Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Luktärtor - utan blommor
          ettenna
          Inlägg 22-07-2006, 16:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 5 480

Mina luktärtor har växt så det knakat. De är fint gröna, täta och klättrar snällt i sin wigwam MEN var är blommorna?
          Någon som vet.
          Jag har gödslat lite då och då och vattnar regelbundet så det kan inte vara torka det beror på. Jag ser inte minsta lilla knopp någonstans. Ska de inte blomma nu??? Hjälp! sad.gif blink.gif

--------------------
          Odlingszon III Stockholms skärgård

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          LadyG
          Inlägg 22-07-2006, 19:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag önskar jag kunde svara, men mina gör exakt likadant och jag har ingen aning om varför.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 22-07-2006, 20:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Mina Wiltshire Ripple var också tröga i starten, men nu börjar de äntligen.. såå vackra! biggrin.gif
          Ge dem lite tid, de kanske bara är lite sega

edit: har bild på en Wiltshire Ripple *älskar*

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 22-07-2006, 21:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Luktärtor är, enligt min mening ganska petiga men otroligt vackra. De kräver bra jord (näringsrik och djup) samt vatten. Jag vet inte om dina luktärter upplever att de får för lite näring men kanske ska du ge dem lite mer. Har du tillgång till gräsklipp så ska det vara väldigt bra. Annars får du ge den varje gång du vattnar. Odlade luktärtor på balkongen förra sommaren och gödselvattnade ofta. Kunde plocka bukettvis.

Kan ju även vara så att de är lite sega i starten.

Citera
          Margaretha
          Inlägg 22-07-2006, 22:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Tror som Ophelia att de vill ha mycket av allt! Men begriper ni varför de bara blommar längst upp? Det ser så fånigt ut! sad.gif

Citera
          catlady
          Inlägg 23-07-2006, 21:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Har mina på söderbalkongen i en jättekruka. De blommar ymnigt med små blommor i massor med olika färger - men också nästan bara i toppen. Nu börjar dock blommor så sakta komma längre ner. Jag har gett dem massor med vatten varje dag och mycket näring 1-2 gånger i veckan. Så ja, mycket av allt är det som gäller! smile.gif Hoppas de kommer igång snart!

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 02-08-2006, 23:55
          Länk hit: #7

Medlem

En blomma har kommit!!! Jag vräkte på vatten och lite extra gödsel, de gillade tydligen det för nu satte de fart! Jag ser fler på väg!

Tack för alla tips!!!

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          frugb
          Inlägg 08-08-2006, 08:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Hej!
          Ett litet tips till nästa år - så luktärtorna inne lite för tidigt! Jag sådde dem i februari, kunniga människor omkring skakade på huvudet. Jag skapade "krukor" genom att snurra tidningspapper kring vanliga ljus och satte en tejpbit i botten. Grundade med bra jord och lade såjord överst. Sedan vattande jag och placerade dem ljust. Luktärtor gillar djupa krukor och gillar inte att man stör rötterna - det var enkelt att plantera hela tidningspapperskrukan direkt på plats.

Tricket är att toppa dem hela tiden - då ränner de ju inte iväg och blir för långa. De blir också kraftiga och fina när man toppar dem. När jag planterade ut dem i slutet av maj var de redan i full fart. De började blomma i början av juli och jag har plockat bokstavligt talat hundratals blommor - får gå runt flera gånger i veckan för att de inte ska tappa fart. Och självklart plockar man bort alla fröskidor hela tiden.

Nu börjar de som jag har i kruka att se lite tråkiga ut - får nog öka gödslingen en del!

Mvh frugb

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera
          LadyG
          Inlägg 08-08-2006, 12:25
          Länk hit: #9

Medlem

Å, smart det där med tidningspapperskruka! Men gick den inte sönder när du vattnade?

Hur mycket ska man topppa, på ett ungefär?

--------------------

Citera
          frugb
          Inlägg 09-08-2006, 09:18
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Hej igen,
          Jag placerade de långa papperskrukorna i en balkonglåda, tätt ihop så kunde de stå genom att stödja sig mot varandra. Har en bild idag på det i min blogg, www.frugb.blogspot.com (inspirerades av denna konversation!!:-) )

Jag toppade efter två bladpar hela tiden (stammen från marken, sedan blad, sedan stam och sedan toppa precis över blad nr 2). Det blir grenar från stammen vid bladparen, gör på samma sätt med dem.

Lycka till!
          Mvh frugb biggrin.gif

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-08-2006, 09:35
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag sådde mina i tomma toarullar, funkar likadant som tidningsrören - man sätter ut hela rullen när det är dags för utplantering smile.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-08-2006, 14:17
          Länk hit: #12

Medlem

Underbart med så mycket bra tips, då vet jag hur jag ska bär mig åt för att få vackra luktärtor till nästa sommar. I år tog de sån tid på sig att det var sorgligt, nästan hela sommaren hann gå innan de bestämde sig för att blomma.

Men nästa år blir det förodling hemma i köket, i papperskrukor under lampa biggrin.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 18:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon