Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bästa trädgårdstidningen, är du ombytlig eller trogen läsare?
          Bästa trädgårdstidningen
          Bästa trädgårdstidningen
          Allers Trädgård [ 8 ] ** [6.30%]
          Allt om trädgård [ 72 ] ** [56.69%]
          Din trädgård [ 11 ] ** [8.66%]
          Elle Trädgård [ 0 ] ** [0.00%]
          Hemträdgården [ 8 ] ** [6.30%]
          Natur och Trädgård [ 8 ] ** [6.30%]
          Trädgårdsamatören [ 3 ] ** [2.36%]
          Annan svens tidning [ 1 ] ** [0.79%]
          Utländsk tidning [ 2 ] ** [1.57%]
          Trädgårdsböcker [ 14 ] ** [11.02%]
          Totalt antal röster: 169
          Gäster kan inte rösta 
          cissi i onsala
          Inlägg 05-09-2003, 23:02
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 947

Är en hoppjerka, så jag prövar olika. Tycker AOT är bra, men det är så mycket tips att det finns upprepningstendens, efter ett par år vet man när man skall så lökar osv, däremot Allers är mer repotage som ger inspiration och det gillar jag. Tv får man ej glömma, gröna rum och bosse i äntligen hemma och så tv4 plus som också har trädgårdsprogram. Gärna mer trädgård i rutan som inspiration dvs längre avsnitt och inte så mycket inslag av olika sort i varje program.

Ibland köper jag utländska, men inte någon särskild. Böcker lånar jag i första hand på biblioteket, men naturligtvis vill jag ha fakta nära till hands och då får man ju ha några egna. Dessutom sammlar jag på diverse broschyrer, lökar, perenner osv Att surfa ger också bra inspiration.

--------------------
          Hälsn Cissi i Onsala
          CITAT

Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem.
          Ur:  Göteborgsposten, PS.

Och det är ju det vi gör här!

Citera
          LarsV
          Inlägg 06-09-2003, 07:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 597

Håller med om det sista, bildporr alltså. Jag har svårt att tro att AoT:s bilder är hämtade från svenska trädgårdar. Men det funkar ju. Man blir ju "triggad" till att försöka skapa de miljöerna. Din Trädgård känns ur det perspektivet mer jordnära (visst var det vitsigt???) så den tidningen hamnar snäppet över. Men jag vill ändå inte vara utan AoT, inte minst som just inspirationskälla.

Vi prenumererar på AoT, Din Trädgård, Hemträdgården (via STA) samt Haven, en dansk, mkt bra tidning.

För övrigt tycker jag att de danska trädgårdsböcker jag tittat i är väldigt bra, sakliga och uppställda på ett sätt som åtminstone passar mig, bättre än många svenska. Att sedan språket medför vissa problem, det överbryggar man hyfsat snabbt. Det förutsätter ju åtminstone att växternas latinska namn finns med (vilket f ö alla seriösa tidningar/böcker ju bör ha) och det är väl här jobbet kommer, dvs att man sedan måste söka i andra böcker/på nätet för att hitta det svenska artnamnet.

Citera
          Hannele
          Inlägg 06-09-2003, 20:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Vid jul blir jag sugen och nyfiken på alla nya trender...
          Därför duger inte gamla böcker alltid.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 07-09-2003, 07:44
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Prenumererar på Allt om trädgård och köper ibland Min trädgård och Allers Trädgård. Tycker bra om AoT, men Min Trädgård är inte dum den heller.

Citera
          Hannele
          Inlägg 31-10-2003, 08:38
          Länk hit: #25

Medlem

Majja frågar om trädgårdstidningar, vi har haft detta uppe många gånger,
          här finns fler synpunkter:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c4305f7a4f6f076

Jag har sagt tidigare att Din Trädgård är bäst... wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Viola
          Inlägg 31-10-2003, 09:44
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 94

Hej!
          Denna tråd tycks leva ännu - så jag spinner vidare:

Jag köper alltid Allt om Trädgård ...
          Din trädgård - är BRA, men finns sällan att köpa som lösnummer här hos oss.. den tycks alltså ha god åtgång..

Vår egen Viherpiha är också läsvärd - i senaste nummer (7) finns tex. ett utförligt reportage om orkideer..

Viola
          rolleyes.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 31-10-2003, 10:19
          Länk hit: #27

Gäster

Prenumerar på AoT, tycker mest om den för tjusiga bilder(inspirerande),bra tryck o hyfsat papper.Har strököpt någon Allers trädgård,hyfsad och Din Trädgård som jag inte tycker om.Saknar Elle Trädgård, som väl inte finns längre, älskade det tjocka pappret o dom fina bilderna, lyxkänslan.
          Birgit Ek

Citera
          hustigern
          Inlägg 31-10-2003, 12:24
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 817

Jag har prenumererat på AOT sedan flera år. Inte provat någon annan, men Din Trädgård verkar överlag få bra recensioner här, så kanske... Om jag ser den nästa gång jag handlar.

Jag har tidningarna sorterade månadsvis och jag läser dem också månadsvis. Nu i dagarna ska jag tex plocka fram alla novembernummer för att få inspiration och tips.

Trädgårdsböckerna håller på att spränga hyllan så jag har precis (helt okaraktäristiskt och med en hel del vemod) rensat lite. Men de flesta måste man ju behålla för den-och-den idén är ju med där, och den-och-den är ju så vacker.... känner ni igen er?
          Nuförtiden börjar jag faktiskt bli lite mer restriktiv när det gäller inköp av trädgårdsböcker. Det blir inte lika ofta (blivit mer kräsen?) och när jag ser tillbaka på de senaste inköpen ser jag ett tydligt mönster av "biblar", köksträdgårdsbiblar, äppelbiblar osv.

/Anneli - med intresse mycket äldre än den praktiska erfarenheten

Citera
          Sylvia
          Inlägg 31-10-2003, 19:33
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Cilla @ 05-09-2003, 18:48)
          Trädälskare - glöm inte Trädbladet och Pomologen!
          http://www.svepom.com/ - Pomologiska föreningens tidskrift
          http://www.arborea.se/TV/medlem.htm - Svenska Trädföreningens tidskrift

Jag är trädälskare, men huuu vad dyyrt att vli medlem i Trädföreningen!!!

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Micke
          Inlägg 01-11-2003, 00:14
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Lustigt, även om jag kan prenumerera på och köpa alla svenska trädgårdstidningar här i Finland så låter jag bli. Jag håller mig envist till finska Koti Puutarha (ung. "Hemträdgården") istället. Orsak? Jo, när jag snabbt bläddrar igenom de svenska tidningarna har jag svårt att se skillnad mellan annonser och det redaktionella innehållet - och det irriterar mig fruktansvärt. I Koti Puutarha är praktiskt taget alla annonser placerade sist (finns de på insidorna är de mycket klart avskilda från det redaktionella innehållet) och stör därför inte upplevelsen av det JAG betalar för. Och jag betalar gärna för innehållet, inte annonserna.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Hannele
          Inlägg 13-01-2005, 21:16
          Länk hit: #31

Medlem

Inte undra på, att tidningsfronten blir smalare och smalare... unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 14-01-2005, 11:26
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Röstade till slut på AoT, men det blir VÄLDIGT mycket böcker också. Tyvärr har biblioteket dragit åt svångremmen - för några år sedan var det bara att lämna ett inköpsförslag så hade de boken inom en månad eller så. Nu får man vara glad för det lilla som hittar dit.

Tycker det är en knepig balansgång både vad gäller böcker och tidningar, det där med vilken nivå det bör hålla. Det beror ju helt på intresse och förkunskaper hos läsaren om en artikel uppfattas som "instruktiv och jordnära" eller "simpelt under nybörjarnivå". Har Trädgårdsamatören också, och där varierar min uppfattning av artiklarna mycket. Eftersom mitt intresse för alpiner är ytterst begränsat tycker jag tillexempel inte alls om sådana artiklar. Men de som handlar om lundväxter, eller latinska namn, fastnar jag för (min kompis tycker garanterat tvärtom - om varje nummer!).

Vi får väl vara glada att det finns åtminstone några olika tidningar att välja på. Vi svenskar har ju en fördel i att vi oftast ligger på en sådan nivå av engelska-kunskaper att vi kan snegla åt både engelska och amerikanska publikationer (plus internet, såklart!). Och som sagt, norskan och danskan är ju också förståelig (åtminstone i skriven form laugh.gif ).

Citera
          lisselbo
          Inlägg 14-01-2005, 12:08
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Köper trädgårdstidningar nå´n gång ibland bara.
          Använder mig mest av en samling kort i gröna pärmar "Lyckas Med Trädgården", är klart godkänd tycker jag. Vi köpte på oss hela serien för ett antal år sedan.
          Många bra tips och bilder.
          mvh Marie

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera
          kristerh
          Inlägg 14-01-2005, 16:15
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Alla svenska trädgårdstidningar läser jag, blir rätt dyrt med alla prenumerationer för det räcker inte med trädgårdstidningar, div inredningstidningar blir det oxså, antiktidningar osv osv
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          netaave
          Inlägg 14-01-2005, 17:22
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Mamma har AoT och jag köper Allers, sen lånbyter och kopierar vi friskt.
          Trädgårdsböcker har vi måååånga! biggrin.gif

--------------------

Citera
          Gabi
          Inlägg 14-01-2005, 18:58
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 3 664

Hej!

Gillar Din trädgård bäst och prenumererar på den och AOT. Sedan köper jag massor av böcker för det gör jag oavsett ämne. Är minimalist så mina pengar lägger jag på trädgård, böcker och hobby (Gillar att virka med silvertråd och pärlor också).

Gabi

Citera
          Evin
          Inlägg 15-01-2005, 11:32
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 432
          Medlem nr: 2 753

Jag är oxå en bildslukare. Läsa kan jag väl göra om ämnet intresserar mig men bilder är bäst.
          Jag prenumererar inte på någon tidning utan köper ibland då de ser intressanta ut.
          Oftast googlar jag på internet på bilder och är de bra så sparar jag dem på min dator så jag kan gå igenom dem om och om igen.

/E

Citera
          Maria R
          Inlägg 15-01-2005, 21:32
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem nr: 4 290

Hej och god fortsättning allesammans!

jag prenumererar på AOT. var med från början, men hoppade över en årgång efter ett par år. Så nu har jag en hel hylla med bara AOT i min Trädgårdsbokhylla... Det trista är att DET ÄR JU FÖR MYCKET för att jag ska kunna använda tidningarna som jag hade tänkt mig: som kunskapskälla och inspirationskälla! Hjälp, jag skulle behöva ett register!
          Ni som är inne på deras hemsida -den kanske är en hjälp på den fronten?

Annars är det böcker, böcker och åter böcker som gäller för min del!

Hälsningar Maria R

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-01-2026, 19:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon