Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Problem med banken?, dubbeldragningar
          Betty
          Inlägg 15-08-2006, 19:36
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Ja, det där är precis vad jag menade! biggrin.gif Vad skulle jag ta mig till utan dej? ...förmodligen skulle jag bara gå runt i cirkel... rolleyes.gif laugh.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Jejja
          Inlägg 15-08-2006, 20:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 598
          Medlem nr: 3 031

CITAT (Betty @ 15-08-2006, 20:36)
          ...förmodligen skulle jag bara gå runt i cirkel... rolleyes.gif laugh.gif

Ja, antagligen skulle du det... biggrin.gif

--------------------
          Jejja, zon 6

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 15-08-2006, 21:12
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Eftersom vi pratar om säkerhet med banker så läs detta, fick det via mail idag från PC för alla:

Svenskt virus stjäl dina bankuppgifter - 100 000 har fått det hittills

(2006-08-14 21:04) UPPDATERAD: Ett nytt virus sprids just nu via svenska e-postmeddelanden. Minst 100 000 svenskar har fått det hittills. Viruset försöker stjäla känslig information om dina bankkonton. Så här skyddar du dig.

Av Pontus Jeppsson

Viruset sprids som en bifogad fil i e-postmeddelanden på svenska. Mejlet som innehåller viruset har ämnesraden "Räkningen", och förefaller komma från ett svenskt företag som du har gjort någon form av affärer med.

Bifogat till mejlet finns en exe-fil, alltså ett körbart program, som heter "rakningen.exe". Om du öppnar filen infekteras din dator av viruset infostealer.bzup. Viruset är en så kallad trojan, och är utformat för att stjäla information om dina bankkonton. Viruset smittar bara datorer som har någon version av Microsoft Windows.

Enligt David Treiberg, marknadschef på antivirusföretaget F-Secure, har åtminstone 100 000 svenskar fått viruset, men bara ett fåtal har kört programmet och smittats av trojanen.
          - Det här ser precis likadant ut som ett virus som spreds i Tyskland för en tid sedan.

Infostealer.bzup lägger sig i bakgrunden och övervakar en rad olika aktiviteter. Viruset kollar vilka sajter du besöker och sparar alla användarnamn och lösenord du skriver in. All information som samlas in skickas vidare till en webbserver.

Om du tar emot ett mejl med ämnesraden "Räkningen", och du inte är helt säker på att innehållet är ofarligt, bör du kasta mejlet omedelbart. Om du tror att din dator kan ha smittats av viruset, bör du se till att ditt antivirusprogram är uppdaterat med aktuella virusdefinitioner, och sedan söka igenom hela systemet efter virusinfektioner och sårbarheter.

Saknar du ett antivirusprogram kan du söka igenom hela din dator - och rensa eventuella smittade filer - med PC för Allas kostnadsfria virusskanner.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 15-08-2006, 21:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Betty @ 15-08-2006, 13:10)
          CITAT (ingrid fuxwall @ 15-08-2006, 00:28)
          Nu vet jag inget om något som hänt nyligen men att det kan hända det vet jag. Under en vecka fick jag ligga ute med två biljetter (á 16 000 kronor) innan felet reglerades.

Krävdes det någon ytterligare aktivitet från din sida för att få tillbaka pengarna?

I Jejjas fall skickar banken (Nordea) henne en reklamationsblankett som hon måste fylla i och skicka tillbaka till dem. Först efter det sätter de in pengarna på kontot igen.
          Flygbolaget kan tydligen inte se att de debiterat mer än en gång så de kontaktade tekniker som skulle undersöka ytterligare...

Jag fattar inte varför det ska behöva vara så kompliserat??? Av kontoutdraget framgår ju med all tydlighet att summan är dragen två gånger, det borde vara hur enkelt som helst att genom ett par knapptryckningar på datorn återinsätta pengarna på hennes konto. wacko.gif

När jag hör om såna här saker blir jag tveksam till att använda internetbanken vid betalning... Ingen vet hur stora summor man kan bli tvungen att ligga ute med om man blir rejält dubbelt,- eller flerdubbelt debiterad...unsure.gif

Nej bolaget, Iberia, erkände att de gjort fel på en gång och det var nog snarare min bank som dröjde med att sätta tillbaka de "öronmärkta" pengarna

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-08-2006, 22:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

De tjänar ju ränta på det ... huh.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          kristerh
          Inlägg 16-08-2006, 12:12
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (LadyG @ 15-08-2006, 23:33)
          De tjänar ju ränta på det ... huh.gif

De ska de inte göra, pengarna ska betalas tillbaks med samma valutadag som uttaget gjordes på, så då tjänar de inga pengar på dubbeuttaget.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 16-08-2006, 12:35
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (kristerh @ 16-08-2006, 14:12)
          CITAT (LadyG @ 15-08-2006, 23:33)
          De tjänar ju ränta på det ...  :huh:

De ska de inte göra, pengarna ska betalas tillbaks med samma valutadag som uttaget gjordes på, så då tjänar de inga pengar på dubbeuttaget.

Ska ja, men när det inte är samma dag (pga slarv eller trassel t ex) så tjänar de på det ofrivilligt.

Det var därför jag skrev innan att man ska ha tillbaka pengarna med ränta.

I klubbens fall drog de nästan 30 000 två gånger, det blir mycket ränta på kort tid.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          kristerh
          Inlägg 16-08-2006, 12:47
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 13:35)
          Ska ja, men när det inte är samma dag (pga slarv eller trassel t ex) så tjänar de på det ofrivilligt.

Det var därför jag skrev innan att man ska ha tillbaka pengarna med ränta.

I klubbens fall drog de nästan 30 000 två gånger, det blir mycket ränta på kort tid.

Det finns något som heter valutadag, om du tittar på ditt kontoutdrag så finns ett datum för uttaget och ett datum till ett sk valutadatum, det är det datumet som styr när du får ränta inte vilken dag pengarna satts in eller tagits ut på kontot, när man tar ut pengaar är det oftast samma datum i bägge kulumnerna, men när det sätts in pengar får du oftast inte ränta från den dagen det sätts in utan dagen efter eller tom 2 dagar efter beroende på hur sniken din bank är wink.gif det finns några banker som ger ränta från samma dag du sätter in dem SEB, tror FSB oxså gör det, handelsbanken gör det inte där är det 2 dagar efter som gäller wink.gif
          så det spelar ingen roll när pengarna sätts in på kontot, du ska ha ränta (valutadag)från den dagen dubbeluttaget gjordes, på så sätt förlorar du inget och banken vinner inget, tro mig jag jobbar på bank...
          har du fått något annat datum på insättningen bör du klaga hos din bank.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 16-08-2006, 13:26
          Länk hit: #29

Medlem

Aaah, nu ser jag vad du menar. Vad mycket man får lära sig här, jag har hållit koll på fel kolumner tongue.gif

Nu har iof Nordea gjort rätt den här gången, så vitt jag kan se (datumen är de samma på uttag och insättning) men hade de gjort fel är jag inte säker på att jag skulle sett det.

Skrämmande, med tanke på hur mycket pengar det rör sig om och de är inte ens mina (vilket gör det ännu läskigare).

Varför är världen så komplicerad?

Tack kristerh, får jag hojta på dig nästa gång jag inte begriper vad banken håller på med? Du har stenkoll smile.gif

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 16-08-2006, 13:46
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 14:26)
          Tack kristerh, får jag hojta på dig nästa gång jag inte begriper vad banken håller på med? Du har stenkoll smile.gif

Eller hur wink.gif laugh.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 16-08-2006, 13:49
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (kristerh @ 16-08-2006, 15:46)
          CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 14:26)

Eller hur wink.gif laugh.gif

Japp, så är det smile.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-07-2025, 22:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon