Har för nåt år sedan planterat en berså av alba-rosor (med två Balsgård Irma också, men de trivs inget vidare). Förutom Maxima så trivs rosorna, växer bra och blommar i massor. Jag har 3 Maidens blush, 2 Madame Plantier, 2 Drottningen av Danmark och så en Maxima som överlevt och en som dött. Plus Mina Irmor som förmodligen ska bort.
Jag behöver ersättare för 2 Irma, en Maxima och så behövs det en rosbuske till som utfyllnad i en kant. Vita eller ljusrosa, minst 1,5 meter höga och gärna ganska snabbväxande. Ska vara härdiga. Vi bor i zon 4, men vi kan ha rejält kalla vintrar då vi bor högt. Så helst härdigare än zon 4.
Framför huset har vi en rad av Flammentanz. De är 6 år gamla och de har blivit ganska trista. De första åren blommade de i överdåd. Folk som körde förbi stannade för att beundra rosorna och fråga efter namnet. Nu är det några spridda klasar. Grenarna är grova, en hel del ved dör under vintern och vi har en del rost på dem. Gissar att det är dags att byta dem?
Om jag ska ha nya rosor vill jag inte ha klätterrosor. Hellre buskar som man slipper att binda upp. Runt 1,5 meter höga och helst röda. Härdiga och lättskötta samt att de ska växa bra. De ska stå i full sol, kanske lite torrt om det är en sommar som denna.

Bilden är från i våras. På hörnet av verandan, det som vetter åt uppfarten, har vi en jättestor humle + kaprifol som täcker en hel del av staketet. Rosorna måste kunna stå sig i konkurrensen av humlen.