Jag skulle sätta 1/2 meter mellan plantorna i varje rad och 1/2 meter mellan raderna skulle vara lagom för att få en tät häck, dvs. i ditt fall skulle det bli 120 plantor. Men det är kanske en smaksak. Kanske finns det flera åsikter?
Själv satte jag en häck av bärhäggmispel nyligen och då hade jag bara 30 cm på vart håll. Det kan ha varit för tätt för jag hade glömt vad dom sade åt mig på plantskolan (fick för mig att dom sa 3-4 per meter när dom hade sagt 2-3 per meter....) Det går säkert att sätta glesare också och hoppas att dom buskar till sig medelst rotskott, men har själv ingen erfarenhet av spicata. Hur som helst, vad gäller klippta häckar så är det nog viktigt att dom blir täta i botten. Annars har jag sett friväxande häggmispelhäckar som varit rejält glesa, men då är de mera som en rad av slanka busk/träd......
Vad gäller jorden så är häggmisplar inte kinkiga. Jag gjorde absolut ingenting för att förbättra, men så var marken gammal åkermark också. Bredde ut markduk, snittade och planterade......Å andra sidan kan jag inte säga något om hur dom utvecklas på lång sikt....... Kanske experimentet misslyckas..... Här har jag skrivit om det:
Plantera häck i markdukF.d. potatisland tycker jag låter som helt OK jord. De växer väl snabbare om man gräver så att jorden är lucker, och kanske blandar i kompost, men det gjorde inte jag. Hästgödslen kan komma till pass senare när buskarna har utvecklat mera rötter som kan tillgodogöra sig näringen.