|
Kvinnor kan.......också snickra, visa era snickerikunskaper här |
|
|
|
30-07-2006, 14:55
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Den här nya trappan på baksidan har JAG byggt helt själv. Ingen man som hjälpt mig. Tycker ofta att många här skriver att deras man har byggt det och det men bygger ni inget själva? Jag tar i alla fall saken i egna händer om mannen är för långsam, jag är även sån så jag vill göra saker själv så vet jag att det blir ordentligt gjort = inget fuskbygge. Trappan kanske inte är helt proffsigt gjord men jag tycker den är fin och den kommer hålla att gå på i många år framöver. Jag är i alla fall stolt över den! Är det fler av er tjejer som byggt nåt själva? Visa det i så fall här (Jodå, ni män är också jätteduktiga men nu var det oss tjejer det gällde  )
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
 |
Svar
(20 - 39)
|
02-08-2006, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (fruberglund @ 02-08-2006, 22:15) CITAT (gammelnalle @ 02-08-2006, 21:06) Snyggt jobbat fru B... önskar att min trappa blir lika snygg. Hur mycket kostade den? (Jag menar INTE att hyra hantverkare!!  utan i material) b Ca 1000 kr gick den på. Köpte färdiga vagnstycken 3 stycken eftersom trappan är så bred (134 cm). De kostade 180 kr/st. Sen så var det virke, trallskruv, vinkeljärn, franskskruv, ankarskruv & plattjärn (lite specialbygge eftersom vi redan hade en plattform i metall som vi valde att ha kvar och skruva/fästa trappan emot denna. Lycka till med ditt trappbygge gammelnalle  Hinner nog inte i år... håller på att lägga om taket... och NU, just NU regnar det IN.... blött på både väggar , golv och i tak (dock en begränsad yta).... men jag VÅGADE inte lägga asfaltpapp på ett icke helt torrt tak ... är rädd för att det då börjar mögla... lite FUKT har vi alla ropat efter..... men trappa blir det nog.....nästa år... b
|
|
|
|
|
03-08-2006, 12:21
|
Medlem
Antal inlägg: 220
Medlem nr: 7 025

|
Smart kryddhylla fru Berglund! Den ska jag nog kopiera för vi har våra ovanför spisen där de klibbar ihop av värmen och att bygga en hylla o ha på insidan av skafferiet är ju jätte smart att jag inte tänkt på det. Angående ämnet på denna tråd så brukar jag också snickra själv, min erfarenhet är att projekten annars riskerar att dra ut på tiden... Just nu kan jag dock inte komma på något avancerat som jag har byggt, utan det är nog mest enklare saker såsom trätrall, staket, skohylla mm. Fast mesta av projekten gör vi tillsammans eftersom det ofta krävs att man håller i saker mm och då brukar vi gemensamt klura ut hur man bäst löser ev problem. Appropå trätrall så läste jag i expressen om nån ny manick som gjorde att man slapp se skruvarna men samma "problem" löste jag lätt genom att bygga trallen i sektioner och "upp o ner", sen var det lätt att vända på det hela och så var balkongolvet helt slätt utan några upp eller nerstickande skruvskallar. Litet tips bara till er hemfixare...
|
|
|
|
|
03-08-2006, 15:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 603
Medlem nr: 2 852

|
En annan fiffig ide är att på insidan av kastrullskåpet sätta en list vågrätt, med "ben" mot dörrsidan. Där kan man hänga upp kastrullock, de hänger kvar mha handtaget. Bättre än Ikeas variant där locken halkar ur så fort man öppnar dörren. Gudars så konstigt det blev... är det någon som begrep? Mitt hittils enda snickeri är en stor låda med hjul till änglatrumpeten. Än så länge finns det inge trumpet där men däremot en massa bra-ha-grejer...
--------------------
/sollan
|
|
|
|
|
04-08-2006, 08:05
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (gammelnalle @ 02-08-2006, 23:05) Hinner nog inte i år... håller på att lägga om taket... och NU, just NU regnar det IN.... blött på både väggar , golv och i tak (dock en begränsad yta).... men jag VÅGADE inte lägga asfaltpapp på ett icke helt torrt tak ... är rädd för att det då börjar mögla... lite FUKT har vi alla ropat efter..... men trappa blir det nog.....nästa år... b Du får väl trappa ner på takläggningen, så hinner du med andra saker också.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
04-08-2006, 18:57
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 04-08-2006, 09:05) Du får väl trappa ner på takläggningen, så hinner du med andra saker också.  nej taket MÅSTE bli klart... det har redan bildats en 2m3 pool INOMHUS!!! men nästa vecka DÅ.... skall det klart.... ....hoppas jag... sen kan jag trappa ner...
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
04-08-2006, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
CITAT (gammelnalle @ 04-08-2006, 19:57) CITAT (Berith @ 04-08-2006, 09:05) Du får väl trappa ner på takläggningen, så hinner du med andra saker också.  nej taket MÅSTE bli klart... det har redan bildats en 2m3 pool INOMHUS!!! men nästa vecka DÅ.... skall det klart.... ....hoppas jag... sen kan jag trappa ner... va typiskt o vilken otur att de inte blev torrt just då men hoppas de torkar uppp ordentligt nu
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
05-08-2006, 00:09
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Va duktiga ni är, jag har snickrat småsaker som barbiemöbler till tjejerna, en dubbelsäng med lite krusiduller och knoppar på sänggavlarna, en vagga i samma stil, bord, 2 pinnstolar och en gammaldags pall. Nu är barbietiden över och sakerna har gått till barnbarnet. Har även gjort en vägghängd trådrulleförvaring där även spolarna får plats och en låda under för sax måttband m.m. snodde idén ur någon hobbykatalog. En postlåda med plexiglasbotten har jag också gjort, tvestjärtarna trivs inte när det är ljust, därför kom den till.
--------------------
|
|
|
|
|
05-08-2006, 07:44
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (gammelnalle @ 04-08-2006, 19:57) CITAT (Berith @ 04-08-2006, 09:05) Du får väl trappa ner på takläggningen, så hinner du med andra saker också.  nej taket MÅSTE bli klart... det har redan bildats en 2m3 pool INOMHUS!!! men nästa vecka DÅ.... skall det klart.... ....hoppas jag... sen kan jag trappa ner...  Ujujuj för att ha en pool inomhus, jag tycker det är tillräckligt jobbigt med damm under sängen.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
05-08-2006, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 272
Medlem nr: 5 519

|
Då vi byggt nytt hus skulle det aldrig blivit klart om bara mannen snickrade. ;-) Så visst har jag snickrat, målat, kaklat... Han har fått ta det tyngre jobbet och han är snabbare med hammaren än jag. Men annars har vi gjort 50/50 av bygget. Fast nu snickrar han mer än jag. Han är snart klar med vedboden/förrådet och jag har istället varit gravid och fött oss en son (3 veckor gammal nu). Att föda barn är ju inte illa pinkat det heller! :-D Det kan inte män göra, än...
|
|
|
|
|
05-08-2006, 13:08
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 05-08-2006, 08:44)  Ujujuj för att ha en pool inomhus, jag tycker det är tillräckligt jobbigt med damm under sängen. du är för rolig... den borde jag tänkt ut själv... ja se kvinnor kan... och ARIES!!! Grattis till krabaten.... men nog behövs en man för att SKAPA liv?? CITAT Att skapa liv är ju inte illa pinkat det heller! :-D Det kan inte män göra, än... b
|
|
|
|
|
06-08-2006, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 4 123

|
Tack för tipset på kastrullocksupphängningen, Sollan. Det är redan fixat. Dock inte av mig denna gång. Den tjocka magen stoppar de flesta aktiviteter nu - fast det är nog inte så länge kvar tills bebisarna kommer (fast sedan hinner jag väl inte snickra...)
--------------------
Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch
|
|
|
|
|
06-08-2006, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Aries @ 05-08-2006, 11:09) .......och jag har istället varit gravid och fött oss en son (3 veckor gammal nu). Att skapa liv är ju inte illa pinkat det heller! :-D Det kan inte män göra, än... Grattis till sonen, ser fram mot lite bilder i tråden Småprat och odlababy.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
07-08-2006, 09:01
|

Medlem

|
CITAT (ejjan @ 06-08-2006, 22:20) Tack för tipset på kastrullocksupphängningen, Sollan. Det är redan fixat. Dock inte av mig denna gång. Den tjocka magen stoppar de flesta aktiviteter nu - fast det är nog inte så länge kvar tills bebisarna kommer (fast sedan hinner jag väl inte snickra...) Jag hinner snickra med en 8-månaders men det är klart...tvillingar är ju minst dubbelt så mycket jobb  Pappan får väl ta över en stund, min man har passat Isak när jag har målat huset och byggt trappan  Jodå, karlar är bra att ha ibland Fast det är först nu man haft lust att göra saker, när de är färska så vill man ju bara mysa och sitta och titta på dem när de sover...de är ju för underbara de små Och som Inga sa...glöm inte att lägga in bilder på era små underverk, både Ejjan och Aries, här är tråden Forumbebisarnas alldeles egna tråd
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
08-08-2006, 12:14
|

Medlem

|
Kilar genast dit
--------------------
|
|
|
|
|
01-09-2006, 19:06
|

Medlem

|
nu e jag färdig i torpet för i åro jag e så himelskt glad o lite förvånad över att JAG har gjort allt detta själv känner mej mäkta stolt o nöjd o glad ska ni veta nu kommer snart hösten o jag kanske får lite tid över till er här på odla igen för jag har verkligen försummat er men ni ser vad jag gjort så jag kanske är förlåten kolla gärna in alldeles från börja o se hur torpet såg ut dåå förra året då jag började min renovering då va de oanvändbart nu vill man gärna att de ska regna så man kan sitta inne o gona sej eller hur
--------------------
|
|
|
|
|
16-02-2007, 09:18
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Oj, denna tråden hade jag missat! Så duktiga vi är tjejer!! Jag vill också vara med och "skryta": Jag behövde en bänk i mahogny. En given höjd (för att stämma med TV-bänken ej i bild), en given längd (för att stämma med ljusrampen) och ett givet djup (för att stämma med glasskåpet). Dessutom fick det inte kosta en förmögenhet...  Lite närmre:  Roligast var nog när jag gick till brädgården och skulle ha virke. Hade gjort en mall modell "lägga ut mönsterdelar på tyget" för att få så lite spill som möjligt. De hade löjligt nog jätteroligt åt detta. "Är det pepparkakor du skall göra?" Nåja, skrattar bäst som skrattar sist. Jag blev i alla fall nöjd. När jag ändå är i gång. Behövde precis som Fru Berglund en kryddhylla. Även här var egentligen måtten redan givna, så varför leta ihjäl sig? ´Hyllspetsarna virkade jag också.:
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
16-02-2007, 09:55
|

Medlem

|
snyggt jobbat o jag gillar att du kan både hamra såga och göra söta grejer som spetsar ,,hihi jajamensan kvinnor kan verkligen hehe kul me mönsterdelarna på brädgårn hihihi,baka pepparkakor ,, jo bra gubbarna fick skratta lite de kan dom behöva,,, skrattar bäst som skrattar sist
--------------------
|
|
|
|
|
16-02-2007, 10:27
|

Medlem

|
Vad duktig du är Ewa- riktigt snyggt!!! Du skulle ju bli möbelsnickare De skrattade åt mig på brädgården också när jag skulle köpa virket till min frösåddshylla. Jag kapar upp det själv, sa jag. Jag ska ha en massa olika längder till min frösåddshylla. Frösåddshylla? *hahaha* vad är det *höhöhö*...  Fick såklart förklara och de kollade på mig som om jag var helt knäpp i huvet  Ja, vi är nog inte så vanliga här, kvinnor som snickrar egna frösåddshyllor
--------------------
|
|
|
|
|
16-02-2007, 10:36
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (fruberglund @ 16-02-2007, 10:27) Vad duktig du är Ewa- riktigt snyggt!!! Du skulle ju bli möbelsnickare  Ja, jag är faktiskt väldigt stolt över min bänk även om den inte platsar i samma liga som Oldwolfies stora projekt. Så jag tackar för berömmet.  Speciellt som flickor inte fick ha träslöjd när jag gick i plugget!!  Det var för farligt. Vi skulle absolut ha syslöjd, och jag hade ingen håg åt det hållet även om jag numera kan tycka att det är lite kul. Jag var "besvärlig" och gick till lite högre ort för att få till en ändring. Resultat: Jag fick ha metallslöjd! Fint om ni hittar någon logik i detta, för jag gjorde det inte och gör det fortarande inte. Säkert samma logik som sade att tjejer inte fick spela ishockey på gympan. Men däremot bandy! Fru Berglund: Har du bild på frösåddshyllan också?
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|