CITAT (Rossi @ 26-07-2006, 10:58)
Och jag blev negativt stämd bara av att gå in och läsa den här tråden ....
Det är ju så att dåligt humör och negativ stämning smittar av sig på samma sätt som ett glatt humör och positiv stämning smittar av sig. Det är väl klart att alla retar sig på olika saker ibland. Man får nog acceptera att man inte kan älska alla och att man själv inte kan bli älskad av alla. Vi människor är så olika och man får väl försöka att undvika de som man kommer sämre överens med. Ibland får man låta udda vara jämnt och helt enkelt bara gilla läget. Om man nu inte kan förvandla det negativa till något positivt. Men ibland är ju läget låst.
Förstår hur du menar exakt.
Fast det är ju just det som jag försökt. Har aldrig sagt ett nagativt ord till henne. Berömt, beundrat heminredning, gardinuppsättningar och det nyblivna barnet.
Ändå är det bara negativt och kritik tillbaka. Och försökt att gilla läget har jag gjort för svågerns skull.
Men tex jag var i storstädningstagen och städade hall och kök. Det behövdes verkligen eftersom familjens tidigare arbetslösa ungdomar skött hushållet ett bra tag. De har lärt sig massor och jag har inte velat kritisera.
Är jättenöjd över att de lärt sig laga mat, handla och planera på ett vettigt sätt. Köket blir städat men inte som om jag själv gjort det. Springor och gömslen där skiten samlas har de liksom inte sett. FIlter i köksfläkten, storstädning av diskmaskinen avfrostning av frys mm. Jag satte igång nu när jag har min enda semestervecka.
Likaså var skoskåpet i hallen inget att yvas över precis. Eftersom det stått byggnadsställningar utanför i två år och gräsmattan som består av riktig sjöbottenstyv lera blandat med diverse grus för dränering, gör att de skor som inte omhändertas omedelbart har ett lager av cement utanpå. Det kan man knappt hacka bort med stämjärn och mejsel en gång.
Nåväl, jag har fått plattor lagda utanför denna vecka. Jippi, gjädjen står högt i tak. Nu så kan man slippa få in all skit i hallen, dammsuga tre gånger per dag för att inte få grus och sand i hela huset. Det skulle löna sig att storstäda sko-skåpet med alla skor för nu blir de bara "normalskitiga" när man går ut. Det finns ju RENA plattor att gå på.
Först börjar jag morgonen med att göra rent alla plattorna som fått lera på sig vi läggningen. Spolar och sopar.
Sedan blir det storstädning av vår gamla veranda med ett dåligt gjutet betonggolv som gärna drar åt sig mycket skit.
Kom på att bästa metoden var att dra upp kompressorn från källaren. Nu var det rent på fem minuter. Passade sedan på att spola och skura.
Så var det alla skitiga skor. tog ut allihopa på gräsmattan. Blåste med tryckluften som jag ändå hade framme. Tog ångkannan och lossade på resten för att med våta trasor och tryckluft slutligen få alla sulor rena.
Tyckte det var lika bra att borsta och gå över allihopa vilket jag gjorde. Åkte seda till affären och köpte nya skosnören till de som behövde.
Där står jag då ,lite andfådd och röd i ansiktet i värmen. Lera i håret och ända ner i BH:n ( fast det visste ingen mer än jag). Lite skokräm på händerna efter all putsning och smörjning men hästjobbet var gjort på halva tiden mot vad det egentligen skulle vara.
Så kommer svägerskan förbi och undrar vad jag håller på med. Visar lite stolt 25 par skor med lika rena sulor som den dag de lämnade skoaffären och blanka skinande ovanläder. Håller på att storstäda sa jag Började med plattorna, verandan och sko-skåpet.
Hon tittar lite överlägset på hela min maskinarsenal och ger kommentaren: Du har aldrig hört talas om vanliga skoborstar, det använder vi andra och om man gör det tillräckligt ofta så behöver man inte hålla på så här. Så åkte hon gudskelov. Och min arbetsenergi sjönk ett par hack.
Jag fortsatte att städa hallens garderober klart. Började sedan med köket.
Det var inte fyllt skjöljmedel i diskmaskinen på länge så det var beläggningar på besticken, städade lådor och skåp inte var jag klar när hon kommer förbi nästa gång.
Och genast gick kritikmaskinen igång igen. Javisst sa jag lite glatt. Jag är äntligen ledig och kommer att storstäda så mycket jag orkar. Men kolla på hallen den är klar. VIsade det rena skoskåpet med alla skinande skor som numera även luktade gott att skokräm, läder och skodeodorant.
Jaha, då tycker jag att det är dags för dig att ta itu med resten av huset för det kan verkligen behövas blev svaret. Där tog hon ett par hack av min energi till.
Så dags kokade jag av ilska men visade inte en min, man vill ju hålla sams med släkten.
Så satte jag på fika och vi dukar i trädgården. Själv äter jag sedan länge inget kaffebröd eftersom jag är överviktig. INget socker i kaffet utan bara en slät kopp kaffe för sällskaps skull. Naturligtvis kommenterade hon det också att det var oartigt att jag inte tog något när jag hade bullat fram till de andra.
Naturligtsvis så kunde min ibland korkade man inte hålla tand för tunga utan berättade att jag bantade via kolydratmetoden, att det funkade för att kilona försvann. Och hur konstigt det nu än lät så började jag dagen med stekt ägg och bacon. Fast engelsmänen kan väl inte ha fel som han sa. Dom har ju ätit sådan frukost i trehundra år, så helt fel kunde det väl inte vara.
Då drar kära svägerskan igång stora bantarföreläsningen om att det enda som räknades var att man inte åt mera än man förbrukade och att ifall man avstod från kakor och bullar så hade man inga viktproblem. OCh att hon ansåg att jag förmodligen vräkte i mig kakor när ingen såg. Och börjar du dagen med en sådan frukost så är det inte konstigt att du är tjock, nu får du skärpa till dig.
Idag blev maken inkallad till atbetsplatsen två dagar under sin semester. OCh detta ar den enda veckan vi skulle ha tillsammans, vi skulle faktiskt åka bort tre dagar till helgen, får se hur det går med det.
Och all energin och längtan efter att få städa och fixa här hemma har liksom runnit bort. Fast det kanske är värmens fel.
Men vågen sa minus 1 kg idag igen. Det är ju alltid något att vara glad åt.
Man får väl dra upp fjä'dern igen så att man orkar fortsätta.
Fast hur hanterar man en sådan svägerska. Ska man bara tiga eller tacka för den positiva kommentaren?