på våra egna erfarenheter i livet, och därmed faktiskt säger mer om oss själva än om situationen vi betraktar.

Det är ju så vi fungerar vi människor wub.gif Det "hjälper" att försöka vara medveten om det.

--------------------

Citera
          Ophelia
          Inlägg 23-07-2006, 09:22
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Inga från Närke @ 22-07-2006, 11:26)
          En undran till: Sjukpension kan man väl söka för det kan man ju upphäva den dagen man ser en ljusning eller är hon för ung till det?

Självklart kan man det. Är man under 30 så heter set aktivitetsersättning och är alltid tidsbegränsat (max 3 år sedan får man sökan nytt, reglerna är sådana trots att det kan handla om handikapp som alltid kommer att nedsatta förmåga). Är man 30 så heter det sjukersättning och den kan vara tidsbegränsad eller varaktig. Även om man har en varaktig SA så kan man alltid pröva att påbörja arbete eller trappa upp arbetstid. Då kan man bibehålla ersättning under 3 månader, fungerar det bra så kan man begära SA vilande max i 24 månader. Nya regler gör att om man har en varaktig SA och är under 60 år så ska den alltid följas upp minst var 3:e år.

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 23-07-2006, 11:18
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

hjläp. Krångligt värre. Nu vet jag vem jag ska fråga om jag inte förstår, om jag får Ophelia

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Ophelia
          Inlägg 23-07-2006, 11:20
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (lilla mamma @ 23-07-2006, 12:18)
          hjläp. Krångligt värre. Nu vet jag vem jag ska fråga om jag inte förstår, om jag får Ophelia

Om jag kan svara så gör jag det smile.gif

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 23-07-2006, 11:22
          Länk hit: #51

Medlem

prima

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 23-07-2006, 13:33
          Länk hit: #52

Medlem

Fortsätt gärna att skriva och diskutera i tråden men jag kommer inte att skriva mer.

--------------------

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 23-07-2006, 14:01
          Länk hit: #53

Medlem

hördu Neta. varför skulle du inte kunna det. De bits rätt hårt nu myggena uppenbarligen, men varför skulle de tysta dig för?

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 23-07-2006, 16:28
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (lilla mamma @ 23-07-2006, 15:01)
          hördu Neta. varför skulle du inte kunna det. De bits rätt hårt nu myggena uppenbarligen, men varför skulle de tysta dig för?

Nej det är inte därför jag bara känner att orken tryter, dessutom tycker jag Amaria får fram budskapet bättre än jag.
          Har dessutom en av mina föräldrar dålig på sjh dessutom, vi har blivit tillsagda "att vara beredda" så jag fokuserar där några dar, går in och läser när jag orkar bara.
          Skriver nåt lite här och där, men inte här. tongue.gif

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 24-07-2006, 15:52
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (amaira @ 23-07-2006, 09:52)
          "Likheten i symtom" skriver jag, men menar faktiskt omgivningens "symtom", eller snarare reaktioner.

Det kanske inte är så konstigt att man får "handfasta generella råd" som också kan tydas som "fyrkantiga" när man kommer med ett sånt konstaterande på ett forum som Odla - det är ju faktiskt ett forum där saker "stöts och blöts" - vill man ha mera specifika råd eller bara medhåll kanske ett forum för just den sjukdomen passar bättre. Här har ju, som nämnts, ingen av oss speciell kännedom om just det speciella handikappet. Men det kanske bara var ett "stackars dej" utan diskussioner eller råd netaave egentligen ville ha.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          netaave
          Inlägg 24-07-2006, 18:32
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 24-07-2006, 16:52)
          Men det kanske bara var ett "stackars dej" utan diskussioner eller råd netaave egentligen ville ha.
          Anki

Diskussioner är väl alltid bra, men inte hade jag trott att problemet skulle lösa sig med hjälp av odla! Så har ju knappast hänt heller. Tycker samtidigt att man inte ska skriva något alls om man inte känner till problemet, då räcker det faktiskt med ett "stackars dig"

--------------------

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 24-07-2006, 19:31
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

CITAT (netaave @ 24-07-2006, 19:32)
          CITAT (Anki på Öland @ 24-07-2006, 16:52)
          Men det kanske bara var ett "stackars dej" utan diskussioner eller råd netaave egentligen ville ha.
          Anki

Diskussioner är väl alltid bra, men inte hade jag trott att problemet skulle lösa sig med hjälp av odla! Så har ju knappast hänt heller. Tycker samtidigt att man inte ska skriva något alls om man inte känner till problemet, då räcker det faktiskt med ett "stackars dig"

blink.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-07-2006, 20:55
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (netaave @ 24-07-2006, 20:32)
          Tycker samtidigt att man inte ska skriva något alls om man inte känner till problemet, då räcker det faktiskt med ett "stackars dig"

Jag har låtit bli att skriva något eftersom jag inte alls har någon erfarenhet av handikappade barn, men det är ju faktiskt inte sant att Reserv inte skulle ha det. Han har ju en multihandikappad son, så han om nån vet väl vad det handlar om.

Citera
          netaave
          Inlägg 24-07-2006, 23:48
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-07-2006, 21:55)
          Tycker samtidigt att man inte ska skriva något alls om man inte känner till problemet, då räcker det faktiskt med ett "stackars dig"

Jag har låtit bli att skriva något eftersom jag inte alls har någon erfarenhet av handikappade barn, men det är ju faktiskt inte sant att Reserv inte skulle ha det. Han har ju en multihandikappad son, så han om nån vet väl vad det handlar om.

Så har man ett handikappat barn, då vet man per automatik hur det är att ha det oavsett handikapp menar du?
          Intressant synsätt! Som jag inte håller med om.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 25-07-2006, 10:49
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (netaave @ 25-07-2006, 00:48)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-07-2006, 21:55)

Så har man ett handikappat barn, då vet man per automatik hur det är att ha det oavsett handikapp menar du?
          Intressant synsätt! Som jag inte håller med om.

ersättningsproceduren är samma. wub.gif
          det var väl det tråden handlade om, inte typ av handikapp. wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 14:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon